1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Markus Holst » 4 maj 2021, 13:18

Jag lärde mig på Wikipedia att Väst-Berlin aldrig blev en del av Västtyskland utan förblev ockuperat av allierade trupper ändå till återföreningen. Det visste jag inte. Hurdana pass hade invånarna? Vilken rättslig status hade Väst-Berlin?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Hans » 4 maj 2021, 13:42

Västberlinarna slapp värnplikt är det enda jag vet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Markus Holst » 4 maj 2021, 14:12

Jag läste vidare och fann att västberlinarna, ehuru underställda segermakterna, sågs som medborgare i Förbundsrepubliken men inte hade rösträtt, endast närvarorätt i Bundestag.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 4 maj 2021, 16:38

Om jag har det rätt i huvudet så hade många västberlinare (minst) två pass, ett "Behelfsmässiger Personalausweis", som väl kan översättas med provisoriskt pass(grönt), och ett BRD pass(grått). Förmodligen behövde de en bostadsadress i Västtyskland för det tyska passet, men det var nog mer en formsak...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Hans » 4 maj 2021, 18:09

Strangely enough, the
likelihood of war has hardly affected Berlin's
tourist industry. The Templehof terminal daily
teems with new arrivals, deeply tanned, wellmuscled young men in ill-fitting sport coats. Only
a handful of people inside Berlin knows that these
new arrivals are part of the 10th Jagerbridgade.
Operation Werewolf is in progress. When the ex~
pected Warsaw Pact assault commences, there will
be a surprise lurking within the city.
https://www.spigames.net/PDFs/Berlin85Rules.pdf

MVH

Hans

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Anders Ström » 7 maj 2021, 14:18

sveahk skrev:
4 maj 2021, 16:38
Om jag har det rätt i huvudet så hade många västberlinare (minst) två pass, ett "Behelfsmässiger Personalausweis", som väl kan översättas med provisoriskt pass(grönt), och ett BRD pass(grått). Förmodligen behövde de en bostadsadress i Västtyskland för det tyska passet, men det var nog mer en formsak...

Mvh Hans K
Orsaken till att de hade två pass var att DDR inte godtog västtyska pass, eftersom de aldrig erkände Väst-Berlin som en del av förbundsrepubliken, (vilket det egentligen inte var helt och hållet). För Västberlinare blev det ju många transitresor genom DDR, bl.a. till Förbundsrepubliken.

Väst-Berlin hade särskild ockupationsstatus och var indelat i amerikansk, brittisk och fransk sektor. Förbundsrepublikens försvarsmakt fick inte tjänstgöra där, utan det var de allierades militär som höll till där. Därför gjorde inte västberlinare värnplikt. Väst-Berlin skickade representanter till förbundsdagen i Bonn, men dessa saknade rösträtt där. Däremot var västberlinare fullt valbara till regering, som förbundskansler eller president. De lagar förbundsdagen i Bonn stiftade gällde inte automatiskt i Väst-Berlin utan fick antas på nytt av Väst-Berlins parlament för att gälla där. De allierade hade också vetorätt mot all beslut i Väst-Berlins parlament.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av sveahk » 3 november 2021, 17:07

Oktober 2021: Tre veckor i Berlin - härlig tid, men nu är de förbi. Och det blir säkert både foton och händelser som kommer att hitta sin väg in här på Skalman.

Den här tråden är naturligtvis given - som började med bilder som jag tog under påsken 1961...
IMG_5140.jpg
IMG_5140.jpg (94.74 KiB) Visad 804 gånger
E88BA8A4-A216-495F-9F77-22405DB47FAD_1_105_c.jpeg

...och si där, Gedächtniskirche var givet, att den fortfarande står där den står - men nu upptäckte jag faktiskt att poliskuren på bilden ovan högt ovanför trafiken faktiskt finns kvar...

IMG_4777.jpeg
IMG_4777.jpeg (140.28 KiB) Visad 804 gånger
IMG_4776.jpeg
IMG_4776.jpeg (168.89 KiB) Visad 804 gånger

...nu utan polis, men med klocka och välputsade fönster. Övervakning eller minnesmärke? Svårt att säga, men kul att upptäcka över 60 år senare!!

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: 1961, Berlinmuren kommer till - dagsfärska tidningsklipp...

Inlägg av Amund » 3 november 2021, 18:18

Vad coolt att de sparat den där glasburen! Känns väldigt tyskt (eller asiatiskt) på något vis med en polisman i en glasbur i Västberlin - ovanför människorna. Stort tack!
sveahk skrev:
3 november 2021, 17:07
Oktober 2021: Tre veckor i Berlin - härlig tid, men nu är de förbi. Och det blir säkert både foton och händelser som kommer att hitta sin väg in här på Skalman.

Den här tråden är naturligtvis given - som började med bilder som jag tog under påsken 1961...
60 år av historisk förändring - du får gärna dela med dig av dina intryck! :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Berlin hösten 2021

Inlägg av sveahk » 9 november 2021, 21:56

Så, vill gärna bjuda på lite bilder från Berlin-vistelsen. I bästa fall med historisk anknytning och lite story därtill - som det sig hör i ett historiskt forum, hm, hm - men några är min vana trogen skjutna från höften :oops: , utan rim eller reson, bara så, no story...som den här...
IMG_4342.jpeg

Museumsinsel, en lördageftermiddag.

