Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 12 februari 2021, 07:23

Orsaken till att målningen inte tillhör den svensk konsthistorien är förstås helt enkelt att den är målad av en j-vla utlänning!
Sébastien Bourdon, född 2 februari 1616 i Montpellier, död 8 maj 1671 i Paris, var en fransk målare och gravör under barockepoken./.../Åren 1652-53 vistades han i Stockholm som hovmålare och avporträtterade drottning Kristina och medlemmar av hovet. Hans porträttstil är elegant med idealiserande drag i kylig färgskala
Bourdon är representerad vid bland annat Nationalmuseum i Stockholm, men man måste ta sig till Madrid för att se denna målning av drottning Kristina:

Cristina de Suecia a caballo


Eftersom Markus vill antagligen inte göra det själv, så har jag översatt från spanska via Google Translate till engelska, that universal language (som jag tycker ger a fairly readable result, quite unlike till exempel svenska):
" The Queen of Sweden arrived in Antwerp, dressed as a man, on horseback, with a large entourage of her own ... H.M. [Filip IV] now sends him 30 very beautiful and richly dressed horses, many rich things from India, and the Queen many fragrant things ”. Barrionuevo notices, September 9, 1654.

Among European monarchs it was common to give away portraits and send them to the court of those they wished as allies, or even for matrimonial policies. In this case, Queen MĞ Cristina of Sweden gave it to Felipe IV. The queen herself appears on horseback on a spirited steed, portrayed by one of the most disputed painters in the royal courts of the seventeenth century: Sebastián Bourdon. This French Baroque painter has the quality of transmitting the elegance and status of her portrayed, as seen here in the queen, sitting with extreme dignity on her horse, which does not prevent her from capturing a certain smile of sympathy.

The equestrian portrait was itself a representation of power used since Roman Art times. Dressed in gray, Cristina of Sweden is pictured riding a corvette horse, as a symbol of her queen status and of her power in 17th century Europe. The presence of the falconer together with the dogs alludes to her high status, since hunting was an exercise reserved for royalty and aristocracy.

The rumors hypothesized with the possible coming of the sovereign to Spain and that is why Felipe IV will dedicate himself to entertain her, as with the shipment of the thirty horses to which Barrionuevo refers. Although Cristina will never settle in our country, the truth is that between 1655 and 1656 both monarchs will exchange various gifts, Philip IV receiving some of the paintings from the sovereign's collection.

We know that as gratitude for the sending by Felipe IV of the thirty horses to which Barrionuevo referred, Cristina of Sweden sent the monarch a painting of her riding a horse, a work that is currently preserved in the Prado National Museum , and later he had to send him the half-length one that the Prado also keeps, both painted by Sebastian Bourdon.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 februari 2021, 07:56

Femtiotrean skrev:
12 februari 2021, 07:23
Orsaken till att målningen inte tillhör den svensk konsthistorien är förstås helt enkelt att den är målad av en j-vla utlänning!
Nja, så enkelt är det inte ... Bourdon och andra utländska konstnärer - det fanns ju inga inhemska målare på 1600-talet som ansågs hålla måttet, de som fanns fick ägna sig åt mer hantverksmässigt måleri i kyrkor och andra byggnader ute i landet - gjorde målningar som i allra högsta grad anses tillhöra den svenska konsthistorien. De gjordes på beställning av svenska kungligheter och aristokrater och hängdes upp i slott, herrgårdar och palats runt om i Sverige.

Just den här målningen, Cristina de Suecia a caballo, har aldrig hängt i Sverige och beställdes direkt för Filip IV, som samlade på ryttarporträtt. Det var lite av hans speciella nisch inom konstsamlandet.

Men din utredning ger dig i alla fall frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 12 februari 2021, 09:44

Mina lilla skämt går sällan hem, tyvärr, och det är helt mitt fel. I shall never again make the mistake of not using a shipload of smilies!

För den läsaren som bryr sig att läsa den översätta texten bör jag kanska påpeka att hästen som drottning Kristina rider är inte en "corvette", alltså det är inte namnet på en hästras eller benämning för hästar som man har tränat för eller som man använder på ett visst sätt. På spanska heter de "en corveta" och det handlar om vad ekipaget gör i bilden:
Courbette är en rörelse där hästen med sänkt bakdel, upplyft framdel och starkt böjda framben utför ett flertal hopp framåt på bakbenen.

