Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 16 mars 2021, 01:04

-
Frågan är fri, men varjag har första tjing
OK -
ett franskt skepp.jpg
med -
och utan -.jpg
...master efter en hård batalj….

Vad hette fartyget och vem - gav det sig till ?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 18 mars 2021, 10:38

There is no shame in surrendering to the gallant Sir Edward Pellew
When he was informed that the captain (Israel Pellew) was Sir Edward's brother, he said, "England is fortunate to have two such brothers."

:wink: , Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 6 april 2021, 11:37

Satans! Har glömt denna fråga :oops:

Och svaret - betrakta frågan som, FRI !

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 10 maj 2021, 19:31

varjag skrev:
6 april 2021, 11:37


Och svaret - betrakta frågan som, FRI !

Varjag
OK, då tar jag den nu när jag har en fråga på lager.


Vi börjar löst.

Apotekare, uppfinnare, med om att skapa moderna industrier. Kort sagt, en Anfader till vår civilisation.

Vår man började med ett par välgärningar:
1. Det var en krog vid en korsväg. Och fyllona drällde ut därifrån, och ofta nog dråsade rakt upp och ner så även på själva landsvägen. Och givetvis blev överkörda med jämna mellanrum av åkande hästekipage...
Vår man sponsrade orten ifråga med att sätta upp en semi-permanent gatlykta i korsningen ifråga. Vilken gatlykta sägs världens första. (jag misstänker att det menas gatlykta i bymiljö, gatlyktor i städerna fanns ju sedan tidigare).

2. Den allra första gången hans uppfinning användes praktiskt och offentligt var det i en sjukhussal (enligt en annan version i en operationssal - så en nattlig operation blev fullt utförbart)

3. En känd industriman skickade sina representanter till vår man, med fullmakt att betala multum för uppfinningen och teknologin bakom. Vår man tog emot delegationen gästvänligt, varpå han visade dem utförligt och noggrant allt.
Och sade att han behövde inte pengar och det var varsågod. Hans enda krav på den kände industrimannen var att han skulle "skicka vidare" och bidra till välgörenhet och hjälpsamhet enligt förmåga.

Och så blev det faktiskt. Industrimannen blev stenrik på kuppen, det blev han. Men han HAR bidragit mycket till tidens filantropiska verksamhet.
Hans stiftelse lär väl finnas fortfarande.


Sålunda; vad uppfann vår man? Vad hette han? Var var han verksam?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 10 maj 2021, 19:52

Jag gissar på polacken Ignacy Łukasiewicz som uppfann fotogenlampan.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 10 maj 2021, 21:59

Markus Holst skrev:
10 maj 2021, 19:52
Jag gissar på polacken Ignacy Łukasiewicz som uppfann fotogenlampan.
Ja juste. Fotogenlampan och dess bränsle, nafta / fotogen - och indirekt även bensin. Inte för att han själv använde bensin, men han behövde särskilja bensin ifrån naftan / fotogenet... Ps. Gissningsvis använde han även bensin, men då snarare som lösnings- och rengöringsmedel. Han var ju dock apotekare i botten. Användning som bilbränsle var inte aktuellt på hans tid.

Han jobbade mycket med bergsoljan, dess sönderdelning och dess destillat. Både för att användas medicinskt, till skönhetsmedel, och som lampbränsle.

Gav upphov / uppmuntrade oljeindustrin i och runt om Gorlice, i Polen.

Och den stenrike utländske magnaten som "skickade vidare" är amerikanen Rockefeller, och Rockefeller Foundation.


Frågan går välförtjänt vidare till Markus Holst!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 11 maj 2021, 17:28

Vi söker en ingenjör. Han har en verksamhet/institution uppkallad efter sig i Borås. Han har en plats uppkallad efter sig i Göteborg och i samma stad står hans bror staty. Vem söks?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 11 maj 2021, 18:25

Det måtte vara bröderna Ericsson, Nils Ericssonsplatsen i Göteborg, läs stora bussterminalen... Stambanor, kanaler, mm. Visste faktiskt inte att han hade något i Borås å... Men de har kanske öppnat något Science center sedan min tid... såvida det inte är något med järnvägsstationen... Vagt minne dyker upp....
Jaså, den anonyma men stora statyn på Kungsportsavenyn är det John Ericson? Verksam huvudsakligen i USA; propellern, diverse kraftmaskiner...


