Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Basilm
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 april 2021, 10:33
Ort: Härnösand

Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av Basilm » 12 april 2021, 23:12

Hej alla!

Jag har beslutat mig för att gräva fram lite information om min morfar som åkte till Finland som frivillig (hans mor kom från Finland, okänd ort, under tidigt 1900-tal till Sverige pga arbete). Han talade inte mycket om sitt liv generellt, och absolut inte om hans "tidiga liv" och höll sin samiska bakgrund mer eller mindre komplett gömd för sina döttrar (min mor och moster), men pratade lite sporadiskt om vårt samiska arv strax innan hans bortgång på tidigt 2000-tal.

För att göra en lång historia kort önskar jag, och mor, att veta mer om vart han kan ha tänkts vara i Finland och i vilken avdelning/regemente/division (kan inga militär termer) han kan ha tänkts ingått i som frivillig "svensk". Enligt mor min pratade han om att han kunde se "ett par filmkändisar på tåget till Finland" och han hade en historia om vilket gott intryck han fått av SS-soldater som han småpratade med (kunde tyska sen skolåren...tror jag) och som bytt choklad i utbyte mot cigaretter med honom.

Så frågan blir helt enkelt - vart hittar jag information om morfar, såhär utan någon släkting att fråga, eller dokumentation? Är det svenskafrivilliga.com och eventuellt Krigsarkivet (Riksarkivet) som är ens hopp? (Jag är osäker på hur precist online-sökning på krigsarkivet är / vad det täcker, då jag inte hittar något där på morfars namn).

Tack för all eventuellt hjälp/råd.

Väl mött!
Lars

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av Hans » 13 april 2021, 00:22

Välkommen Basilm.

Vet du om han var på ett svenskspråkigt förband?

Jag personligen kan nog inte hjälpa men jag är säker på att det finns andra här som kan.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av Schwemppa » 13 april 2021, 09:17

SS-soldater och Vinterkriget går inte ihop (sådana fanns inte här då, eftersom Molotov-Ribbentrop-pakten osv.). Han måste i så fall ha varit i Finland också under Fortsättningskriget.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av Lasse O » 13 april 2021, 11:16

Min morfar var också svensk frivillig under vinterkriget. Han granatchockades vid Salla och påstås aldrig ha hämtat sig riktigt. En bajonett till ett finskt armégevär lämnade min mor till mig.
Några nyttiga länkar:
http://www.finlandsfrivilliga.se/lankar.html

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av von Adler » 13 april 2021, 11:44

Svenskafrivilliga.com brukade ha ett bra forum, men det är nedlagt. Administratörerna hade en lsita på samtliga frivilliga. Det kan vara värt att kontakta dem?

http://www.svenskafrivilliga.com/forum/ - där står derasmailadresser.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av kblomster » 14 april 2021, 00:22

Basilm skrev:
12 april 2021, 23:12
Så frågan blir helt enkelt - vart hittar jag information om morfar, såhär utan någon släkting att fråga, eller dokumentation? Är det svenskafrivilliga.com och eventuellt Krigsarkivet (Riksarkivet) som är ens hopp? (Jag är osäker på hur precist online-sökning på krigsarkivet är / vad det täcker, då jag inte hittar något där på morfars namn).
Krigsarkivet är bara digitaliserat i ytterst liten omfattning (bråkdelar av en procent av allt material), och mycket av det som är digitaliserat och kan vara av släktforskarintresse är digitaliserat av en kommersiell aktör (ArkivDigital) som tar betalt för materialet. Även om vissa rullor är digitaliserade så är enskilda personer som levat under 1900-talet oftast inte sökbara på det öppna internet av intigritetsskäl (finns nån tidsgräns där som är väldigt lång, minns inte exakt). Så om man vill hitta en enskild person behöver man en bra sökingång att börja med och man får vara beredd att vända mycket papper.

