Belgien

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Belgien

Inlägg av Femtiotrean » 9 januari 2021, 18:53

Hans skrev:
9 januari 2021, 10:10

Det finns fina sandstränder.


Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Belgien

Inlägg av Grönis » 9 januari 2021, 22:59

Jag studerade i Belgien ett par år kring milleniumskiftet. Jag bodde i Leuven, en kort tågresa från Bryssel. Landade en varm sensommardag med tre stora väskor. Efter allt bärande slog jag mig svettig ner i lugn och ro på tåget, till min förvåning kom en serveringsvagn innehållande ett alkoholsortiment som en normal svensk bar hade varit avundsjuk på. Nöjd och glad med en Stella blickade jag ut över det flacka lanskapet, läste på den rullande displayen på väggen och insåg att jag var på väg åt något annat håll än jag trott.. Slet fram allt bagage, spillde ut ölen och förberedde mig att byta vid nästa station då jag lyckligtvis lyckade fråga en person om tågets slutdestination. Det visade sig att namnet hade angivits på franska eftersom tåget gått från Bryssel. När det gick åt andra hållet angavs namnen på Flamländska? Hur som helst var jag på rätt tåg.

Vad minns jag som 20 årig student från Belgien i övrigt. Ett väldigt internationellt land på många sätt. Inte bara för mig som utländsk student som utan flerspråkigheten och den höga språkkunskapen hos gemene man samt den enorma mängden människor från Europas alla hörn som arbetade i Bryssel satte en speciell prägel på det mesta. Leuven som stad var vacker, kan rekommendera ett besök om man är i krokarna. Stadshuset är en sevärdhet i sig liksom de två större torgen men mängder av barer.

Ölen måste man nämna. Jag började uppskatta god öl och blev någon slags ölsnobb innan jag hört begreppet. Det här var så pass länge sedan att något annat än en beställning av en "stor stark" i platsglas uppfattade som suspekt i min hemstad.. Föredrar fortfarande gärna Stella som ju kommer från just Leuven men Leffe Blond, Kwak, Chimay, Hooegarden och Duvel är andra är andra favoriter.

Kring Duvel har jag en kul historia. Det var och är kutym i Belgien att servera ölen i rätt "glas". Det brukade bli en 7-8 25 cl Stella på en kväll på baren vi oftast hängde på. En kväll när jag skrivit en tenta och skulle ansluta till sällskapet lite senare lyckades mina kompisar få bartendern att servera mig den betydligt starkare Duvel i Stellaglas under kvällen. Jag drack utan någon större misstänksamhet lika många glas som vanligt. Det slutade inte lyckligt..

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Belgien

Inlägg av adlercreutz » 10 januari 2021, 00:14

Hans skrev:
9 januari 2021, 12:02
adlercreutz skrev:
3 januari 2021, 14:18
Rätt intressant att Belgien överlevt som statsbildning trots olika språk, två världskrig m.m.
En kort youtubefilm ger version light av det hela.



MVH

Hans
*Skratt*

tack!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Belgien

Inlägg av Femtiotrean » 10 januari 2021, 07:48

Grönis skrev:
9 januari 2021, 22:59
Ölen måste man nämna.
Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 10 januari 2021, 10:04

Grönis, tack för historien. Jag är glad att jag inte är ensam om problemet, du var alltså på väg till Louvain. Kommer du på mer att berätta så vänligen gör det.
Bild
https://www.stellaartois.com/en_us/home.html
adlercreutz, väl bekomme, jag tyckte också den var skojig.
53'an, därför skall jag nog satsa på formel 1 istället.
Bild
https://www.brouwerijdebrabandere.be/en ... /kwaremont

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 10 januari 2021, 10:23

Grönis skrev:
9 januari 2021, 22:59
Det var och är kutym i Belgien att servera ölen i rätt "glas".
För övriga så har jag med flit lagt in bilder på öl, med glas, här i tråden. Finns en bunt exempel nu.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 10 januari 2021, 10:33

