Segrar och förluster i datorspel.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av koroshiya » 23 januari 2021, 17:57

Inspirerad av Hans tänkte jag att vi kunde ha en tråd om datorspel också.

Jag har spelat en hel del Crusader Kings II och här är bilder från när jag spelar Västergötland. Huvuddelen av Frankrike, Italien och England är delar av landet. Det finns också ett västgötiskt Spanien, Västafrika och Irak. Man kan också se att Bysans har tagit kontroll över stora delar av Nordafrika
Westrogothia.jpg
Universitetet i Västergötland. Det är ett av de underverk jag har byggt.
uni.jpg
En lista över de största religionerna. Asatron är världens klart största religion. Sunni-islam är i en krissituation.
religioner.jpg
Och en lista över antalet soldater. Det fredsälskande västgötska folket har en armé som är mer än dubbelt så stor som det näst mäktigaste rikets.
armé.jpg
Det är ett kul spel, men som så många sådana här är det för lätt när man vet hur man skall göra. Det är ju inte direkt realistiskt att en härskare i Västergötland skulle lyckas skapa ett sådant här välde, även om spelet börjar 769 och att jag alltså har spelat i 430 år eller så.

Något av det roligaste är att man kan börja som härskare över en enda provins om man vill, och ibland kan man vara en undervasall i ett stort rike. Här är Monemvasia, där man i början lyder under en härskare över delar av Grekland, som i sin tur lyder under kejsaren. Det är ganska svårt att expandera till en början. Något av det roligaste med att spela dem är att där fortfarande finns de som tror på de grekiska gudarna. Många som spelar det landet försöker därför själva konvertera till grekisk religion för att sedan försöka sprida den i kejsardömet, så att det blir ett slut på kristendomen :) Ett exempel på spelbara småländer i Skandinavien är Värmland. Skillnaden är att uppe i norr är man sitt eget land även om det inte är så stort, så det finns ingen boss som tjafsar med en. Nackdelen är att man lätt blir invaderad av större grannar.
monemvasia.jpg

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av von Adler » 26 januari 2021, 14:07

Hearts of Iron 4. Mina svenska soldater har hållit Köptenhamn bra länge och kastat tillbaka de nazistiska horderna hundrtals, om inte tusentals gånger.

Bild

Som ni kan se har tyskarna förlorat 4,9 miljoner man i sina futila försök att ta Sverige.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av von Adler » 26 januari 2021, 14:09

Medieval 2: Total War med Stainless Steel-modden. De östromerska eldkastarna är utmärkta vapen att ta till när araberna försöker tränga sig över en smal bro över en bred flod.

Bild

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av von Adler » 26 januari 2021, 14:12

Min vän Babar7 upptäcker i Europa Universalis 4 att hans befolkning faktiskt inte tycker om hans kejserliga österrikiska styre över större delen av centraleuropa.

Bild

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av von Adler » 26 januari 2021, 14:15

Hearts of Iron 4 igen. Mitt Tjeckoslovakien sa mycket bestämt nej til Münchenöverenskommelsen och sedan även till Stalins fasoner.

Bild

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av koroshiya » 29 januari 2021, 19:36

Jag spelade någon tidigare version av HOI en hel del, men har inte spelat fyran.

Medieval Total War II har jag spelat fruktansvärt mycket och om jag bara kan klura ut hur jag ska ta skärmfoton ska jag visa en del. Den mod jag tycker om bäst är sagan om ringen.

Här är en förlust i CKII. Min son blev en kysk homosexuell; inget fel i det förstås, men när tronföljden bygger på att man skall avla fram en bra ny generation blir det lite svårt :) För att få igång min lust förförde jag en massa andra homosexuella, men det visade sig att öööh, kyrkan och folket hade sin uppfattning om ett sådant leverne... trots att jag var grek :)
ckIIförlust.jpg

Vad man kan se på bilden är att en av mina kärleksstunder har blivit avslöjad, och det kostar mig 500 i prestige och 250 i piety. Uppe till höger kan man se att jag redan har samlat på mig - 2518 och -1029, vilket inte är bra, för man använder prestige och piety till att betala för olika politiska beslut.

Sättet att spela spelet på är annars oftast att man gifter sig med en äldre person som inte längre är fertil men som kan hjälpa till i regeringen. Sedan knullar man som en kanin tills man får fram ett barn - som oftast måste vara en pojke - som är åtminstone ett geni. Helst vill man ha ett starkt geni. Några av mina karaktärer har måst avla fram runt 60 barn innan guldklimpen har dykt upp.

