Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 29 december 2020, 23:47

Nationalromantik. Grunden för längtan efter nationalstaten lär komma från Napoleons förakt för nationellt självbestämmande. I Sverige grundas två sällskap med samma namn som båda kan betraktas som nationalromantiska. Det ena lever vidare. Vad heter de?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 1 januari 2021, 09:47

Markus Holst skrev:
29 december 2020, 23:47
Nationalromantik. Grunden för längtan efter nationalstaten lär komma från Napoleons förakt för nationellt självbestämmande. I Sverige grundas två sällskap med samma namn som båda kan betraktas som nationalromantiska. Det ena lever vidare. Vad heter de?
Det ekar i mitt huvud någonting om göticismen, Götiska förbundet o dyl. Mannamod och morske män?
Läste väl om det när jag gick gymnasiet.

När jag snabb-googlar, så finns faktiskt uppslagsordet Götiska förbundet. På ett ställe nämns att de bildades 1815. På ett annat 1811. Ställena nämner inte uttryckligen att det bildades två organisationer parallellt, men jag antar att de skilda datumen härrer sig ifrån att det var två snarlika men olika grupperingar. Den 1811 litterärt betonad, den 1815 mera allmän??

I Göteborg finns uppenbarligen en loge kvar, Götiska Förbunden Skansen Lejonet. Man har visningar av fästningen, det skrivs om covid-försiktighet. Så nog finns de kvar! Öppet för alla svenska medborgare, kvinnor och män.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 1 januari 2021, 10:12

Det ena är försvunnit, med det av dem som blev orden finns kvar. StefanZ äger frågan.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 1 januari 2021, 11:50

Markus Holst skrev:
1 januari 2021, 10:12
StefanZ äger frågan.
Tack!

I början av tidsperioden fanns det i Sverige en kvinnlig örlogskapten (dvs kapten vid krigsflottan). Kanske inte i aktiv tjänst, men patentet var äkta och synnerligen välförtjänt.

Vem kan jag tänkas mena?


Vidare. Det finns indicier att saken är kanske mera en vacker myt / något slags förväxling, än handfast verklighet. Kan du reda ut saken?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 2 januari 2021, 09:52

Hon var ingen yrkeskrigare. Fanns dock med ombord på krigsskeppet som något slags passagerare / medföljande hustru? När skeppet kom i strid och förlorade flertalet högre officerare, trädde hon in, stillade den begynnande paniken bland manskapet, tog befälet, och slutförde skeppets uppgift.
Så kaptenspatentet var synnerligen välförtjänt och äkta, men det var mest en hedersbevisning. Hon tjänstgjorde aldrig aktivt utom denna träffning, och har tydligen ej heller erbjudits en ordinarie post....
Men hon fick visst tillstånd att driva en kioskrörelse såsom en passande sinekur. Och jag är inte nödvändigtvis småironisk. sånt var faktiskt praxis för avdankade förtjänta underbefäl och officerare. så tex mången postmästare var fd officerare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 3 januari 2021, 10:12

Vem kan jag tänkas mena?
Dorothea Maria Lösch

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dorothea_Maria_L%C3%B6sch

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 3 januari 2021, 12:11

varjag skrev:
3 januari 2021, 10:12
Vem kan jag tänkas mena?
Dorothea Maria Lösch

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dorothea_Maria_L%C3%B6sch

Varjag
Juste. :)

Och gåtan? Hon har uppenbarligen kallats för kvinnlig kapten ja, det är minst två källor på det. Men de exakta detaljerna är oklara, så tex skeppet Armida finns tydligen inte i flottans register.
Något slags förväxling? Tillfälligt namnbyte??
KAN Armida vara ett civilt skepp som chartrats in? vid tidigare sjökrig det var hyfsat vanligt att man använde civila skepp. Både som transportfartyg och faktiskt även stridande örlogsfartyg. I all synnerhet som det var vanligt att civila skepp vart bestyckade med kanoner. Osäker på om denna sedvänja fortsatte in i 1790-tal. Även in i vår tid användes gärna rekryterade civila skepp, tex tex hjälpkryssare av olika valörer.
Hur som, om någon har lust och möjlighet att forska vidare, vore det varmt välkommet.

Varjag får som extrapris en flaska potatisbrännvin smaksatt enligt ett recept nedskrivet med sagda Dorothea Maria Lösch´s egen hand.


Varjag får stafettpinnen!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 4 januari 2021, 11:52

Tack StefanZ
Nästa handlar om denna
poetiska.jpg
poetiska.jpg (29.04 KiB) Visad 690 gånger
kvinna. Hon skrev på, sägs det - en enda afton/natt - en helt ny text till en tidigare känd & popular melodi …..

Vem var hon ?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 4 januari 2021, 23:09

Hennes populära psalmtext - kan sägas diktats..s.a.s. över
denne mans lik.jpg
denne mans lik.jpg (16.24 KiB) Visad 676 gånger
:wink: , Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 5 januari 2021, 23:28

Liket - hette i livet - John Brown :wink:

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 6 januari 2021, 04:11



https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_Hy ... le_Hymn%22
The Battle Hymn of the Republic är amerikansk fosterländsk sång med text av Julia Ward Howe och blev populär som ett slags nationalsång för den republikanska sidan (nordstaterna) under Amerikanska inbördeskriget. Melodin har använts i många andra sammanhang och har en komplicerad förhistoria
https://sv.wikipedia.org/wiki/Battle_Hy ... e_Republic


PS
Ordet psalmer kommer från grekiska språket och används om psalmerna i Psaltaren i Bibeln. Psalmer är i en vidare bemärkelse andliga sånger, avsedda för församlingssång i gudstjänstsammanhang.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 6 januari 2021, 11:02

Femtiotrean diktar nästa !, Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 7 januari 2021, 04:47

Diktaren var en knappt tjugoårig glödande patriot som ett år senare blev dödligt sårad under en strid mot en främmande makts armé. Men innan det hade sången redan blivit populär. Texten hade tonsatts av en kompositör som är inte känd för sina andra verk.

Sången blev landets nationalsång - men först nästan hundra år senare, efter två tidigare sånger. Den första var nationalsång för ungefär 80 år, den andra för tre år.

Jag vill se den första textraden på originalspråket!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 7 januari 2021, 21:01

Jag tror jag anar vem det kan vara, men skall söka fram texten...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 7 januari 2021, 21:54

Nja, min kandidat dog när han var 26 år. Så jag säger intet mera, jag kan kanske återanvända honom vid annat tillfälle....

Skriv svar