Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 6 januari 2021, 14:14

sveahk skrev:
4 januari 2021, 11:46
Amund skrev:
2 januari 2021, 20:40

I ett neutralt land hösten 1944 landar ett transportflygplan som kanske är av samma typ som på bilden, jag vet inte men det kan lika gärna ha varit en DC-3:a? Lyckas tyvärr inte hitta vilken modell det var.
Visste själv inte vilken ryskt plan som landade på Bromma, så jag tog hjälp från SFF Forum (tack Mats A.!), som skrev följande:

"07-11-1944 Det var högst troligt en ryskregistrerad DC-3 med registrering USSR893 som startade kl. 07.50. Okänd destinationsort. Koden för Helsingfors är överstruken i Brommajournalen.
Den anlände dagen innan från Helsingfors kl. 11.28.

Enligt Anderssons Aeroflot-bok så är den korrekta registreringen CCCP-Л893, ex. C-47A 42-93210 15-05-1944
"
Stort tack Sveakh! :) Tänkte att sådana detaljer knappast går att kolla upp på ett enkelt sätt men det gick! :) Många gånger kan jag störas av att sådana detaljer utelämnas i en text, fast författaren kanske haft möjlighet att ta reda på det.

Åter till frågan som jag tror är JohnT:s tror jag?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av JohnT » 6 januari 2021, 18:23

Tack

Istället för långa avstånd över stora hav tänker jag på mycket små avstånd.
Sveriges industriella mobilisering under 1940 räddades av ett svenskt exportföretag vid Vänerns strand.

Vad heter företaget och vad tillverkade dom ?

mvh
/John

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 7 januari 2021, 08:22

JohnT skrev:
6 januari 2021, 18:23
Tack

Istället för långa avstånd över stora hav tänker jag på mycket små avstånd.
Sveriges industriella mobilisering under 1940 räddades av ett svenskt exportföretag vid Vänerns strand.

Vad heter företaget och vad tillverkade dom ?

mvh
/John
Jag funderar lite på Alunskifferverken på Kinnekulle, som förutom då alun, kalk mm, mm (det är dessa som gick mycket på export) utvann även råolja ur alunskiffern. före kriget var det mest försöksverksamhet, men det blidde ganska mycket under kriget. När råoljeimporten blev som bekant ytterst begränsad. Flertalet fordon fick använda gengas eller ställdes av. Men vissa verksamheter krävde helt enkelt råolja eller bensin.
Namn som man kan hitta dem på varierar. Bla förekommer Hönsäter.... Och Alunskifferverken på Kinnekulle.
Iaf, sedan 30 talet ägs och drivs anläggningen av Marinförvaltningen, dvs marinen. Tanken var att i första hand säkra bränsle åt flottan.

Numera tänker man på dem mest som en mindre och tillfällig verksamhet av marginell betydelse, mest en kuriositet, men just under krigsåren producerade de rätt mycket olja (och som sagt, kalk mm - användbart både till att göra byggmaterial av, och till jordbruket att förbättra vissa jordtyper).

Jag funderade också på vattenkraftverken, där vi har 2 stora i Vänern, det i Trollhättan och det i Gullspång. Men dels är det två olika med olika ägare, dels lär man inte exporterat mycket el; all el behövdes i landet.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av JohnT » 7 januari 2021, 09:06

StefanZ skrev:
7 januari 2021, 08:22
JohnT skrev:
6 januari 2021, 18:23
Tack

Istället för långa avstånd över stora hav tänker jag på mycket små avstånd.
Sveriges industriella mobilisering under 1940 räddades av ett svenskt exportföretag vid Vänerns strand.

Vad heter företaget och vad tillverkade dom ?

mvh
/John
Jag funderar lite på Alunskifferverken på Kinnekulle, som förutom då alun, kalk mm, mm (det är dessa som gick mycket på export) utvann även råolja ur alunskiffern. före kriget var det mest försöksverksamhet, men det blidde ganska mycket under kriget. När råoljeimporten blev som bekant ytterst begränsad. Flertalet fordon fick använda gengas eller ställdes av. Men vissa verksamheter krävde helt enkelt råolja eller bensin.
Namn som man kan hitta dem på varierar. Bla förekommer Hönsäter.... Och Alunskifferverken på Kinnekulle.
Iaf, sedan 30 talet ägs och drivs anläggningen av Marinförvaltningen, dvs marinen. Tanken var att i första hand säkra bränsle åt flottan.