I spelet ovan hade jag också lyckats expandera endast en provins på 40 år och alla andra var avsevärt starkare, så då lade jag ned.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av von Adler » 1 februari 2021, 08:43

koroshiya skrev:
29 januari 2021, 19:36
Medieval Total War II har jag spelat fruktansvärt mycket och om jag bara kan klura ut hur jag ska ta skärmfoton ska jag visa en del. Den mod jag tycker om bäst är sagan om ringen.

Har du det i Steam är det F12 så skapas ett screenshot som du kan ladda upp i steams egen onlinevisare. Annars är det det normala - print screen och klistra in i valfritt grafikprogram (Windows egen Paint duger utmärkt), spara som .jpg och ladda upp som bilaga här.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av koroshiya » 1 februari 2021, 13:01

von Adler skrev:
1 februari 2021, 08:43
koroshiya skrev:
29 januari 2021, 19:36
Medieval Total War II har jag spelat fruktansvärt mycket och om jag bara kan klura ut hur jag ska ta skärmfoton ska jag visa en del. Den mod jag tycker om bäst är sagan om ringen.

Har du det i Steam är det F12 så skapas ett screenshot som du kan ladda upp i steams egen onlinevisare. Annars är det det normala - print screen och klistra in i valfritt grafikprogram (Windows egen Paint duger utmärkt), spara som .jpg och ladda upp som bilaga här.
:) Jag hade bara inte förstått var bilderna hamnade <: ) Så det visade sig att jag hade ganska många.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av Hans » 1 februari 2021, 16:02

koroshiya skrev:
29 januari 2021, 19:36
Sedan knullar man som en kanin
Varför lägger ni in bilder av konstiga kartor istället?

Följer tråden men har inte mycket att tillföra.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av koroshiya » 1 februari 2021, 20:12

Hans skrev:
1 februari 2021, 16:02
koroshiya skrev:
29 januari 2021, 19:36
Sedan knullar man som en kanin
Varför lägger ni in bilder av konstiga kartor istället?

Följer tråden men har inte mycket att tillföra.

MVH

Hans

:D

Det blir inte roligare än så här ungefär.
fudge.jpg
fudge.jpg (104.83 KiB) Visad 549 gånger
kärleksnatt.jpg
kärleksnatt.jpg (109.69 KiB) Visad 549 gånger
Något mer snuskigt är att man måste leta upp praktexemplar att görat med för att barnen skall ha störst chans att bli bra. En funktion i spelet är att barnen kan förlova sig med andra. Där försöker man då få dem förlovade med just genier och starka människor. När det sedan är dags för giftermål kan man bjuda in dem till hovet, och när de väl är där bryter man förlovningen. Oftast stannar de kvar, varpå man själv kan ha sin vilja fram med 16-åringar, trots att man kanske själv är över 50 :)

Det är väl inget jag skulle rekommendera i verkligheten, men i spelet är det ok att göra så, och eftersom det ökar chansen att få en bra arvinge är det ganska vanligt. Beteendet får mig att tänka på Hedvig Taubes öde.

Ibland blir det knas med arvsföljden ändå, och då får man ägna sig åt byzantinska nöjen som att fängsla söner och blända dem. Det är ett enkelt sätt att få bort de man inte vill ha :o Jag hade själv inte velat leva vid det hov där jag är kung.
bländad.jpg
bländad.jpg (162.92 KiB) Visad 549 gånger

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av koroshiya » 9 februari 2021, 20:03

Här är en omgång Crusader Kings II jag spelar nu som greve över Monemvasia.

Första skall det sägas att jag inte slumpar fram gubbarna jag spelar med, utan de är minmaxade, och det ger spelaren en stor fördel. Vanligen är man runt 25 år gammal när man startar och värdena är mer eller mindre slumpade. Med minmaxning kan man fixa så att man har en person som lever i celibat, är en släktmördare och dessutom är skadad. Sådana dåliga egenskaper ger spelaren massor av minusår i ålder, därför kan man också välja superbra egenskaper som att man är ett starkt geni och en briljant strateg. När man sedan börjar spela kan man välja vad man tycker man vill göra i livet, så då väljer man att festa... och när man har festat några år kommer man på att det är roligare att vara hedonist än att leva i celibat :D Såret läcker med tiden också och lämnar bara ett meningslöst ärr.

Det har gått bra och kejsarna i Bysans tror nu på hellenistiska gudar. Min senaste kejsare befriade Egypten från muslimerna, men har efter det dött i pesten. I och med det är släkten numera återigen bara kungar över Grekland, men det är bra nog. Problemet är att arvsregler har gjort så att min nuvarande kung inte är mycket att hänga i julgranen. Misstaget jag gjorde var att min pestsmittade kejsare skulle ha legitimiserat en son, som då hade fått ärva Grekland.

