Letar olycka i flottan.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Letar olycka i flottan.

Inlägg av von Adler » 7 juni 2007, 10:40

Min morfar tjänstgjorde som frivillig i flottan från 1944 och flera år framåt. Han var luftvärnsriktare på 40mm boforskanon på HMS Oscar II, HMS Victoria och HMS Gotland (med vilken han seglade på goodwillresor efter kriget).

Han har berättat om en olycka, där man övade med en 20mm automatkanon - manskapet stod på led för att få skjuta några skarpa skott var med en 20mm automatkanon för att lära sig hur den hanterade med riktig ammunition. Det skall ha varit en löstagbar typ som togs fram och sattes i en kon vid behov (antar att saltvatten och/eller is kunde slita hårdare än man ville och därför förvarade den under däck och monterade den vid behov). Kanonen ska dock ionte ha blivit ordentligt fäst utan ha lossnat vid skjutningen och spridit skarpa skott över ledet med väntande besättningsmän.

Morfar ska ha varit med i ledet, men klarat sig och varit en av dem som tog hand om de sårade efteråt.

Tyvärr har jag inte mer detaljer än så, men det bör ha skett på ett av de tre ovan nämnda fartygen och mellan 1944 och 1948. Om någon har mer information vore jag mycket tacksam!

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 10 juni 2007, 21:21

Jag tror vi kan utesluta att det hände under WWI.

Enligt försvaret hemsida så berättar dom förljande:

http://www.mil.se/article.php?c=art&id=13677&do=print

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 10 juni 2007, 21:32

Det förekom vid ett par tillfällen att pjäsen lossnade från de gamla turbin jagarna (Ragnar mfl) och de gamla Plejaderna. Framförallt på ålderns höst. Det Beskrtivs bla Stig H:son Ericson att man fick göra extra inspektioner på pjäsfundamentet då man sköt med 57 eller 75mm pjäserna på dessa gamla fartyg efter att en lossnat. Dock skall det inte ha varit någon allvarligare olycka.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 13 juni 2007, 14:13

Det ska ha varit en automatkanon och på en av dessa tre skepp. Kan kanske ha varit en 25mm.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 juni 2007, 12:32

En 25mm's pjäs verkar troligare i flottan, men då skjutningen måste ha gjorts 'över bord' s.a.s undrar man hur kön av mannar kom ivägen om pjäsen hoppade ur lavetten :roll: då eldgivningen omedelbart avbrutits. Om en så tung klump - tar ett skutt - uppstår säkert blodvite och blessyrer, men om en 25mm's granat träffar en människa nästan oavsett var, blir det inte en 'sårad' utan mera troligt 'död' roll: , Varjag

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 15 juni 2007, 00:48

Det behöver ju inte ha varit serier med skott. Det räcker säkert med ett - som då exploderar mot nånting i närheten av mannarna och sprider splitter runtomkring.
Detta skulle nästan förklara saken bäst, lättare att gömma undan en olyckshändelse med ett antal sårade men överlevande, än en allmän massaker med flera döda och mycket svårt sårade...

Jag undrar, kan det ha varit vad som i andra länder kallas för det tyngsta kulsprute-geväret, 12,9 mm tror jag, sköt i omgångar om 9, dvs i korta serier. Viss pansarbrytande verkan om så önskas. - osäker på det brukliga svenska namnet.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 15 juni 2007, 10:29

Jag kan t.ex tänka mig att de stod längs relingen och man sköt åt t.ex. babord, kanonen hoppar ur och bakåt av rekylen, det räcker med att man hamnar lite snett när man kastas bakåt av den "hoppande" kanonen för att ledet längs relingen ska få ett.två-tre skott över sig, antar jag.

Jag ska fråga morfar om mer detaljer nästa gång jag träffar honom.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 juni 2007, 12:56

Stefan skrev:Det behöver ju inte ha varit serier med skott. Det räcker säkert med ett - som då exploderar mot nånting i närheten av mannarna och sprider splitter runtomkring.
Detta skulle nästan förklara saken bäst, lättare att gömma undan en olyckshändelse med ett antal sårade men överlevande, än en allmän massaker med flera döda och mycket svårt sårade...

Jag undrar, kan det ha varit vad som i andra länder kallas för det tyngsta kulsprute-geväret, 12,9 mm tror jag, sköt i omgångar om 9, dvs i korta serier. Viss pansarbrytande verkan om så önskas. - osäker på det brukliga svenska namnet.
Jag tror inte Flottan, eller Sverige för den delen - hade något 'halvtumsvapen' (12,7 - 13mm) vid den tiden, förutom Flygvapnet som använde 12,7 mm's Breda (m/40) och FN Colt-Bowning (m/39) i kalibern 13,2mm.
@ von Adler - skall bli intressant höra mera 'from the horse's mouth' :) , Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 19 juni 2007, 08:41

Jag har för mig vissa Vedettbåtar hade 13,2mm Hotchkiss-kulsprutor, men de kan ha ombeväpnats vid tiden för 2:a världskriget.

Flyget använde 13,2mm FN-Browning i alla fall.

Jag ska upp till Jämtland igen i juli, jag ska prata med morfar då.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 19 juni 2007, 09:54

von Adler skrev:Jag har för mig vissa Vedettbåtar hade 13,2mm Hotchkiss-kulsprutor, men de kan ha ombeväpnats vid tiden för 2:a världskriget.