Numera tänker man på dem mest som en mindre och tillfällig verksamhet av marginell betydelse, mest en kuriositet, men just under krigsåren producerade de rätt mycket olja (och som sagt, kalk mm - användbart både till att göra byggmaterial av, och till jordbruket att förbättra vissa jordtyper).

Jag funderade också på vattenkraftverken, där vi har 2 stora i Vänern, det i Trollhättan och det i Gullspång. Men dels är det två olika med olika ägare, dels lär man inte exporterat mycket el; all el behövdes i landet.
Företaget jag tänker på har kvar sitt namn men ingår idag i en mindre känd koncern än den koncern som företaget var del av 1940.
under kriget var koncernen förknippad med export, om än i mycket mindre skala än under trettiotalet.

gissningarna får rulla vidare
/John

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 7 januari 2021, 10:33

OK, nästa försök får bli Broström-koncernen, mest känd som rederirörelse. Kallade ofta kort och gott Broströms. De själva exporterade väl inget, men på deras kölar kunde mycken av Sveriges industriproduktion exporteras. Lite olika namn eftersom de både utvidgade och ombildades och nybildades i olika omgångar, inklusive bantningsförsök och rekonstruktionsförsök. Men enklast att påbörja sökningen via startordet Broström... Normalt var de baserade i Göteborg, men startpunkten för gamle Broström var Kristinehamn nån gång på 1870-talet, och därför tenderade man att registrera deras båtar i Kristinehamn som hemmahamn.

Fanns även Thunrederier baserade i Lidköping, men de var ett par flera storlekar mindre.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av JohnT » 7 januari 2021, 11:45

StefanZ skrev:
7 januari 2021, 10:33
Fanns även Thunrederier baserade i Lidköping, men de var ett par flera storlekar mindre.
Nu är vi i rätt köping.

Den stora koncernen i den stora staden tog all cred,
Men koncernens egna professor har en stor del i att det satsades på Lidköping för själva genomförandet.

Koncernen var ett av de mest omdebatterade exportörerna under VK2, servade bägge sidor med sina produkter.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 7 januari 2021, 12:52

Ah, du menar Pripps! :) Ja Pripps hade en filial i Lidköping å. Ev var det en av bröderna som var ägare här. Nåt sånt.


Jag gissar dock att det är LMT, Lidköping Machine Tools, som avses. "Meken".

Den har av och till ingått i olika koncerner, varit befryndad med SKTF, samt även Nordstjernan, läs Ax:son Johnson gruppen...

De producerade ganska mycket och lite av varje. Under kriget producerade de bla en mycket fin svarvmaskin, som var så lättskött att till och med en kvinna kunde sköta den. (ja i sak citat). Vilket ju var ett giltigt försäljningsargument denna tid, inte ens speciellt sexistiskt, när så många män inklusive yrkeskunniga högt kvalificerade arbetare var inkallade och gick vakt Någonstans i Sverige, och man måste städsla snabbutbildad arbetskraft utan yrkeserfarenhet på området. Jag har förstått att SKF använde gärna deras svarvar.