Detta kan ju tyckas nedslående men i det här fallet så är situationen faktiskt inte alls så svårforskad, för sökingång finns. Svenska frivilligkåren i Finland 1939-1940 har en separat arkivserie och det är en relativt hanterbar mängd papper (drygt 12 hyllmeter, 124 volymer). Arkivförteckningen verkar vara ganska bra så om du vill börja arkivforska kan du ju börja med att leta i volymerna som uppges innehålla rullor så borde du kunna hitta din morfar.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av JohnT » 14 april 2021, 22:29

kblomster skrev:
14 april 2021, 00:22
Basilm skrev:
12 april 2021, 23:12
Så frågan blir helt enkelt - vart hittar jag information om morfar, såhär utan någon släkting att fråga, eller dokumentation? Är det svenskafrivilliga.com och eventuellt Krigsarkivet (Riksarkivet) som är ens hopp? (Jag är osäker på hur precist online-sökning på krigsarkivet är / vad det täcker, då jag inte hittar något där på morfars namn).
Krigsarkivet är bara digitaliserat i ytterst liten omfattning (bråkdelar av en procent av allt material), och mycket av det som är digitaliserat och kan vara av släktforskarintresse är digitaliserat av en kommersiell aktör (ArkivDigital) som tar betalt för materialet. Även om vissa rullor är digitaliserade så är enskilda personer som levat under 1900-talet oftast inte sökbara på det öppna internet av intigritetsskäl (finns nån tidsgräns där som är väldigt lång, minns inte exakt). Så om man vill hitta en enskild person behöver man en bra sökingång att börja med och man får vara beredd att vända mycket papper.

Detta kan ju tyckas nedslående men i det här fallet så är situationen faktiskt inte alls så svårforskad, för sökingång finns. Svenska frivilligkåren i Finland 1939-1940 har en separat arkivserie och det är en relativt hanterbar mängd papper (drygt 12 hyllmeter, 124 volymer). Arkivförteckningen verkar vara ganska bra så om du vill börja arkivforska kan du ju börja med att leta i volymerna som uppges innehålla rullor så borde du kunna hitta din morfar.

Rekryteringen sköttes av FInlandskommitén.
https://sok.riksarkivet.se/nad?postid=A ... n&s=Balder
Så där finns en massa personuppgifter.

Om hur dom sedan förberedde sig och stred hittar man i Svenska frivilligkårens arkiv.
https://sok.riksarkivet.se/nad?postid=A ... 0&s=Balder

När du har fått reda på vilket förband han tjänstegjorde i så kan krigsdagboken också finnas i det Finska digitaliserade krigsarkivet.
(måste byta dator för att hitta länken och det orkar jag inte ikväll)

God kväll
/John

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av Femtiotrean » 15 april 2021, 07:10


JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av JohnT » 15 april 2021, 08:42

Tack.
Tryck på "Kaikki" så får man alla rader på samma sida.
Men i krigsdagböckerna hittar man inte många personnamn,
bara officerare och dom som utmärkt sig speciellt.

mvh
/John

Basilm
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 april 2021, 10:33
Ort: Härnösand

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av Basilm » 20 april 2021, 22:27

Tack allihop för hjälpsamma svar!
Jag ser att man får gott om intressanta dagar under sommar ledigheten att grotta ner sig i detta 😀 jag börjar med ovanstående arkivserien och frågar svenska frivilliga.

Angående SS? Och liknande har fått veta följande av mor, och jag citerar:
"Han åkte över vintern 1939 till 1940 med sitt förband för ryssarna hade invaderat en del av Finland. Kriget tog slut i mars 1940 och det svenska förbandet vände åter till Sverige men morfar blev efter av någon anledning. När han skulle ta sig tillbaka till Sverige träffade han på tyskar som hade tagit sig från Norge genom Sverige till Finland. Det var då tyskarna hade märkt att morfar var från Sverige och då hade morfar fått 50 kr eller mark för att ta en hälsning till en läkare i Sverige. Morfar fick en hel del militära utmärkelser och tyvärr så har vi sålt dom någon gång enligt syrran. Dumt gjort."

Då betyder det att han var där under Vinterkriget endast, och att tyskarna var inte SS utan "normala armén"? (Wehrmact)

Och en avslutande fråga, som kanske gör sökandet lättare, även om årtalet är förbryllande, så har vi hittat en liten pokal från morfar på vinden som lyder: " 1:a Pris Tkomp 1941". Vad kan detta betyda? Om jag googlar på detta hittar jag allt möjligt?

