"Handpumpa"

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: "Handpumpa"

Inlägg av adlercreutz » 21 februari 2021, 09:22

:D

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Markus Holst » 21 februari 2021, 09:43

Gôr är väl idag betraktat som göteborgska, det vackraste av alla språk. De e la enna gôrknôkat

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: "Handpumpa"

Inlägg av HomeGuardSoldier » 21 februari 2021, 09:48

Jag kom i samtal med en finländsk lastbilschaufför, som kom från Österbotten, efter att ha lossat de tompallar som han hade levererat till oss. Han berättade för mig på sin för mig mycket distinkta svenska att man där han bor pratar svenska hemma och att han själv kunde mycket dålig finska. Chauffören hade lärt sig yrkesfinska, men medgav att han hade svårt att göra sig förstådd på finska i de mer centrala delarna av landet.

Det omvända gäller säkert för en del av befolkningen, som bor i Sverige invid den finska gränsen. Där har man förmodligen svårare för svenskan och betydligt lättare att göra sig förstådd på finska.

Intressant att det kan vara sådana språkskillnader i ett och samma land!

HGS

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 21 februari 2021, 10:33

HomeGuardSoldier skrev:
21 februari 2021, 09:48
Han berättade för mig på sin för mig mycket distinkta svenska

HGS
Det som gör finlandssvenskan så främmande i svenska öron är betoningsförhållandena i finlandssvenskan, som närmar sig det finska sättet att betona orden. Det gäller främst de dialekter som finns i södra Finland, medan många (inte alla) Österbottniska dialekter (delvis) dras mot en svenska som talas i Norrbotten.
Generellt kan man säga att i finlandssvenskan föredras ett mönster där betoningen ligger åt vänster i satsen, medan mönstret i rikssvenska är det motsatta

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Amund » 21 februari 2021, 19:46

cats skrev:
21 februari 2021, 10:33
HomeGuardSoldier skrev:
21 februari 2021, 09:48
Han berättade för mig på sin för mig mycket distinkta svenska

HGS
Det som gör finlandssvenskan så främmande i svenska öron är betoningsförhållandena i finlandssvenskan, som närmar sig det finska sättet att betona orden. Det gäller främst de dialekter som finns i södra Finland, medan många (inte alla) Österbottniska dialekter (delvis) dras mot en svenska som talas i Norrbotten.
Generellt kan man säga att i finlandssvenskan föredras ett mönster där betoningen ligger åt vänster i satsen, medan mönstret i rikssvenska är det motsatta
Intressant! Har förstått att de norra delarna av båda länder har vissa likheter.
Det kvinnliga namnet Viveka eller Viveca uttalas i södra Sverige som Vivveka (lite som engelskans Vivian). I Norrland säger man Viiveeeka, med betoning på eee. Hur är det i Finland ?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Markus Holst » 21 februari 2021, 21:48

Amund skrev:
21 februari 2021, 19:46
Intressant! Har förstått att de norra delarna av båda länder har vissa likheter.
Det kvinnliga namnet Viveka eller Viveca uttalas i södra Sverige som Vivveka (lite som engelskans Vivian). I Norrland säger man Viiveeeka, med betoning på eee. Hur är det i Finland ?
Jag ber att få anmäla en avvikande åsikt. "Vi i söder" säger nog viivecka, med långt i och kort e.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 22 februari 2021, 06:11

Här är en artikel om fonetiska skillnader mellan finlandssvenska och rikssvenska https://ep.liu.se/ecp/006/011/ecp00611.pdf

På sidan 13 behandlas Uttal av vokaler.

Men artikeln gäller främst den finlandssvenska som talas i södra Finland. Österbottniska är som sagt på många sätt annorlunda, men betongen av vilka ord man betonar i meningen gäller rätt bra också här.

Sen har vi ju inte alls talat om åländskan, och de finsktalande som lärt sig svenska. Båda grupperna rör om i den finlandssvenska språkgrytan 8-)

För mig blir det Vi-veeka :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Hans » 22 februari 2021, 11:48

Vad pratar Mumintrollet med anhang?



MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Amund » 22 februari 2021, 18:50

Markus Holst skrev:
21 februari 2021, 21:48
Amund skrev:
21 februari 2021, 19:46
Intressant! Har förstått att de norra delarna av båda länder har vissa likheter.
Det kvinnliga namnet Viveka eller Viveca uttalas i södra Sverige som Vivveka (lite som engelskans Vivian). I Norrland säger man Viiveeeka, med betoning på eee. Hur är det i Finland ?
Jag ber att få anmäla en avvikande åsikt. "Vi i söder" säger nog viivecka, med långt i och kort e.
Nu är jag dålig på att skriva fonetisk skrift men jag tror jag menade precis som du skriver, åtminstone har ni sörlänningar inte samma långa utdragna betoning på e som i Norrland.

Sörlänningar = folk söder om Umeälven. :)

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 23 februari 2021, 09:01

Hans skrev:
22 februari 2021, 11:48
Vad pratar Mumintrollet med anhang?



MVH

Hans
Berättaren är Vivi-Ann Sjögren som är född i Esbo, en egen stad men som vuxit ihop med Helsingfors. Muminpappan är Johan Simberg från Helsingfors. Mumins röst är Sixten Lundberg också från Helsingfors. Muminmamman är däremot Margit Lindeman som är född i Birkala, utanför Tammerfors, men hon har arbetat med teater i Åbo och Helsingfors. Jag är böjd att säga att i mammans fall överväger nog också Helsingforsuttalet.

Man kan väl ganska lugnt säga att Helsingfors-svenskan är överrepresenterad i Muminfilmerna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Markus Holst » 23 februari 2021, 09:49

Här hittade jag ett ord jag aldrig hört tidigare, ämbare. Är det ordet vanligt i Finland?

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/ ... olk-lagger

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 23 februari 2021, 10:02

Markus Holst skrev:
23 februari 2021, 09:49
Här hittade jag ett ord jag aldrig hört tidigare, ämbare. Är det ordet vanligt i Finland?

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/ ... olk-lagger
Ja! Mycket vanligt. Mera vanligt än hink, som det för det mesta avser. Hittade det ivf också på Wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84mbar

Där ser man hur van man blir med de ord som habitatet använder sig av...

Fel stavat dock i Yles artikel. När man lägger -e efter ämbar blir formen lite konstig. Lär de sig inte att stava?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Markus Holst » 23 februari 2021, 10:07

Det var stavningen jag reagerade på. Ämbar finns ju även i Sverige, om än gammalmodigt.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Esa K » 23 februari 2021, 11:25

Ja felstavat (eller kan det vara dialektalt?) eller kanske också möjligt att artikelförfattaren/översättaren hade två språk i sinnet samtidigt vid författandet, då hink ju är ämpäri på finska.

mvh

Esa K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Hans » 23 februari 2021, 11:27

cats skrev:
23 februari 2021, 09:01
Man kan väl ganska lugnt säga att Helsingfors-svenskan är överrepresenterad i Muminfilmerna.
Tack cats.

MVH

Hans

Skriv svar