Flyget använde 13,2mm FN-Browning i alla fall.

Jag ska upp till Jämtland igen i juli, jag ska prata med morfar då.

Italien jagarna hade italienska 13,2 akan tills dom blev ersatta av
vanliga bofors ( 20 eller var det 25mm). Om jag minns rätt vare det bara fyra pjäser.

Mvh
/John T.

LarsLennart
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 september 2011, 17:16

Re: Letar olycka i flottan.

Inlägg av LarsLennart » 16 december 2020, 17:13

Jag har idag hittat info som tyder på att det var en dubbelmonterad luftvärnskulspruta som användes vid denna skjutolycka ombord på HMS Gotland!
/Lars

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Letar olycka i flottan.

Inlägg av JohnT » 16 december 2020, 17:35

LarsLennart skrev:
16 december 2020, 17:13
Jag har idag hittat info som tyder på att det var en dubbelmonterad luftvärnskulspruta som användes vid denna skjutolycka ombord på HMS Gotland!
/Lars
då bör det vara en vanlig ksp m/36 8mm Browning.
Jag tror att 25mm akan alltid kallades automatkanon(?)
Medan man först benämnde 20mm pjäserna som tunga kulsprutor.
(men jag har inte hört om 20mm i dubbellavetage i Sverige)


mvh
/John

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Letar olycka i flottan.

Inlägg av Hans » 16 december 2020, 18:12

I Sverige brukas generellt den internationella definitionen men upp till åtminstone 1980-talet varierade definitionen från försvarsgren till försvarsgren.

Till exempel definierades en automatkanon inom det svenska flygvapnet och relaterade affärsverk väl in på 1980-talet som ett automatvapen med kapacitet av skjuta granater, med andra ord projektiler som har någon form av brisad vid anslag. Då sådana projektiler brukar existera ner till kaliber 12,7 mm har man inom det svenska flygvapnet betecknat alla kulsprutor med en kaliber på 12,7 mm och liknande som automatkanoner. Några exempel är 13,2 mm akan m/39, 12,7 mm akan m/40 och 12,7 mm akan m/45.

Tidigare innan benämningen automatkanon började användas, kallades alla automatkanoner i den svenska krigsmakten för kulsprutor, eftersom kulspruta betydde automatvapen. Det är okänt vilken försvarsgren som antog benämningen automatkanon först men svenska armén kom att bruka benämningen kulspruta in på 1930-talet då man antog Bofors 25 mm automatkanon som 25 mm kulspruta m/32. Till slut ombetecknades den till luftvärnsautomatkanon under 1940-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatkanon

MVH

Hans

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Letar olycka i flottan.

Inlägg av StefanZ » 16 december 2020, 21:50

JohnT skrev:
16 december 2020, 17:35
LarsLennart skrev:
16 december 2020, 17:13
Jag har idag hittat info som tyder på att det var en dubbelmonterad luftvärnskulspruta som användes vid denna skjutolycka ombord på HMS Gotland!
/Lars
då bör det vara en vanlig ksp m/36 8mm Browning.
Jag tror att 25mm akan alltid kallades automatkanon(?)
Medan man först benämnde 20mm pjäserna som tunga kulsprutor.
(men jag har inte hört om 20mm i dubbellavetage i Sverige)


mvh
/John
Enligt wikipedia monterades det flera dubbla 25mm automatkanoner, i samband med när Gotlands byggdes om till "luftvärnskryssare", dvs fick adekvat lv-försvar...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Letar olycka i flottan.

Inlägg av Psilander » 16 december 2020, 22:12

von Adler skrev:
7 juni 2007, 10:40
Min morfar tjänstgjorde som frivillig i flottan från 1944 och flera år framåt. Han var luftvärnsriktare på 40mm boforskanon på HMS Oscar II, HMS Victoria och HMS Gotland (med vilken han seglade på goodwillresor efter kriget).

Han har berättat om en olycka, där man övade med en 20mm automatkanon - manskapet stod på led för att få skjuta några skarpa skott var med en 20mm automatkanon för att lära sig hur den hanterade med riktig ammunition. Det skall ha varit en löstagbar typ som togs fram och sattes i en kon vid behov (antar att saltvatten och/eller is kunde slita hårdare än man ville och därför förvarade den under däck och monterade den vid behov). Kanonen ska dock ionte ha blivit ordentligt fäst utan ha lossnat vid skjutningen och spridit skarpa skott över ledet med väntande besättningsmän.

Morfar ska ha varit med i ledet, men klarat sig och varit en av dem som tog hand om de sårade efteråt.

Tyvärr har jag inte mer detaljer än så, men det bör ha skett på ett av de tre ovan nämnda fartygen och mellan 1944 och 1948. Om någon har mer information vore jag mycket tacksam!
Läser om frågan. Det var på Gotland 1948. följande omkom
481026 Gotland Skjutolycka Utö Officersaspirant P.G.G Lundgren SVD 481027
481026 Gotland Skjutolycka Utö Officersaspirant B.A Löfman SVD 481027
481026 Gotland Skjutolycka Utö Officersaspirant K.G.A Nyström SVD 481027

Skriv svar