Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 9 december 2020, 08:24

OT:

1) under första världskriget avlades det å det väldigaste för att få fram hästar. Kriget var emellertid för kort för att dessa skulle komma till nytta då de första årskullarna var leveransklara 1919 och de sista "krigshästarna" föddes 1919. Efter kriget lugnade man sig med aveln, tills nästa krig satte fart på processen igen. Därför har vi en andra Peak på 40-talet.

2) Ridandet på vänsterhästarna kommer sig av den mänskliga högerhäntheten.traditionellt leder vi hästen med höger hand = på dess vänstra sida och sitter upp från vänster mm. Därför rida det på vänsterhästarna. Artilleriet, som var 6 soldater per servis, red på alla 6 hästarna alltså även på högerhästarna.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 9 december 2020, 08:38

Jag glömde helt bort att man antagligen uppfödde hästar i syfte för att sälja dem till den kejserliga ryska armén - och det är fullt möjligt att man bara fortsatte efter 1917 och sedan efter 1918 kanske hoppades på att den finska armén skulle köpa unghästar.

Jag tror inte att jag har sätt en bild med sex ryttare, varken i fält eller på parad. Det är alltid bara tre. BTW finns det ett ord på svenska för en draghästryttare? (På finska talar man om "ratsuri", ungefär ridhästare, till skillnad från "ratsastaja", ryttare.)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 9 december 2020, 09:50

Femtiotrean skrev:
9 december 2020, 08:38
Jag tror inte att jag har sätt en bild med sex ryttare, varken i fält eller på parad. Det är alltid bara tre. BTW finns det ett ord på svenska för en draghästryttare? (På finska talar man om "ratsuri", ungefär ridhästare, till skillnad från "ratsastaja", ryttare.)
Jag hittar inga bilder "från tiden" men denna artikel med rekonstruktionen. Detta är också enda stället där jag sett 6 ryttare på spännet och dem jag kunde fråga är borta sedan länge. Jag skall se om jag har något exercisreglemente från tiden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ridande_artilleri

Något vedertaget svenskt ord är jag osäker på, men "anspannsryttare" ringer långt inom mig.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Amund » 9 december 2020, 16:15

Tack femtiotrean för den oväntade frågan och för dina alltid spännande frågor.

Får försöka dölja mina svaga hästkunskaper med en allmän hästfråga:

Lite mer än en skärmytsling.png

Här ser vi ett av ganska få exempel på ett lyckat kavallerianfall under 1900-talet. Just denna attackerande enhet leds av en orädd och uppåtsträvande kavallerist som börjar göra sitt namn ryktbart inom den egna armén. Efter att ha erövrat dessa fientliga artilleribataljoner blir han dekorerad och pekar karriärvägen uppåt.

Vem var han och vad heter orten som bataljmålningen visar ?

Synd att jag behövde förminska den vackra bataljmålningen till bara en tiondel för att rymmas på Skalman. :oops:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 9 december 2020, 16:37

Kan det vara Semjon Budjonnyj och slaget vid Warszawa? Fast där förlorade väl bolsjevikerna? Marskalk och hjälte av Sovjetunionen blev han likväl.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Amund » 9 december 2020, 16:43

Markus Holst skrev:
9 december 2020, 16:37
Kan det vara Semjon Budjonnyj och slaget vid Warszawa? Fast där förlorade väl bolsjevikerna? Marskalk och hjälte av Sovjetunionen blev han likväl.
Det var banne mig ingen dum gissning men tyvärr fel. Vår man hade inte kommit så högt i graderna när detta anfall skedde.

Han kommer dessutom att få viktigare befäl än Budjonnyj (menar jag i alla fall :) ).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 9 december 2020, 22:08

Kan det vara https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_va ... _de_Burkel vid Burkel?

Jag försöker reda ut vilket kavalleri som hade röda revärer på byxorna

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Amund » 10 december 2020, 07:33

Markus Holst skrev:
9 december 2020, 22:08
Kan det vara https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_va ... _de_Burkel vid Burkel?

Jag försöker reda ut vilket kavalleri som hade röda revärer på byxorna
Nej tyvärr,

Han kommer att bli ledare för en armé så småningom, efter VK1.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 10 december 2020, 09:24

rödarevärer.jpg
Jag vet vem som hade rätt slags byxor och hududbonader, jag vet var vi i stort sett befinner oss och jag är absolut säker på året, men frågan förblir förvånansvärt svår.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 10 december 2020, 10:02

OK. Då har jag läst på. Kavalleriet är ryskt. De anfaller vad som verkar vara tyskt artilleri på ett slättland i barrskogsbältet, troligen östfronten under första världskriget?

Då skall vi bara hitta plats och gubbe ...

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Amund » 10 december 2020, 19:43

Ni har ju löst mycket redan. :) Hoppas jag inte ställt en fråga med tveksam evidens, det blir inte många träffar om man googlar. Hursomhelst var vår skicklige kavallerist bara kapten vid detta anfall av regementes storlek. De tyska artilleristerna fick väl in några salvor under krigets första dagar, men de blev helt överkörda av vår erkänt modige officer vars häst stupade under honom i detta anfall som bara var en obetydlig del av en större operation.

En annan skildring av anfallet.jpg


Han dog 1928 i den stad Tintin i Sovjet skrevs och släpptes året efter. Många menar att han mördades av NKVD.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 10 december 2020, 20:05

Pyotr Wrangel? Men slaget hittar jag inte

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Amund » 10 december 2020, 20:15

Markus Holst skrev:
10 december 2020, 20:05
Pyotr Wrangel? Men slaget hittar jag inte
Men det får räcka gott - orten Kraupishken nära Gumbinnen är inte precis särskild känd.

Wrangel - En remarkabel man som gjorde bra ifrån sig redan mot japanerna 1904-05. Tog över de vitas armé i slutet av inbördeskriget.

https://en.topwar.ru/164324-legendarnyj-baron.html

Om det står 6:e augusti 1914 i länken och någon tänker att kriget inte börjat, så är det enligt den ryska kalendern.

Markus fråga - varsågod!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 10 december 2020, 21:09

Tack! Din fråga lärde mig mycket nytt.

Jag återanvänder femtiotreans bild, en gång till, och skall fråga er om anspänningen.

Sex hästar med ryttare på är på många sätt mera praktiskt än en kusk med sex tömmar. Därför ser man sällan sex-spann från kuskbockar mer än i westernfilmer.

Att ha många hästar framför vagnen hade med status att göra. Bara kungen fick ha 8 hästar. Andra odlingar fick nöja sig med sex. I officiella sammanhang kör man fortfarande sex-spann i Sverige - med ryttare på vänsterhästarna.

Efter den långa förklaringen kommer nu frågan:

Vad kallas i fina sammanhang denna högtidliga anspänning (med ryttare på vänsterhästarna) med en fransk term, och vad kallas ryttarna - med en engelsk term?

Bild

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 11 december 2020, 08:59

Den engelska termen kände jag faktiskt till - men den franska ger mig grandes difficultés!

Bild

Harold Septimus Power, "Bringing up the Guns", 1919, oil on canvas. A team of six horses, a rider on one of each pair, struggling through the mud pulling the gun carriage with an 18 pounder gun. Two soldiers on foot are also pulling the heavy carriage. From the 1st Australian Imperial Force, 101st Australian Battery, they are taking part in the Third Battle of Ypres in Passchendaele, Belgium.


Bild

A full-scale display of Swedish horse-drawn artillery from Wendes Artilleriregemente, with an artillery piece that was used up to the mid-19th century, and uniforms from around 1850

Skriv svar