Amerikanska inbördeskrigets sista soldatänka är död

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Amerikanska inbördeskrigets sista soldatänka är död

Inlägg av Ördög » 1 juni 2004, 18:29

Om mitt inlägg upplevs som ovidkommande ber jag å det djupaste om ursäkt. Jag var helt enkelt tvungen att berätta den här märkliga nyheten nånstans.

Igår, den 31 maj, avled i Alabama en 97-årig dam som år 1927 vid 21 års ålder gifte sig med en 81-årig veteran från inbördeskriget. Hon var änka redan då, och hade en liten son ... Hon fick en pojke med sin åldrige och virile man, och då han slutligen samlades till sina fäder år 1931 gifte hon sig för tredje gången, nu med en sonson till den andre mannen.

Låter det otroligt? Jo, jag skulle nog vara benägen att avfärda alltsammans som en skröna om det inte vore för BBC ...

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3765811.stm

... och den sega änkans "egen" hemsida.

http://lastconfederatewidow.com/

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 1 juni 2004, 21:50

Helt otroligt, man tror inte det är sant...

Undrar om sonsonen också var äldre än henne!

/A

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juni 2004, 20:59

Jag har för mig att det var krigsveteraner från "Amerikanska inbördeskriget" som ännu levde under 1920-talet. När jag var i Gettysburg sommaren 1996 så läste jag ett anslag om att veteranerna hade gjort några återträffar. Ja, det har nog förekommit liknande giftermål tidigare, så varför skulle det vara omöjligt förr?

En återträff i samband med Nationalparkens instiftande

Nån gång på 20-talet.

Sedan gjorde ett gäng gamla gubbar ytterligare en träff runt 1930.

Om jag kom ihåg så var det nog så.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 3 juni 2004, 21:10

Den siste veteranen från det amerikanska inbördeskriget
var John B. Salling från sydstatssidan,
som dog 1959 i Kingsport Tennessee, 113 år gammal.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juni 2004, 22:12

Larsson
Jag är inte minsta försvånad över din uppgift.
I den återträff som var på 1930-talet nån gång så var flera av deltagarna över 80 år så visst kan det stämma.

Stefan

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 8 juni 2004, 16:42

jag har hört på antingen nån mailinglista eller annat forum att vid en återträff vid Gettysburg så ville de överlevande från Pickets charge gå samma sträcka igen. Nordstatarna ansåg att efterssom de misslyckades första gången skulle de inte få gå igen och sen blev det bråk med käpparna som de behövde för att gå

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 8 juni 2004, 23:06

mattep74 skrev:jag har hört på antingen nån mailinglista eller annat forum att vid en återträff vid Gettysburg så ville de överlevande från Pickets charge gå samma sträcka igen. Nordstatarna ansåg att efterssom de misslyckades första gången skulle de inte få gå igen och sen blev det bråk med käpparna som de behövde för att gå
Vem vann detta slag då??? :lol:

/A

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 9 juni 2004, 08:35

Det har gjorts film om damen i fråga. En trilogi faktiskt. Den visades på Hallmark för något år sedan. Var inte någon höjdare men trots allt ganska intressant. Mannen hennes hade varit trumslagarpojke (vill jag minnas) och väldigt ung under kriget.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 19 juni 2004, 17:34

Hoppas hon hade sinne nog att bevara hans minnen och upplevelser från kriget, lär ju ha varit en riktig guldgruva om hon sitter inne med hittills okända historier.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 19 juni 2004, 23:06

Ja, fast nog inte så mycket att hoppas på då hon var 97 år... :cry:

/A

hilbert
Medlem
Inlägg: 2160
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Sista änkan efter amerikanska inbördeskrigsveteran död.

Inlägg av hilbert » 8 januari 2021, 12:47

Den sista änkan efter en veteran från amerikanska inbördeskriget har avlidit i en ålder av 101 år.
Hon gifte sig vid 17 års ålder med en 93 årig veteran.

https://www.youtube.com/watch?v=3kJvc2KpBiQ

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Amerikanska inbördeskrigets sista soldatänka är död

Inlägg av Ördög » 15 januari 2021, 13:15

hilbert skrev:
8 januari 2021, 12:47
Den sista änkan efter en veteran från amerikanska inbördeskriget har avlidit i en ålder av 101 år.
Hon gifte sig vid 17 års ålder med en 93 årig veteran.

https://www.youtube.com/watch?v=3kJvc2KpBiQ
Jag får tacka hilbert för detta inlägg, som fick mig att uppdatera den här tråden efter snart 17 år, hummande rally round the flag girls! och hurrah for the bonnie blue flag that bears a single star!