PS I shall return med en ny fråga, men först skall jag åka skidor! Det är en magiskt fin solig vinterdag där ute!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 12 februari 2021, 09:53

Femtiotrean skrev:
12 februari 2021, 09:44
Mina lilla skämt går sällan hem, tyvärr, och det är helt mitt fel. I shall never again make the mistake of not using a shipload of smilies!
Jag var några år gift med en dam som föreslog att jag skulle räcka upp handen varje gång jag skämtade, så det märktes.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 12 februari 2021, 14:14

trekvinnor.jpg
trekvinnor.jpg (40.44 KiB) Visad 135 gånger
mycketfolk.JPG
mycketfolk.JPG (70.58 KiB) Visad 135 gånger
Det som jag vill ha som svar är en länk eller en "gemensam nämnare".

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 14 februari 2021, 19:44

Vi verkar vara i Israel, men längre än så kommer jag inte just nu.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 14 februari 2021, 22:39

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2021, 09:28

Kan det vara så att första bilden visar romer? Andra bilden visar en islänning och tredje bilden visar judar?

En långsökt tanke blir att svaret är thinker, men det tror jag ändå är fel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2021, 09:55

Eller har det på något sätt med hästhandel att göra? Zigenare + marknad + häst

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 15 februari 2021, 11:05

Du fär lov att berätta mer om " svaret är thinker"!!!

Vi talar om zigenare och judar och det som de har gemensamt i deras förhållning till hästar.

Svaret är enklare än man först tror - men det måste medges att den som så att säga älskar hästar och synnerligen sina egna hästar kanske aldrig tänker på det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2021, 11:44

Åh, du menar att vi har tre kulturer som äter hästkött? Intressant.

Tinker är namnet på hästrasen som vuxit fram hos det iriska resandefolket, som förvisso inte är romer.

EDIT fast det stämmer ju inte heller, hästar är inte kosher ity de inte idisslar sin mat och ej heller har klövar.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 15 februari 2021, 15:29

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tinker

Men nu blev jag ledsen. För det första fattar jag inte vilken tredje kultur du talar om och för det andra nu är jag inte längre säker på att https://en.wikipedia.org/wiki/Horse_mea ... horse_meat har rätt:
Horse meat is taboo/.../among the Romani people and Jewish people the world over.
Det finns ju sinti och romani och kale och om det är verkligen så att t.ex. finska eller svenska zigenare faktiskt äter hästkött...då har min fråga innehållit rappakalja och ingenting annat :x :oops: :(

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2021, 15:47

Den mittersta hästen ser ut som en islänning så jag tänkte på Island som tredje kultur.

Hästkött är så mycket tabu världen över att din fråga blev otydlig. Tyvärr. Som ordförande ger jag dig rätten att ställa en ny fråga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 15 februari 2021, 21:37

I beg to differ. Man kan börja med https://sv.wikipedia.org/wiki/Tabu ...but what the...om ordförandet tycker att det som situationen kräver är en ny fråga. så får ordförandet en ny fråga och därmed basta!
etta.jpg
etta.jpg (125.38 KiB) Visad 79 gånger
tvåa.jpeg
tvåa.jpeg (85.03 KiB) Visad 79 gånger
Trea.jpeg
Trea.jpeg (67.65 KiB) Visad 79 gånger
Jag vet inte vad hästen hette, men jag vet vems häst det är - och vad hände med hästen och dess ägare. Är det någon annan som vet det eller någon som vill söka svaret?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 16 februari 2021, 09:51

Anakronistisk bild av vikingar. Jag tänkte först att den vitklädde mannen var en keltisk druid, men det finns väl inget beskrivet att vikingar mötte kelter, om vi inte räknar skottar och irländare som kelter, såklart. Så såg jag pälsmössorna och tänkte istället på Kiev-riket. Då hittade jag efter lite sökande Oleg av Novgorod, som lyckades bli biten av en orm som gömde sig under hans döda hästs skelett.

Skriv svar