Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Gruppledaren
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 april 2021, 18:30
Ort: Varierar

Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av Gruppledaren » 9 april 2021, 19:15

Hej

Vet inte exakt var denna tråd ska placeras men ordnar sig säkert.

Jag jobbar på en verksamhet som hjälper medborgare med olika svårigheter. Har en klient som tyvärr, vad det verkar, har fått alkoholdemens. I detta fall så påverkar det klienten genom att väldigt få nya minnen skapas. Men många av de gamla funkar bra.

Jag är relativt väl, som lekman, påläst vad gäller Andra världskriget. Det visar sig att klienten också är det. För någon vecka sedan, efter ett musik-quiz, så fastslog klienten högljutt: "Detta gick sämre, men ge mig ett quiz om Andra Världskriget och jag slår er alla på fingrarna!" Jag kontrade snabbt med en kontrollfråga. "Vem ledde armegrupp A vid invasionen av Frankrike 1940?" Till min förvåning utbrast klienten "Rundstedt!"

Ingen av mina kollegor kan göra ett lämpligt WW2-quiz. Därför ber jag er om hjälp.

Vet inte exakt hur jag ska lägga upp quizet. Antingen klienten mot mig eller vi två gemensamt för att se vad vi egentligen vet om WW2. Men jag kan ju inte få se frågorna i förväg hur som helst.

Jag tror det vore kul för klienten om vi hade ett riktigt betydelsefullt quiz för en gångs skull :thumbsup:

Kanske 10-20 frågor. Inte för svåra. Kom ihåg vi är bara lekmän. Kanske 10 lätta, 5 normalsvåra och några mer obskyra.

Klienten frågade mig idag för att testa min kunskap: "Vem var tyska överbefälhavaren i Stalingrad som kapitulerade?"

Jag visste det såklart.

Så den nivån på frågor. Kanske något svårare bitvis.

Vore kul om ni hjälpte till! Om några ställer upp så kan jag lämna tråden och ge email till kollega sen så jag slipper se frågorna.

Allt gott!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13577
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av Markus Holst » 9 april 2021, 19:19

Välkommen till Skalman. Är det något vi kan här då är det att quizza om andra världskriget. Jag gissar att du redan hittat viewtopic.php?f=6&t=10292

Gruppledaren
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 april 2021, 18:30
Ort: Varierar

Re: Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av Gruppledaren » 9 april 2021, 19:25

Markus Holst skrev:
9 april 2021, 19:19
Välkommen till Skalman. Är det något vi kan här då är det att quizza om andra världskriget. Jag gissar att du redan hittat viewtopic.php?f=6&t=10292
Jajamen. Men jag får ju inte själv läsa frågorna :)

Och har ingen som direkt kan vara kurator på jobbet gällande vilka frågor som är lämpliga.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av Hans » 9 april 2021, 19:56

Ja, välkommen.

Dina exempel ger generaler och slikt folk, vill du inte ha quizen lite bredare med operationer (inte bara namnet) men vad som hände där. Kanske lite hårdvara, vapen, stridsvagnar, fartyg etc.

MVH

Hans

Gruppledaren
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 april 2021, 18:30
Ort: Varierar

Re: Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av Gruppledaren » 9 april 2021, 19:58

Hans skrev:
9 april 2021, 19:56
Ja, välkommen.

Dina exempel ger generaler och slikt folk, vill du inte ha quizen lite bredare med operationer (inte bara namnet) men vad som hände där. Kanske lite hårdvara, vapen, stridsvagnar, fartyg etc.

MVH

Hans
Ja lite relativt känd hårdvara. Och av typen "Hur många divisioner deltog på tyska sidan i upptakten av Barbarossa?" Eller "Nämn så många stridande allierade länder till UK som ni kan?"

Namn på något slagskepp också osv.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av currahee » 9 april 2021, 20:18

Skaffa denna bok, så har du massor med fakta att fråga om.

/ currahee
Bilagor
forsta-andra-varldskriget-1939-45-som-infografik.jpg
forsta-andra-varldskriget-1939-45-som-infografik.jpg (14.01 KiB) Visad 490 gånger

Gruppledaren
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 april 2021, 18:30
Ort: Varierar

Re: Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av Gruppledaren » 9 april 2021, 20:34

Mina vänner! Det är inte så att jag inte kan hitta på frågor! Men jag ska själv genomföra quizet! Därför kan jag inte göra det själv :D

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av StefanZ » 10 april 2021, 09:17

Gruppledaren skrev:
9 april 2021, 20:34
Mina vänner! Det är inte så att jag inte kan hitta på frågor! Men jag ska själv genomföra quizet! Därför kan jag inte göra det själv :D
Så det du behöver är egentligen, just en bok av den föreslagna typen, med färdiga frågor, som en medarbetare eller kompis läser upp, och så du och din skyddsling kan sparra varandra och svara på...

Annars får du väl be någon historieintresserad medarbetare att läsa av våran quiz åt er. Det finns ju massvis med frågor där.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av currahee » 10 april 2021, 17:59

Denna bok kanske, går endast att hitta begagnad. Innehåller 20 frågor om D-dagen.
Söka även på Google med ordet ”ww2 quiz”. Det finns massor med digital frågor på detta tema.

/ currahee
Bilagor
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (34.89 KiB) Visad 435 gånger

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Behöver en liten tjänst angående WW2-quiz

Inlägg av HJ » 12 april 2021, 15:52

Intressant fråga! Kan du och klienten besöka någon hemsida där det finns verktyg som skapar quiz/enkäter, eller behöver det vara mer analogt, t.ex. frågor som en kollega skriver ut och läser upp eller något som skrivs ut på ett papper som skickas i ett kuvert (och ett annat kuvert med svaren)?

/Håkan

Skriv svar