Något av det viktigaste i de här spelen är hur man slåss, och tricket är att finna punkter med extra bra försvar. Sedan gäller det bara att få motståndaren att attackera dessa. Det är säkert på så vis som von Adler kunde döda så många tyskar i Danmark när han spelade HOI 4. Här är hur det fungerar i CKII.
strid.jpg
strid.jpg (115.45 KiB) Visad 517 gånger
Min enhet står till vänster på ett berg och kommer få en rejäl bonus på många sätt. Man kan se på kejsarens enhet till höger att den har ett hänglås på sig till höger om siffran för antalet män. Det betyder att den inte längre kan byta riktning utan måste slåss mot mig. I en sådan situation brukar AIn ofta vägra förlora. Den kastar därför in ständigt nya styrkor som oftast dör ihjäl sig: inte sällan kan de börja dö av svält. Alla dessa spel från Paradox har ungefär samma motor, och det är likadant i Victoria II och i EU4. När striden väl är garanterad kan man förstås själv börja skicka dit förstärkningar.

I CKII är det som resultat så att några av de bästa generaler man kan ha är de som gör enheterna extra snabba, för det är väldigt viktigt att komma först till en plats.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av koroshiya » 11 februari 2021, 18:36

I samma spel har jag lyckats återta kejsartronen men det blir nog bara en generation den här gången. Här är kejsaren.
elhexado.jpg
elhexado.jpg (206.81 KiB) Visad 500 gånger
Under mitt porträtt ser man en bild på min nu vuxna dotter, och under det alla "förmågor" huvudfiguren har. Läser man från höger betyder de att han är enbent efter en strid, nästa visar en gubbe som ligger ned med en grön flaska. Kejsaren är alkoholist. Efter det är där en tvångströja. Han är nämligen galen. Det smältande ansiktet beror på att hon också har syfilis. Han är också homosexuell. Det är den sjätte symbolen från vänster. Den är grå med två manstecken förbundna med varandra. Man ser inte hela det högra tecknet.

I den situationen är det ett under att jag ens fått tre barn. Mitt tredje dog av sjukdomar som jag givit honom :(

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av koroshiya » 12 februari 2021, 22:17

När man lider av galenskap fattar man en del lustiga beslut.
Glitterhov.jpg
Glitterhov.jpg (101.81 KiB) Visad 481 gånger
Hur som helst lyckades jag få en son som också blev kejsare.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i datorspel.

Inlägg av koroshiya » 18 februari 2021, 00:22

Ett spel jag spelar är ett IGO UGO spel om andra världskriget som heter Commander - Europe at War. Till skillnad från CK2 finns där inga mystiska eller övernaturliga händelser.

Här har Tyskland just förklarat krig mot Polen, och en pansarenhet är aktiv. Den kan flytta fem steg som man ser på det ljusare området med prickar i. Milis och Garnisonsenheter är avsevärt långsammare.
ceaw-pansar.jpg
Förutom att skyffla brickor på en karta måste man också köpa enheter och forska fram bättre infrastruktur och vapen.
byggpanel.jpg
forskning.jpg
Spelet är inte så komplicerat. Enheterna har olika egenskaper och man flyttar dem till en plats man vill anfalla och klickar på motståndaren. Alla anfall sker med en enhet mot en enhet. Liksom i krigsspel vill man försöka undvika att anfalla över floder eller mot berg och sådant.

Här ska tyskt pansar anfalla polskt infanteri. När man musar över motståndaren får man en uppfattning om vad det kommer bli för resultat. Här tycker datorn att pansaret kom att orsaka fem träffar av infanteriets sju, och att det själv kommer att få en träff i skada. Det är siffrorna nere i mitten.
attack.jpg
Efter ett anfall kan man avancera in i hexen man anfallit om motståndaren har retirerat.
resultat.jpg
resultat.jpg (149.5 KiB) Visad 462 gånger
Man erövrar länder genom att inta deras huvudstad. Det är ett ganska simpelt system, men fungerar helt ok. Två personer kan spela mot varandra, både med epost eller att logga upp sig mot varandra. Man kan också spela hotseat på samma dator. Jag har dock aldrig spelat mot någon annan än mig själv, men borde försöka göra det. Spel som det här blir avsevärt mycket bättre med en annan människa som motståndare. Spelar man mot datorn måste den få en massa handikapp, och ofta kommer en datorspelande tysk aldrig ens fram till Paris.

Skriv svar