Markförsvar vid KA-batterier

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Vysotskij » 26 november 2020, 16:33

Lite inspirerad av diskussionen kring flygbasernas markförsvar tänkte jag höra vad hjälmdoksgängets samlade kunskap säger om förekomsten av, organisationen för och taktiken vid markförsvaret hos kustartilleriets batterier, både fasta och rörliga, under 1970- och 1980-talen. Fanns en standardorg vid säg 12/70- och 12/80-förbanden, eller var det mer ad hoc? Var hotet främst konventionellt eller specialförband?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av ola » 26 november 2020, 19:33

Lite info

Vid KA-batteri 15.2cm m/37:

1st Markstridspluton:
-Plutonstab
-2 Skyttegrupper
-2 Ksp grupper


Vid KA-batteri 12/80

1st Markstridspluton:
-Plutonstab
-3 Skyttegrupper
-1 GRG grupp


Källa: tagits ur boken "Svenskt rörligt kustartilleri förband och materiel"


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Vysotskij » 26 november 2020, 21:32

Tack. Vet du när det gäller?

Låter som någon typ av värnförband respektive skyttepluton i org 66 eller 77, och därmed snarare konventionella hot än specialförband. Vet någon om det var direktutbildade modell bassäk eller överföringsvärnpliktiga?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Bjernevik » 27 november 2020, 06:59

Enligt Taktikreglemente för kustartilleriet från 1988 så ingick en markstridspluton i alla kustartilleribatterier förutom "lätt kustartilleribatteri" som bara hade en markstridstropp. "Lätt kustartilleribatteri" var de rörliga 7,5/65-förbanden som "för sitt skydd är beroende av snabba omgrupperingar och god maskeringsförmåga".
På högre nivå så innehåller "fast spärrbataljon" schablonmässigt två värnkompanier (torde vara arméförband) och "kustartilleribrigad" tre lokalförsvarsbataljoner (även det torde vara arméförband).

Med tanke på att kustartilleriet, till skillnad från flygbaserna, så att säga definitionsmässigt låg mitt i den tänkta fronten verkar det rimligt att man dimensionerade för konventionell markstrid mer än att jaga innästlande specialförband.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Vysotskij » 27 november 2020, 07:48

Lysande; tack.

Måste än en gång erkänna min marina inkompetens: Hur många batterier talar vi om i hela KA på ett ungefär?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av mrsund » 27 november 2020, 09:09

Hur kommer det sig att den ena har ksp grupper och den andra grg grupp?

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Zizka » 27 november 2020, 09:31

Hej!

KA-klossdel enligt marinstabens sammansättningstabeller:
(förband-klossdel-giltig från-antal soldater)
Markstridspluton G01D 1982-07-01 35 Soldater
- Stab
- Skyttegrupp 1-3
- Grggrupp

Markstridspluton-Rörlig G01E 1983-07-01 38 Soldater
- Stab
- Skyttegrupp 1-3
- Grggrupp

Markstridtropp Go1F 1982-07-01 18 Soldater
- Stab
- Skyttegrupp
- Grggrupp

Sen fanns det kulspruteklossar
Lätt kulsprutegrupp G05C 1982-07-01 2 Soldater
Tung kulsprutegrupp G05D 1975-07-01 2 Soldater

/J

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Vysotskij » 27 november 2020, 13:00

Bjernevik skrev:
27 november 2020, 06:59
Med tanke på att kustartilleriet, till skillnad från flygbaserna, så att säga definitionsmässigt låg mitt i den tänkta fronten verkar det rimligt att man dimensionerade för konventionell markstrid mer än att jaga innästlande specialförband.
Funderade på detta. Jag har nog trott att hotet i huvudsak kom från mindre förband, låt vara kanske troligare marininfanteri än spetsnaz. Min tanke är att antingen har det skett landstigning i rätt stor skala och då känns en skyttepluton otillräcklig för att förhindra erövring eller direkt eld mot pjäserna, eller så sätter stormakten in mindre förband för att förstöra batteri och då verkar bassäktaktiken mer närliggande.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Sarvi » 27 november 2020, 14:06

I FOKK nr 36 om Stockholms försvar finns i slutet exempel på KA-spärrbataljonerna Arholma och Askö. Verkar ha varit en härlig soppa rent organisatoriskt.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Vysotskij » 27 november 2020, 18:11

Tack så mycket för referensen. 12 cm granatkastare i markförsvaret av Askö tycker jag antyder mindre stridsspaning och mer infanteristisk taktik...

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Lasse O » 27 november 2020, 18:16

Vysotskij skrev:
27 november 2020, 07:48
Lysande; tack.