Hur som, vår man torde vara Nils Ericsson, brodern John Ericson....

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 11 maj 2021, 19:10

I Borås finns Nils Ericsson-gymnasiet. Frågan går i retur till StefanZ.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 11 maj 2021, 19:50

Markus Holst skrev:
11 maj 2021, 19:10
I Borås finns Nils Ericsson-gymnasiet. Frågan går i retur till StefanZ.
Med problemet att nu spräcker jag min nästa fråga, så i Borås är det Sven Erikssons gymnasiet. Som inte är släkt med bröderna ifråga.
Det är han som anlade diverse väverier där i trakterna, samt en yrkesskola, som länge hette Teknis. Inkl Teknis studenthem, emedan de tog emot studenter från när och fjärran. Numera heter den dock Sven Erikssonsgymnasiet...

Googlar man så GÅR det att hitta Nils Ericssonsgymnasiet i Borås; sålunda har min hustru lyckats med det redan vid första försöket.
Det är bara det att det tycks vara någon feldirigering, bilderna visar Nils Ericssongymnasiet i Trollhättan. (byggnaderna verkar stämma... )


Hur som, jag tackar för förtroendet och skall tänka ut någon lämplig fråga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 11 maj 2021, 20:27

Bummer, det har jag inte fattat tidigare. Jag ber om ursäkt men känn dig stolt som löste en felaktigt ställd fråga.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 11 maj 2021, 22:46

Markus Holst skrev:
11 maj 2021, 20:27
Bummer, det har jag inte fattat tidigare. Jag ber om ursäkt men känn dig stolt som löste en felaktigt ställd fråga.
Jag har bott i Göteborg (och faktiskt även i Borås ett tag). Så jag tänkte genast på Nils Ericsson. Och så visste jag att han hade en bror, en minst lika duktig ingenjör. Resten löste sig pö om pö... :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 12 maj 2021, 16:52

Markus Holst skrev:
11 maj 2021, 19:10
Frågan går i retur till StefanZ.
Dagens fråga är en svensk man.

I likhet med mången högre ståndspersoner och aristokratin här i Sverige, pratade han gärna franska. Ja, så till den grad att svenska pratade han mest bara när han måste. Han älskade också fransk mat.

Han var en duglig militär. Det vet vi, eftersom han deltog i den svenska expeditionskåren mot Napoleon 1813. Han deltog också i det kortvariga kriget / styrkedemonstrationen mot Norge 1814. Han fick mycket beröm för sina insatser i bägge fälttågen.

I enlighet med tidens sed köpte han sitt ämbete. Han var duktig, samvetsgrann och gjorde sitt bästa i ämbetet. Det är nog inte allmänt känt, men han bidrog mycket till att det blev fred i Norden. Att krigen Sverige mot Danmark + Norge upphörde, att det blev lugnare på den ryska fronten...


Den som har sett filmen Stalingrad har kanske lagt märke till en indirekt men liten hälsning till vår man, i början av filmen när det tyska kompaniet ifråga lastades ombord på tåget i Italien, tåget börjar rulla på väg till Sovjet och Stalingrad.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 13 maj 2021, 08:14

Hans son gick faktiskt i sin faders fotspår, och kom att inneha samma ämbete och yrke. Han behövde dock inte köpa det, han s.a.s. "ärvde" det från sin pappa - fadern krävde aldrig att han skulle friköpa posten.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 13 maj 2021, 21:03

Ja, lustigt nog så kan en kalenderbitare upptäcka, att flera utav hans avkomlingar faktiskt hade samma ämbete.

Skriv svar