Lite OT men det är min tråd så jag godkänner det.
Hans skrev:
4 januari 2021, 11:35
Jag är fullständigt rudis på arkitektur om det inte är en militär bakgrund.
Bild
Visserligen fransk men i alla fall.
Hans skrev:
30 november 2011, 11:54
Hans skrev:Den finns numera online - läs den!
http://www.archive.org/stream/annalsoff ... 00violuoft
Jag läste den för kanske tre år sedan med stor behållning. Strax efteråt så söker läraren till min då 9-åriga dotter en förälder som kan följa med vid en skolutflykt till ett närbeläget slott. Tja, varför inte tänker jag och anmäler mig. Uppgiften består i att hjälpa läraren att se till att inga ungar försvinner under den guidade turen. Vi möts vid skolan och lastar upp i bussen och åker till slottet ifråga. Väl framme går vi in och väntar på guiden som verkligen dröjer. Till slut ringer läraren och det visar sig att det har skett något missförstånd så ingen guide är bokad. Jag tror faktiskt läraren blev rätt impad när Hans utan förberedelser och utan att ha varit där förut hade en guidad tur av slottet där han pedagogiskt förklarade grunderna i fästningsbygge och belägringsteknik.
MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Vin

Inlägg av Hans » 10 januari 2021, 11:16

Mindre känt är att Belgien också producerar vin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_wine

Bild
https://www.selectuswines.com/en/belgiu ... hange/1680#

Mest vitt och helt drickbart.

MVH

Han

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Även sprit

Inlägg av Hans » 10 januari 2021, 11:41


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

En bit av Belgien blir Tyskland

Inlägg av Hans » 10 januari 2021, 12:32

Jag citerar en trovärdig källa, mig själv.
Hans skrev:
24 januari 2013, 17:13
Att Elsass och Lothringen samt Luxemburg annekterades av Tyskland under andra världskriget är inte helt okänt. Men att ett stycke av Belgien också blev Tyskland är mindre känt. Eupen-Malmedy eller Ostkantone där tyska huvudsakligen är modersmålet införlivades redan 1940 med många av invånarnas goda minne. Det blev aningen mindre positivt när värnpliktiga började skickas till östfronten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eupen-Malm ... to_Germany
MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Belgien

Inlägg av Grönis » 10 januari 2021, 19:24

Hans skrev:
10 januari 2021, 10:04
Grönis, tack för historien. Jag är glad att jag inte är ensam om problemet, du var alltså på väg till Louvain. Kommer du på mer att berätta så vänligen gör det.

MVH

Hans
Ja det stämmer, det som förvillade var att det också finns en stad som heter Louvain-La-Neuve. Dvs. det nya Leuven. Staden grundades i slutet av 60 talet vill jag minnas. Det handlade om att den fransktalanade delen av universitetet i Leuven flyttades till en ny stad som byggdes för detta ändamål. Det var under en period då olika grupper beskyllde varandra för diskriminering och den mycket speciella lösningen på problemet var alltså att bygga en helt ny stad för det nya universitet.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Belgien

Inlägg av Grönis » 10 januari 2021, 20:08

Att Lovain Var Leuven kunde jag räkna ut, men jag trodde att man syftade på nya Louvain. Speciellt då slutstationen nämndes på franska och namnet avvek kraftigt från det flamländska som jag höll utkik efter.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Belgien

Inlägg av Grönis » 10 januari 2021, 23:30

Jag nämnde Kwak tidigare. Detta mycket speciella öl med sitt tillhörande glas som liknar ett timglas eller något slags provrör kom jag i kontakt med i Belgien. Jag framstår inte särskilt intelligent i den här tråden, kanske har det med Belgien och all Öl att göra men jag och min kompis trodde att man skulle ta ur glaset ur ställningen när man drack... Eftersom glaset är helt rund i botten så blev det en katastrof när man reflexmässigt ställde tillbaks glaset på bordet.. Nåväl 200 BEF fattigare och en erfarenhet rikare gick det bättre nästa gång vi drack Kwak. Jag gav mig sedan tusan på att köpa egna glas med mig hem. Efter mycket letande hittade jag 2 glas och lyckades sedan få hem dem hela. Och få dem vidare till andra delar av Europa och Sverige där jag bott. De överlevde vilda fester och flera flyttar men när de skulle ställas på en hedersplats i den nybyggda villan lyckades min mor tappa det ena glaset..

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kwak.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Belgien, kompromissernas land

Inlägg av Hans » 13 januari 2021, 11:36

När blivande EU grundades så ville de stora länderna ha de olika institutionerna i sitt land. Men de ville inte de andra så kompromissen blev Belgien och i viss mån Luxemburg. Det finns undantag. Men man kan nog kalla Bryssel för EU's huvudstad

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeisk ... titutioner

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Belgien

Inlägg av Hans » 13 januari 2021, 11:51


Skriv svar