Ps. Storkoncernen var gissningsvis SKF med sina kullager.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 7 januari 2021, 13:12

ps. Jag utgår ifrån att Meken gjorde även vapen / projektiler under kriget, liksom de flesta metall och verkstadsindustrier på den tiden, men har ingen säker vetskap om det på rak arm. Vet iaf att något Lidköpingsföretag gjorde 40mm? granatkastarprojektiler, såg ut som miniatyrraketer.
Det gick tydligen rätt fort och geschwint att ställa om produktionen med kort varsel. Mycket lättare då än nu, av någon anledning.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av JohnT » 7 januari 2021, 18:09

StefanZ skrev:
7 januari 2021, 12:52

De producerade ganska mycket och lite av varje. Under kriget producerade de bla en mycket fin svarvmaskin, som var så lättskött att till och med en kvinna kunde sköta den. (ja i sak citat). Vilket ju var ett giltigt försäljningsargument denna tid, inte ens speciellt sexistiskt, när så många män inklusive yrkeskunniga högt kvalificerade arbetare var inkallade och gick vakt Någonstans i Sverige, och man måste städsla snabbutbildad arbetskraft utan yrkeserfarenhet på området. Jag har förstått att SKF använde gärna deras svarvar.


Ps. Storkoncernen var gissningsvis SKF med sina kullager.
Jo, det var SKF som ägde Lidköpings Mekaniska Verkstad.

Att svarva granater var inte så svårt,
problemet var att när du hade svarvat gängan som man behövde för att skruva in tändröret så måste man kolla att gängan blev OK.

Och sedan bestod ett tändrör av ett antal gängor

Bild
https://digitaltmuseum.se/021028888419/ ... ia?slide=1

Och alla dessa gängor måste kontrolleras innan man skickade komponenten vidare.

Det gamla sättet att göra kontrollen på var att ha "schabloner" som man försökte skruva in.
Om den fastnade så var gängan för trång eller fel i stigningen, medan om man kunde rucka på schablonen när den var iskruvad så var gängan för stor.

Problemet med dessa schabloner var att de blev slitna och man då behövde kassera den efter något tusental mätningar.
Det blev alltså en ohärrans massa extremt exakta mätverktyg som skulle tillverkas.
Och svensk industri kunde inte tillverka så många schabloner som behövdes för

Men, SKF hade i sin civila verksamhet insett att det fanns pengar att tjäna på att tillverka exakt lagom precision
och att tillverka mätur som då kunde mäta av en gänga.
Dessa måste man som med alla mätverktyg kalibrera med jämna mellanrum men man behövde inte kasta bort dom.
Och dessutom kunde man använda samma mätverktyg för massa olika gängdimensioner.

Och Lidköpings mekaniska var fabriken som tillverkade dessa mätinstrument inom SKF-koncernen, och efter Nordsjö-spärren så var man ju avskuren från alla fabriker utanför det tyskockuperade Europa, så det fanns en överkapacitet på exakt rätt produkt.
Enda problemet var att övertyga militären att man kunde använda moderna metoder.


Frågan går till Lidköping"

Mvh
/John

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 7 januari 2021, 18:53

JohnT skrev:
7 januari 2021, 18:09

Frågan går till Lidköping"

Mvh
/John
Tack för det.

Där ser man. Inte ens jag var klart medveten om mojängen, och ändå var jag på besök med guidning på LMT museum drivet av fd anställda... Det är därför jag vet att de tillverkade lätthanterliga svarvar, som t.o.m. en kvinna kunde betjäna på ett fullgott sätt. Stod det i annonsen som låg på maskinen.


OK, jag lyder din uppmaning.

Dagens fråga vidrör Lidköping, och hast du mir gesehen, SKF är faktiskt också med på ett hörn.

Ämnet är en flygolycka inte så långt ifrån Lidköping. Ett antal döda och sårade. Men också storartade insatser av lokalbefolkningen i nödens stunder..
Nog sagt.

Jag vet en del därom, ty jag själv beskrev händelsen till en museiutställning, så att även ett barn kunde ha utbyte. Jag blev rörd själv! :)


Så, vad, när var och hur?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 januari 2021, 00:45

Kanske - ett norskt kurirplan -
Norsk Lockhhed Lodestar.jpg
tillhörig BOAC som kraschade på Kinnekulle

http://www.tornsvala.se/2015/12/02/flyg ... usti-1944/

??? Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 januari 2021, 09:09

Rätt svar, du kan börja förbereda din fråga Varjag, medan du avnjuter en liten flaska Lisch-vodka. [dvs en vodka just från Lidköping, lokalproducerad]
Men vänta lite med att ställa frågan, så hinner jag söka fram och publicera mitt lilla hjärteknipande berättelse nämnd ovan.... :)
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 8 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 januari 2021, 09:11

Ps. Bilden inne i artikeln visar minnesmärket på Kinnekulle. Det är inte en portal, det är fyra st tegelstolpar i var sitt hörn.