Alberta Martin, som den i trådstarten nämnda, år 2004 avlidna 97-åringen hette, var inte den mest långlivade änkan efter en veteran från USA:s blodiga inbördeskrig. Maudie White Hopkins, född 1914 som Maudie Cecelia Acklin, levde ännu längre. Hon dog den 17 augusti 2008. Hon hade gift sig som 19-åring år 1934 med den då 86-årige sydstatsveteranen William M. Cantrell. De fick dock inga barn, till skillnad från Alberta Martin och hennes man.

Efter mr Cantrells död år 1937 skulle Maudie gifta om sig ytterligare tre gånger, och få tre ungar.
It was not especially uncommon for young women in Arkansas to marry Confederate pensioners; in 1937 the state passed a law stating that women who married Civil War veterans would not be eligible for a widow's pension. The law was later changed in 1939 to state that widows born after 1870 were not eligible for pensions. Hopkins generally kept her first marriage a secret, fearing that the resulting gossip (of her marrying a much older man) would damage her reputation.
https://en.wikipedia.org/wiki/American_ ... st_century

Det är hisnande att ännu år 2021, 160 år efter inbördeskrigets utbrott, få veta att även Maudie Hopkins hade sin överkvinna, Helen Viola Jackson, som dog den 16 december 2020 vid 101 års ålder. Helen hade som 17-åring, under depressionsårens elände, gift sig med den 93-årige nordstatsveteranen James Bolin. Men i det här fallet höll båda kontrahenterna tyst om äktenskapet, och efter mannens död 1939 anhöll den unga änkan inte om någon pension. Hon gifte heller aldrig om sig.
Following the marriage, the couple never made their marriage public, fearing damage to Jackson's reputation. She continued to live with her parents. Following Bolin's death, three years later, Jackson decided against applying for the $73.13 monthly pension after Bolin's daughters threatened to ruin her reputation. /----/ Jackson didn't reveal the marriage until 2017 when planning for her own funeral with her pastor and they realized the historical significance of her combined longevity and secret marriage.
Mer om Ole Missus Jackson här.

https://www.washingtonpost.com/gdpr-con ... story.html
https://apnews.com/article/last-civil-w ... f2ad1d1181
https://gerontology.wikia.org/wiki/Helen_Jackson
https://www.smithsonianmag.com/smart-ne ... 180976702/
This week, in the aftermath of far-right extremists’ storming of the United States Capitol, some with Confederate flags in hand, Jackson’s passing underscores just how recent the Civil War and other seemingly distant events really were. It’s a reminder in line with the deaths last year of Lyon Gardiner Tyler Jr., grandson of tenth president John Tyler, who left office in 1845, and Irene Triplett, the last person to receive a Civil War pension. Her father, Mose, had served as a private in the Confederate Army before deserting and shifting his allegiances to the United States.

“Just like the Confederate monuments issue, which is blowing up right now, I think [Triplett’s death] is a reminder of the long reach of slavery, secession and the Civil War,” Stephanie McCurry, a historian at Columbia University, told the Washington Post’s Ian Shapira last June. “It reminds you of the battle over slavery and its legitimacy in the United States.”
Senast redigerad av 9 Ördög, redigerad totalt 15 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Amerikanska inbördeskrigets sista soldatänka är död

Inlägg av Markus Holst » 15 januari 2021, 13:19

Den som vill "uppdatera" en tråd gör det bäst att själv bidraga med ett bidrag som stimulerar andra att skriva.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Amerikanska inbördeskrigets sista soldatänka är död

Inlägg av Ördög » 15 januari 2021, 13:42

Markus Holst skrev:
15 januari 2021, 13:19
Den som vill "uppdatera" en tråd gör det bäst att själv bidraga med ett bidrag som stimulerar andra att skriva.
Det inlägg som föranledde uppdateringen förflyttades av en okänd kraft in i tråden medan skrivandet av bidraget pågick. Men det är ju lika bra. Hur skapar man en smiley med nordstaternas flagga i ena handen och konfederationens i den andra? :milwink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Amerikanska inbördeskrigets sista soldatänka är död

Inlägg av Markus Holst » 15 januari 2021, 13:59

Ördög skrev:
15 januari 2021, 13:42
Markus Holst skrev:
15 januari 2021, 13:19
Den som vill "uppdatera" en tråd gör det bäst att själv bidraga med ett bidrag som stimulerar andra att skriva.
Det inlägg som föranledde uppdateringen förflyttades av en okänd kraft in i tråden medan skrivandet av bidraget pågick. Men det är ju lika bra. Hur skapar man en smiley med nordstaternas flagga i ena handen och konfederationens i den andra? :milwink:
:guldstjärna:

Skriv svar