Lumpen och minnen därifrån

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av Amund » 6 juni 2021, 08:50

Tack Hans och Lasse för svar!
Man kan tycka att varje 20-åring bör klara detta enkelt, men som alla vet var ju allt bättre förr. Gissar att många av dagens nittonåringar inte klarar detta, med eller utan packning. Nuförtiden ska det ju vara elmotor även på barncyklar så de stackars små liven inte ska bli svettiga.
O tempora, o mores!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av Hans » 6 juni 2021, 10:30

Översatt Sokrates skrev:Vår tids ungdom älskar inget annat än lyxen och lättjan. Unga män och kvinnor uppför sig sämre än någonsin. De föraktar varje auktoritet och hyser ingen respekt för åldern. Vår tids barn har blivit tyranner över oss. De reser sig inte ens om en äldre person träder in i ett rum. De är uppkäftiga mot sina föräldrar och andra. De stör varje hyfsat samtal mellan vettiga människor. De har dåliga matvanor och har blivit sina lärares skräck.
MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av Sarvi » 6 juni 2021, 11:56

Hans skrev:
6 juni 2021, 10:30
Översatt Sokrates skrev:Vår tids ungdom...
Anmäler avvikande åsikt (om att Sokrates skrev nånting sådant, inte om ungdomen av idag, som givetvis är mycket sämre än på den gamla goda tiden då vi minsann inte satt och hängde framför datorerna och fick dålig kondition utan var ute i den friska luften och söp och rånade pensionärer).

http://www.faktoider.nu/sokrates.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av Hans » 6 juni 2021, 12:16

Äsch, jag backar omedelbums och ger Sarvi rätt. Får skylla på att jag snabbgooglade.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av adlercreutz » 6 juni 2021, 19:14

Amund skrev:
6 juni 2021, 08:50
Tack Hans och Lasse för svar!
Man kan tycka att varje 20-åring bör klara detta enkelt, men som alla vet var ju allt bättre förr. Gissar att många av dagens nittonåringar inte klarar detta, med eller utan packning. Nuförtiden ska det ju vara elmotor även på barncyklar så de stackars små liven inte ska bli svettiga.
O tempora, o mores!
Det gjordes (görs?) i slutet av utbildningen och var det nånting man förvånades över var det hur stor förvandling vissa individer genomgick från inryck till muck, i 99% av fallen i positiv bemärkelse. Så får dagens nittonåringar några månaders träning går det säkert alldeles utmärkt.

Ungdomar av idag är nog mindre vana vid fysiskt arbete, men å andra sidan kan det finnas annat som är svårare att mäta men som kan ha förbättrats. Man skulle kunna spekulera i kognitiva förmågor och dylikt - känslan är att mängden intryck en person utsätts för har ökat i alla fall, och förhoppningsvis även förmågan att processa dem. Frågetecken :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av Markus Holst » 6 juni 2021, 19:21

Dagens ungdomar svettas bara på fritiden. Det är fult att behöva lyfta tungt på jobbet men fint att lyfta tungt på gymmet.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av von Adler » 7 juni 2021, 00:11

Äldre blir vi alla, gammal blir man när det är något fel på ungdomen. :roll:

Vi har gjort stormsteg med att få bort arbetsmoment som sliter ut kroppen och att se sådant som oacceptabelt är ett tecken på att ungdomen vet sina rättigheter och att de kan behöva jobba uppåt 55-60 år och att kroppen ska funka under hela den tiden.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av HomeGuardSoldier » 7 juni 2021, 07:12

Soldatprovet...

Vi - ett gäng som hade icke-stridande befattningar - skulle egentligen inte göra ett soldatprov, men pockade på våra befäl vid Vädersektionen och dessa ordnade i sin tur någon form av lättare soldatprov.

Det blev en mils kanotpaddling över Vänern och två mils lätt marsch med packning genom skogen och därefter fick vi äntligen våra Soldatprovsmärken.

Nu i efterhand så är jag glad över att vi envisades för det märket är jag faktiskt stolt över och har faktiskt burit på Hemvärnsuniformen.

När det gäller ungdomarna idag så är det mycket bra att de vet om att de har rättigheter, men många borde också göras medvetna om att de faktiskt också har skyldigheter gentemot samhället! Allt som de avnjuter idag beror på att tidigare generationer, min kära mor bland annat, har slitit häcken av sig och nu envist kämpar på med slitna kroppar.

Ta bara en sån till synes banal sak som att jag har växt upp med att handdiska och inte stoppa i allt i en diskmaskin! Min son tycker det är jobbigt att handdiska, men jag är van vid det ända från barnsben.

HGS

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av von Adler » 7 juni 2021, 07:35

Någonstans måste man ju dra gränsen på hur mycket man tycker det civila livet ska förbereda människor för det militära.

Tvättar du själv dina kläder på tvättbräda i kall bäck för att det är så man får tvätta kläder om man är ute i fält och det är därmed viktigt att kunna för ett eventuellt fältliv?

Man ska heller inte glömma att mycket tungt manuellt arbete förr sköttes av kvinnor - tvätt, disk, bära hem matvaror, men också saker som växeltelefoni (min mormor och mormorsmor slet ut axlar och armar genom att konstant dra fjädrade telefonkopplingar att stoppa i och rycka ur), butiksbiträde (många ton varor som skulle flyttas och packas) m.m.

Och tungt kroppsarbete har väl aldrig varit "fint", även om det ibland varit välavlönat. Däremot har en hälsosam kropp helt klart blivit en statussymbol på senare år.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av Amund » 7 juni 2021, 12:16

Nog har jag glimten i ögat när jag påstår att dagens ungdom är för otränade. :wink:
Men jag tror i alla fall att något är fel när friska ungdomar MÅSTE åka hiss 1-2 våningar, eller att man måste ha en cykel med motor på.
von Adler skrev:
7 juni 2021, 00:11
Vi har gjort stormsteg med att få bort arbetsmoment som sliter ut kroppen och att se sådant som oacceptabelt är ett tecken på att ungdomen vet sina rättigheter
Ja du har verkligen rätt i att dagens ungdom vet sina rättigheter och de på något sätt skulle slita ut sig tror jag vi helt kan utesluta. :)
Tyvärr kan denna omtänksamhet om kroppen skapa andra problem. Själv begriper jag inte varför så många yngre killar regelbundet måste springa hos naprapater, osteopater och kotknackare...? De har ju knappt gjort ett rejält dagsverke i sitt liv och är tamejfan oanvändbara när det ska arbetas. :wink:

Förlåt - åter till tråden!

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Lumpen och minnen därifrån

Inlägg av von Adler » 7 juni 2021, 13:04

Amund skrev:
7 juni 2021, 12:16
Förlåt - åter till tråden!
Väl rutet! :)

Skriv svar