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Berlin hösten 2021

Inlägg av sveahk » 10 november 2021, 14:09

Osloer Strasse U-Bahnhof...
IMG_4377.jpeg

En tunnelbanestation som ligger i ett litet nordiskt hörn av Berlin under gatorna Osloer/Schweden/Tromsöer Strassen i s.k. "Zweieinhalbfacher Tieflage"...vilket jag tror betyder ca 18 meter under ytan!?

Var påtänkt redan för över ett hundra år sedan, men invigdes officiellt först 1976/1977. F.ö., gatan ovanför hette ursprungligen Christiania Strasse, men under Hitler-regimen blev det 1938 Osloer Strasse...Man kan pondera varför först då?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Berlin hösten 2021

Inlägg av sveahk » 11 november 2021, 15:01

Berlin är staden med gräsligt underbar och många gånger vitsig graffittikonst, som den här i den något "ryska" stadsdelen Charlottenburg...
IMG_3575.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Berlin hösten 2021

Inlägg av sveahk » 12 november 2021, 11:33

Kommer ni ihåg den här?
IMG_3811.jpeg

Naturligtvis gör ni det, de flesta har väl någon gång i tiden tagit en omgång med den glupska pizzafiguren - Pac-Man, arkadspelet som aldrig försvann, firade förra året 40-års jubileum!
Skulle egentligen fått namnet Puck Man - Puck som i engelska Kobold - men namnet ändrades då man fruktade att amerikanarna på sina arkadmaskiner skulle stryka P för ett F...!

Nu kan man köpa den, t.ex. här, i Berlins lyxshoppingtempel KaDeWe. Kostnad: 715.99 Euro...

Hans K

Edit: 40-års jubileum naturligtvis! 1980 var födelseåret...

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Berlin hösten 2021

Inlägg av Amund » 13 november 2021, 17:06

Vad anser du om arkitekturen efter återföreningen?

Min uppfattning är att man inte får den där rätta känslan av något äkta storslaget - utan mer en hastigt uppförd storstadsfasad i glas. Hauptbahnhof känns bedrövlig. Jag vet att man inte bygger storslaget längre men nog hade man väl kunnat satsa lite mer av återföreningsbudgeten om man ville återge Pariser Platz sin forna glans?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Berlin hösten 2021

Inlägg av sveahk » 15 november 2021, 15:54

Amund, där berör du en intressant aspekt i den berlinska arkitektoniska “återuppbyggnaden"!

Jag kallar det "Der Streit um die Traufhöhe" eller striden om takhöjden på lättillgänglig svenska. Det var så - Någon gång på 1870-talet bestämde man att en gata i Berlin måste vara minst 22 meter bred - för att i bästa fall förhindra att husbränder spreds över gatan. Med samma argument satte man takhöjden(vid gatan) på de flesta husen i Berlin till max 22 meter. Kom därtill...brandstegarna då hade ungefär den längden.

Nå, efter återföreningen var det dags att nygestalta en hel del platser och gator i Berlin. I stadens senat kämpade politiker, byggdirektörer och arkitekter med hårda bandage för sina argument. Arkitekturideologiska debatter där beslutet om takhöjden till slut återigen hamnade på 22 meter. Förhindrade naturligtvis en kapitalistisk höjdflykt à la Frankfurts skyline - men i stället blev det på många orter i Berlin - konformitet.

Där tidigare, som vid Pariser Platz (Brandenburger Tor), hustaken mot platsen visade upp en livligt och vackert böljande våglinje, är alla de nya byggnaderna runtom platsen nu uppställda på maximihöjden - och det ser, som Amund säger, tämligen tårtkartongmässigt trist ut...med bara vertikalt stående fönster, vilket också blev bestämt...
PariserplatzBerlin.jpg

För övrigt - jag kollade om det stämmer - faktiskt bara 0,35 procent av alla Berlins cirka 375.000 byggnader är högre än 35 meter och överträffar så "Traufhöhe" med 50 procent eller mer.

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Berlin hösten 2021

Inlägg av Amund » 15 november 2021, 18:04

Tack sveahk för detta som var nytt för mig.
Men nu skäms jag efter att ha tittat på din bild. Även om andemeningen om Berlins arkitektur förblir densamma så var just Pariser Platz en felskrivning från min sida :oops: - Vad jag menade var det ganska närliggande och historiskt minst lika pulserande Potsdamer Platz.

Potsdamer platz 1939.jpg
Potsdamer platz 1939.jpg (63.33 KiB) Visad 661 gånger
Det var just på Potsdamer Platz jag foick den där känslan att det på grund av glasfasaderna inte längre kändes som en naturlig centralpunkt i en klassisk storstad (även om jag själv aldrig besökt platsen på den gamla tiden). :)
Potsdamerplatz 2021.jpg

Att man tänkte så mycket på brandskyddet är i sig ganska anmärkningsvärt, det brukar mest ske i städer som brandhärjats mycket svårt.

sveahk skrev:
Frankfurts skyline
Precis som amerikanska storstäder. Har alltid trott att det berott på att staden var amerikansk centralort efter kriget.

Skriv svar