Tack ännu en gång alla ni!
Väl mött!
Lars

Basilm
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 april 2021, 10:33
Ort: Härnösand

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av Basilm » 21 april 2021, 17:32

Bilder på pokal och medaljer, kanske någon vet vilken kompani eller dylikt de representerar eller betyder:

https://ibb.co/sFsWM8C (pokal)

https://ibb.co/hB3fzLC (någon form av medalj eller liknande)

https://ibb.co/N1pmntF (underligt föremål som lyder: "För skjutning med kulspruta. Svenska armen skyttemedalj").

https://ibb.co/6XtwL9D (ena sidan av medaljen: "Wilhelm II Deutsch Kaisser").

https://ibb.co/Yc6cjsD (andra sidan: "Friedrich III Deutsch Kaisser").

All info om något av föremålen, om det finns, uppskattas :)

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av kblomster » 4 maj 2021, 16:33

Basilm skrev:
21 april 2021, 17:32
https://ibb.co/hB3fzLC (någon form av medalj eller liknande)

https://ibb.co/N1pmntF (underligt föremål som lyder: "För skjutning med kulspruta. Svenska armen skyttemedalj").
Detta är samma föremål, sett framifrån och bakifrån. Närmare bestämt kulspruteskyttemedalj m/1918 för armén, möjligen i brons eller i svartnat silver, jfr denna i silver och denna som stått modell. Jag vet inte exakt vad kriterierna för att få denna var, men det är alltså en medalj för att man presterat bra på skjutbanan, inte för insatser i strid. Kan möjligen finnas ett tillverkningsårtal stämplat på kanten av medaljen.

Basilm
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 april 2021, 10:33
Ort: Härnösand

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av Basilm » 10 maj 2021, 15:11

kblomster skrev:
4 maj 2021, 16:33
Basilm skrev:
21 april 2021, 17:32
https://ibb.co/hB3fzLC (någon form av medalj eller liknande)

https://ibb.co/N1pmntF (underligt föremål som lyder: "För skjutning med kulspruta. Svenska armen skyttemedalj").
Detta är samma föremål, sett framifrån och bakifrån. Närmare bestämt kulspruteskyttemedalj m/1918 för armén, möjligen i brons eller i svartnat silver, jfr denna i silver och denna som stått modell. Jag vet inte exakt vad kriterierna för att få denna var, men det är alltså en medalj för att man presterat bra på skjutbanan, inte för insatser i strid. Kan möjligen finnas ett tillverkningsårtal stämplat på kanten av medaljen.
Finemang - tack för svar!

Ja grävandet efter info har något stannat av nu, jag har kontaktat svenska frivilliga och krigsarkiven dock utan svar från båda. Jag får hitta lite ledig tid och ringa krigsarkivet åtminstone, det kliar verkligen i fingrarna :) Jag har inte lyckats hitta hans namn i dokumentation online, men hoppas och tror att det ska finnas något hos krigsarkivet som, om jag förstår det rätt, har samtlig info om de svenska frivilliga :)

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av kblomster » 10 maj 2021, 20:25

