Att döma av olika beskrivningar om karoliner verkar det som att man åtminstone ibland struntade i att försöka hålla någon perfekt formation, och istället satsade på att vräka motståndaren över ända som om man var någon sorts köttvåg.
Måste inte också utländska förband ha gjort så ibland? Exempelvis arméer under Nioårskriget, eller Spanska tronföljdskriget. Läser man om slag som Blenheim på Wiki använder de ord som rush, vilket tyder på att man hade hög fart, men det är ju inte säkert att det stämmer bara för att det står i en artikel på nätet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Blenheim
I olika krigsspel kan man också läsa att exempelvis fransmännens a prest-system betydde att man skulle rusa på fienden efter att ha skjutit en del. Dock verkar det som att man kanske inte fick till någon inbrytning alltför ofta, och att strider ofta istället kunde bli elddueller.
Här är en uppsats med citat från Lewenhaupt som verkar tyda på att soldaterna sprang.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
Men innebar det verkligen hög fart även vid stridskontakt?. Löwenhaupts arméer var inte väldigt stora, och om man bara har en bataljon kan soldaterna kanske springa för att komma i närheten av fienden, och sedan återskapa en viss formation. Att man vid behov kunde springa verkar uppenbart, och om jag minns rätt ifrån Gunnar Artéus böcker om karolinsk stristaktik fanns där en beskrivning på springande soldater. Dessa var då emellertid inte alls i närkontakt med fienden, utan det handlade mer om snabba förflyttningar bortanför stridslinjen.Så snart iag thetta såg sade Jag, nu hafwe wij näst Jesu hielp wunnit, löp nu på them löst och gie fyr.
Ska lägga till som kuriosa vad gäller kavalleri, att åtminstone någon nutida betraktare anser att högsta fart var det bästa och ett tecken på truppers förmåga. I Churchills bok om Marlborough kan man därför läsa att några förband kanske lyckades anfalla i galopp. Nu har jag inte det exakta citatet, men med ett sådant sätt att skriva känns det uppenbart att hastigheten i sig har blivit ett självändamål.