Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Ubåtsdocka?
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tror inte att det skulle få plats. Hon är ju ganska liten i sammanhanget.
Hon har en kapacitet som inte kan utnyttjas fullt ut av säkerhetsskäl....
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Är det extrem snabbhet (uppemot 70 knop) som är den kapacitet "World is not enough" inte vill utnyttja alltför ofta?
/Håkan
/Håkan
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Där har vi det.
Världens snabbaste superyacht. Tror att det är samma beställare som redan på 80-talet höll rekordet. Vill inte tänka på bränsleförbrukningen vid full fart...
Inget för mig iallafall, jag nöjer mig varje dag med en Fleming 58 som gör 20 knop och har transatlantisk räckvidd om man tar det lite lugnt..
HJ seglar vidare
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tack dc!
I mitt letande såg jag något om att spanske (ex-)kungen Juan Carlos hade en båt "Foners" som klockats in på 70.1 knop.
https://www.boatinternational.com/yacht ... ers--62385
Som nästa fråga söker jag en vattenväg. Dess "maxmått" är strax under Vänermax. Den invigdes 1856, och låg då inom rikets gränser. Sedan kom 1900-talet och mycket hände. Numera delas den mellan två länder med ett tidvis ansträngt förhållande. Det mindre landet har inre vattenvägar och städer med nytta av kanalen, men kanalen når havet genom det större grannlandet. En större uppgradering avslutades 1968, och ett 50-årigt avtal slöts. Från 2013 har man ett 50-årigt avtal vad gäller drift och ansvar.
/Håkan
I mitt letande såg jag något om att spanske (ex-)kungen Juan Carlos hade en båt "Foners" som klockats in på 70.1 knop.
https://www.boatinternational.com/yacht ... ers--62385
Som nästa fråga söker jag en vattenväg. Dess "maxmått" är strax under Vänermax. Den invigdes 1856, och låg då inom rikets gränser. Sedan kom 1900-talet och mycket hände. Numera delas den mellan två länder med ett tidvis ansträngt förhållande. Det mindre landet har inre vattenvägar och städer med nytta av kanalen, men kanalen når havet genom det större grannlandet. En större uppgradering avslutades 1968, och ett 50-årigt avtal slöts. Från 2013 har man ett 50-årigt avtal vad gäller drift och ansvar.
/Håkan
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Det satte varjag så snabbt att jag knappt hann blinka!
varjag slussar oss vidare.
/Håkan
varjag slussar oss vidare.
/Håkan
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tackar HJ -
- ångare, gick på en kvarglömd japansk mina >>>>>>
- ångaren var fullpackad med - inte bara betalande, utan därtill obetalande - passagerare…..
Hur många dog ?
Varjag
- ångare, gick på en kvarglömd japansk mina >>>>>>
- ångaren var fullpackad med - inte bara betalande, utan därtill obetalande - passagerare…..
Hur många dog ?
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
- Ort: Malmö
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Hallå igen!
Jag tror inte någon vet exakt, men mellan 2.750 och 3,920 ska det ha varit. Inte fullt så illa som Wilhelm Gustloff men i alla fall ...
Jag tror inte någon vet exakt, men mellan 2.750 och 3,920 ska det ha varit. Inte fullt så illa som Wilhelm Gustloff men i alla fall ...
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Jämför med denna:johanmmolin skrev: ↑24 januari 2021, 21:56Hallå igen!
Jag tror inte någon vet exakt, men mellan 2.750 och 3,920 ska det ha varit. Inte fullt så illa som Wilhelm Gustloff men i alla fall ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Chiang_Ya
johanmolin kör nästa fråga!, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
- Ort: Malmö
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Då tar vi en enkel fråga:
Göta Kanal — slagskeppet Tirpitz. Samband?
Göta Kanal — slagskeppet Tirpitz. Samband?
-
- Medlem
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
- Ort: Malmö
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
När kriget bröt ut 1939 upphörde Ångfartygs AB Göta Kanals passagerarturer. Ett antal av passagerarångarna kom till en början att användas för fraktfartyg innan passagerarturerna så sakteliga kom igång igen under beredskapsåren.
CERES, PALLAS och BALTZAR VON PLATEN lades dock upp och kom aldrig mer i trafik.
Enligt mina uppgifter kom samtliga att användas som logementsfartyg i samband med bärgningen (skrotningen) av TIRPITZ på plats.
Så svaret är givetvis rätt!
Konnässörer av kanalens passagerarångare brukar hävda att systerbåtarna CERES och PALLAS var kanalens vackraste, byggda 1885, bl a för att kunna stödja emigranttrafiken till Göteborg för vidare färd.
s/s CERES.
Femtiotrean stävar vidare efter att ha passerat såväl Sjötorp som Bodö.
CERES, PALLAS och BALTZAR VON PLATEN lades dock upp och kom aldrig mer i trafik.
Enligt mina uppgifter kom samtliga att användas som logementsfartyg i samband med bärgningen (skrotningen) av TIRPITZ på plats.
Så svaret är givetvis rätt!
Konnässörer av kanalens passagerarångare brukar hävda att systerbåtarna CERES och PALLAS var kanalens vackraste, byggda 1885, bl a för att kunna stödja emigranttrafiken till Göteborg för vidare färd.
s/s CERES.
Femtiotrean stävar vidare efter att ha passerat såväl Sjötorp som Bodö.
-
- Medlem
- Inlägg: 5652
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Såld till Oslo Kommune, Oslo, Norge för 45.000 kr. Ombyggd vid Lödöse varv till logementsfartyg.
Såld till Høvding Skipsopphuggning,
Høvding Skipsopphugging var et skipsopphuggeri i Sandnessjøen drevet av Einar Høvding (født 1919, død 1997). Etter 2. verdenskrigs slutt inngikk Høvding Skipsopphugging en avtale med Den Norske Krigsforsikring for Skib om kjøp av sunkne tyske skip, og lasten deres
Opphuggingen av vraket tok over 10 år, og fortsatt ligger rester igjen ved Håkøya.
Etter krigen betalte Høvding Skipsopphugging 120 000 kroner for vraket av «Tirpitz». Oslo kommune kjøpte senere mange av de pansrede skipssideplatene, og bruker disse den dag i dag til å dekke hull i gatene i forbindelse med gravearbeid. «Tirpitz-platene» er like fine i dag som den gang, selv etter å ha blitt utsatt for Oslo-trafikken i mange år.
Vi söker en fartygstyp:
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Varjag