Krigsarkivet återöppnade nyligen efter att ha flyttat hela verksamheten från Östermalm till Täby, och under flytten hade de stängt i många månader, så de har nog en rejäl hög med ärenden att jobba igenom. Kom dock på att de ju har ett flertal bra vägledningar för vanliga frågor, och det finns en vägledning för den som letar efter frivilliga i utlandstjänst. Om Finlandsfrivilliga skrivs det bland annat:
För att finna uppgifter om enskilda frivilliga under vinterkriget måste man veta vilket nummer den frivillige fick vid antagandet till frivilligkåren. Det bästa sättet är att slå upp en person är att man söker i en förteckning som upprättades när kåren efter krigsslutet återvände till Sverige över Torneå-Haparanda. Förteckningen finns i Finlandskommitténs arkiv, Frivilligkårens registreringsbyrå, Torneå, volym 164-165. De som då ingick noterades i alfabetisk ordning med angivande av deras tjänstgöringsnummer och vid vilken enhet inom kåren de tjänstgjort. Ett mindre antal frivilliga försvann eller slutade innan kårens avveckling och deras nummer får man söka efter i andra volymer i Finlandskommitténs och Frivilligkårens arkiv. Därefter går det att söka registerkort med uppgifter om tjänstgöring, eventuella skador, medaljer och annat. Krigstjänstgöringsbevis finns i Svenska Frivilligkårens arkiv, Kårstaben, Avd III Personalavdelningen. Kortregister över frivilligkårens personal är alfabetiskt ordnade i Finlandskommitténs arkiv, Frivilligkårens registreringsbyrå, Torneå. Krigsdagböcker från olika enheter ger upplysningar om den verklighet de frivilliga upplevde.
Så där har du ju ett väldigt konkret ställe att börja på i alla fall.

Basilm
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 april 2021, 10:33
Ort: Härnösand

Re: Gräva info om svenska frivilliga i vinterkriget

Inlägg av Basilm » 15 maj 2021, 14:43

kblomster skrev:
10 maj 2021, 20:25
Krigsarkivet återöppnade nyligen efter att ha flyttat hela verksamheten från Östermalm till Täby, och under flytten hade de stängt i många månader, så de har nog en rejäl hög med ärenden att jobba igenom. Kom dock på att de ju har ett flertal bra vägledningar för vanliga frågor, och det finns en vägledning för den som letar efter frivilliga i utlandstjänst. Om Finlandsfrivilliga skrivs det bland annat:
För att finna uppgifter om enskilda frivilliga under vinterkriget måste man veta vilket nummer den frivillige fick vid antagandet till frivilligkåren. Det bästa sättet är att slå upp en person är att man söker i en förteckning som upprättades när kåren efter krigsslutet återvände till Sverige över Torneå-Haparanda. Förteckningen finns i Finlandskommitténs arkiv, Frivilligkårens registreringsbyrå, Torneå, volym 164-165. De som då ingick noterades i alfabetisk ordning med angivande av deras tjänstgöringsnummer och vid vilken enhet inom kåren de tjänstgjort. Ett mindre antal frivilliga försvann eller slutade innan kårens avveckling och deras nummer får man söka efter i andra volymer i Finlandskommitténs och Frivilligkårens arkiv. Därefter går det att söka registerkort med uppgifter om tjänstgöring, eventuella skador, medaljer och annat. Krigstjänstgöringsbevis finns i Svenska Frivilligkårens arkiv, Kårstaben, Avd III Personalavdelningen. Kortregister över frivilligkårens personal är alfabetiskt ordnade i Finlandskommitténs arkiv, Frivilligkårens registreringsbyrå, Torneå. Krigsdagböcker från olika enheter ger upplysningar om den verklighet de frivilliga upplevde.
Så där har du ju ett väldigt konkret ställe att börja på i alla fall.
Tack för svar!

Jag läste detta, men kontaktade krigsarkivet och frågade om de kunde söka i sina arkiv åt mig, i hopp om att de kunde hjälpa mig - men jag fick tyvärr detta svar häromdan:

"2021-05-12 RA-FF 2021/036796

Hej!
Arkivet du nämner innehåller främst handlingar från senare tid insamlade från förbundets medlemmar. Jag har istället sökt i arkivet för frivilliga i Finland (SE/KRA/0271) och i dess underarkiv med register (Finlandskommittén 1939-1940 volym 114, 176; Finlandskommittén 1941-1943 volym 6-8, samt Frivilligbyrån volym 10) för att hitta information om Folke Söderström, men tyvärr utan att få någon träff på honom. Utöver det har jag sökt i ett separat register som finns från Förbundet Svenska Finlandsfrivilliga, men inte heller där finns han listad.

*********************************************************************************
Faktura på 450 kr skickas separat
*********************************************************************************

Med vänlig hälsning
Tina Hedh Gallant
Riksarkivet i Stockholm"

Och ännu inget svar från de två killarna jag emailade via "svenska frivilliga" :(

Skriv svar