Ps2. Tornsvaleartikeln nämner att planet omdirigerades mot Torslanda utanför Göteborg.

I de anteckningar jag åberopar, uppges att planet skulle landa i Såtenäs. Kanske bägge uppgifterna är rätt, men det måtte ha varit dåligt väder i Såtenäs å, så de ville fortsätta mot Torslanda.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 8 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 januari 2021, 09:31

Förutsättningen var att skriva en text i A4-format, 16 punkter, lätt att läsa på lite avstånd, och allmänt lättläst. [] är tillskrivna nu efteråt.
Texten ingick som en liten del i Vänermuseets utställning "Slaget om Vänern"


"Norske polisaspiranten Kjell Nygård minns:
Natten till den 29 augusti 1944 steg jag och mina kamrater i tjänst hos Norska Londonregeringen, ombord på kurirplanet till England. Planet från Bromma till England hade 3 norska besättningsmän. Planet medförde SKF kullager, post och oss 12 passagerare [män och kvinnor]. Piloterna fick problem, och de skulle försöka landa på Såtenäs [militärflygplats 3 mil från Lidköping] i stormen och hällregnet. Jag vaknade till av skärande smärtor. Det hördes jämmer, det sprakade av eld i närheten, och regnet öste ner på mig och runt om. Jag såg ingenting och kunde knappt röra mig. Jag förstod att vi måste ha störtat. Att jag var svårt sårad, blödde och var döende. Det var dags för den sista bönen... Men så, så hörde jag en pojkröst. Något varmt lades över mig. En liten varm hand stacks in i min hand.... Det var detta som höll mig kvar i livet. Handen och hans bevekande röst. En evighet senare hörde jag andra röster. Och andra händer som hjälpte till. Väl på sjukhuset fick vi välkomna besök av tre unga flickor, som besökte oss nästan varje dag vi låg där, och pratade med oss.
Jag fick veta att vi kraschat mot Kinnekulle. Att bara fyra av oss 15 ombord hade överlevt. Jag fick också veta namnen på de som hjälpt oss. Arne, Emil och Gerda Johansson bodde närmast, var först på katastrofplatsen och gav oss hjälp. Arne gjorde stordåd genom att släpa oss sårade och döda ut ur den brinnande flyplanskroppen. Gerda sprang ner till samhället Hällekis, larmade och hämtade utrustning. Pojken som räddade mitt liv den natten var tolvårige Sten Larsson. Brukssköterskan som kom upp och gav oss smärtstillande sprutor och första förband till ambulanserna kom, var Karin Heji Andersson. Ivan Larsson bröt sig in i utkikstornet och hämtade filtar och läsk. Efteråt ville han ersätta arrendatorn Gillström, men Gillström ville inte ha ersättning. Flickornas namn minns jag tyvärr inte riktigt, men Rosa Karlsson minns jag, eftersom hon pratade mest av de tre flickorna. Det var många andra som hjälpte till, och väldigt väldigt många som visade oss en oerhörd sympati. Oss levande och de som dog. Jag är dem alla evigt tacksam, och jag vill att också andra minns och hedrar dem som ställde upp när hjälpen behövdes. De från Kinnekulletrakten och de från Lidköping."

Källor: Intervjuer utförda av Raymond Andersson, Såtenäs museum. Artikel i NLT av Folke Hörling. Fritt återberättat för Vänermuseet av Stefan Zylberstein.


..........................

Varjag, NU är du välkommen med din fråga! :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 januari 2021, 11:40

Tack StefanZ
Mera flyg och de första skotten i -
ett nytt krig .jpg
ett nytt krig .jpg (214.34 KiB) Visad 220 gånger
Vem flög - i vilken flygplanstyp ?

Varjag

Skriv svar