Måste än en gång erkänna min marina inkompetens: Hur många batterier talar vi om i hela KA på ett ungefär?
Havsbandslinjen i Stockholms län omfattade knappt 50 batterier men de flesta avvecklades när ERSTA infördes på 60-talet. Det fanns än i det sista tre kustartilleribrigader som vardera hade 2-3 skyttebataljoner, låt vara lokalförsvarsskytte men ändå.
Min marina inkompetens vad gäller övriga Sverige är nog större än Vysotskijs.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Bjernevik » 27 november 2020, 19:02

Vysotskij skrev:
27 november 2020, 07:48
Lysande; tack.

Måste än en gång erkänna min marina inkompetens: Hur många batterier talar vi om i hela KA på ett ungefär?
Gällande moderna batterier så blev det 3 10,5/50, 30 7,5/57 och 6 12/70. Sedan fanns det ett antal äldre 15,2 cm batterier kvar som aldrig ersattes av 12/70, samt 3 rörliga 12/80-bataljoner. Under 80- och 90-talen började det minska en del när äldre batterier utgick utan att ersättas av nya.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 27 gånger.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Bjernevik » 27 november 2020, 19:12

Vysotskij skrev:
27 november 2020, 13:00
Funderade på detta. Jag har nog trott att hotet i huvudsak kom från mindre förband, låt vara kanske troligare marininfanteri än spetsnaz. Min tanke är att antingen har det skett landstigning i rätt stor skala och då känns en skyttepluton otillräcklig för att förhindra erövring eller direkt eld mot pjäserna, eller så sätter stormakten in mindre förband för att förstöra batteri och då verkar bassäktaktiken mer närliggande.
Batterierna var sällan ensamma utan ingick i större förband, så deras markstridspluton ska man nog mera jämföra med t ex en närskyddsplutonen i en brigadartilleribataljon.

Hotbilden enligt Taktikreglementet var förbekämpning främst med flyganfall men också luft-/sjöburna rädföretag samt sabotageförband. Närmare inpå den stora landstigningen räknade man med helikopter- eller svävarlandsättning av förband för att nedkämpa resterna av kustförsvaret. Med denna totala hotbild är det nog vettigare med ren skyttetrupp än antisabotageförband som trots allt har ganska begränsad förmåga mot annat än just sabotageförband.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Sarvi » 27 november 2020, 19:51

I början av 80-talet började man sätta upp amfbat inom KA, bland annat för att man såg ett behov av större rörlighet i skärgårdsmiljö. Jag har fått uppfattningen att det var ett svar på den ökade sovjetiska hkp och landstigningsförmågan, borde gå att få en uppfattning om hur man såg på hoten och uppgifterna för KA under 70-80-talen i processen att ta fram dessa förband.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av JohnT » 27 november 2020, 22:00

Vysotskij skrev:
27 november 2020, 13:00
Bjernevik skrev:
27 november 2020, 06:59
Med tanke på att kustartilleriet, till skillnad från flygbaserna, så att säga definitionsmässigt låg mitt i den tänkta fronten verkar det rimligt att man dimensionerade för konventionell markstrid mer än att jaga innästlande specialförband.
Funderade på detta. Jag har nog trott att hotet i huvudsak kom från mindre förband, låt vara kanske troligare marininfanteri än spetsnaz. Min tanke är att antingen har det skett landstigning i rätt stor skala och då känns en skyttepluton otillräcklig för att förhindra erövring eller direkt eld mot pjäserna, eller så sätter stormakten in mindre förband för att förstöra batteri och då verkar bassäktaktiken mer närliggande.
Som allt med KA så fanns det undantag.
Men ofta låg de fasta batterierna i vägen för eller flankerande till hamnen/farleden som skulle skyddas.
Så ett anfall mot ön som pjäserna låg på gav ingen större nytta utöver att tysta batteriet.

Sedan var det ofta ett mycket kort avstånd mellan havet och befästningen, och pjäserna och andra svaga punkter låg där dom låg.
- Det var Boxplay som gällde, svårt att forechecka och hinna hem igen för att prata ishockey.
lite motsatsen till flygbasjägarna som hade stora ytor att hitta fi på innan dom kom nära planen.
Sedan har jag fattat det som att kustjägarna var tänkta att sköta forecheckingen, eller rättare sagt motanfallen.

Först med ubåtsjakterna som visade på att man kanske behövde hålla kolla på alla öarna, inte bara försvara befästningen.
Och att man insåg det konkreta hotet av några gubbar med en radio och laserpekare på holmarna utanför
och då dök idén med bassäk upp.
(så har jag fattat det i alla fall)

Sedan var skyddet på KA-pjäserna ganska svaga mot moderna pansarbrytande vapen
Säg inte det till en Kustartillerist, du får höra att Sovjet inte hade såå många styrda vapen att som kunde slå ut KA....,
Även sovjetiska 30mm Akan slår igenom 12/70 tornen.

mvh
/John

Skriv svar