Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 14 november 2020, 19:10

Bra fråga!

Min gissning går till Västgöta Ryttare, som jag har hör mig ett tag kallades för "dragoner till fots".

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 14 november 2020, 19:16

Edit eftersom det nog krävs norrländskt klimat för att bevara en byggnad i så fint skick, garderar jag med Jämtlands hästägare.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9753
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Amund » 14 november 2020, 20:19

Markus Holst skrev:
14 november 2020, 19:16
Edit eftersom det nog krävs norrländskt klimat för att bevara en byggnad i så fint skick, garderar jag med Jämtlands hästägare.
Helt rätt! :D Eller två av tre i alla fall, och då förutsätter jag att du missade ett j i ordet "hästägare - det ska alltså vara hästjägare. Undrar om inte infanteriets fältjägare också är lite jämtländskt?

Huset kallades helt enkelt för ryttarhärbre, där härbre i norra Sverige betydde en förrådsbyggnad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mt ... ark%C3%A5r
http://www.kringla.nu/kringla/objekt?re ... 0000009230

Ryttarhärbrena användes som mobiliseringsförråd för de indelta hästjägarna och påbjöds sannolikt i samband med hästjägarnas omorganisation vid 1800-talets mitt men de kan också ha existerat längre.


Läste att kraven 1830 på hästarna i Jämtlands Hästjägare för antagande var att de skulle vara mellan 4-8 år, mäta mellan 134-144 cm oskodda bakom sadeln. dessutom skulle manen vänjas att hängas till vänster (inte heller författaren vet varför?).

Markus fråga - varsågod!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 14 november 2020, 20:23

Tack!

Jag är väldigt glad för engagemanget i denna tråd!

Nu till en fråga som flera av er torde känna till och kanske rentav utövat.

1) Vad är en dragonvändning
2) När utövas den och
3) Varför

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 15 november 2020, 19:00

Det är en övning som mest ses på kaserngårdar och i parader.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2020, 10:57

Ingen av er som intagit enskild ställning för att därefter utföra en dragonvändning?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2020, 20:01

Jasså den frågan fungerade inte. Då skall jag först dra bakgrunden:

I Bender visade Kung Karl vad som händer när en ryttare försöker leka infanterist: Man snubblar strax på sina sporrar. Det som händer är att ena fotens sporre kilar in sig under den andra fotens sporr-remmar. Då faller man fort.

Dessa attiraljer, sporrar och remmar, ställer även till det när det på kaserngården kommenderas helt om. Eftersom ni alla gjort lumpen vet ni hur denna vändning går till: Upp i enskild ställning, lyft på vänsterfotens tår, högerfotens häl och sno runt. Gör du detta med sporrar på fötterna, trasslar du snart in dig.

För ryttaren är detta inget problem eftersom hen vänder uppsutten. Då är sporrar inget problem, men den arme dragonen förväntas utföra fotsoldatens exercis - med sporrar på fötterna.

För att slippa trassla in sig i sporrarna går dragonen före vändning upp i enskild ställning, tar efter det ett kort steg framåt med höger fot, sätter ner tårna på densamme och snor runt.

Detta är en dragonvändning.

Så. Nu vet ni det. Frågan går därmed till vem än av er som känner sig hugad.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 17 november 2020, 15:38

Okej, jag bjuder på en litteraturfråga. Boktitel och författare, tack!

"Vi fyra for ut till San Siro i en öppen vagn. Det var en ljuvlig dag, och vi åkte ut genom parken och ut längs spårvägen och ut från staden och kom på dammiga vägar. Där fanns villor med järnstaket och stora övervuxna trädgårdar och gröna köksträdgårdar med damm på bladen. Vi kunde se bondgårdarna ute på slätten och rika, gröna åkerfält med bevattningsdiken och bergen längts bort i norr. Det var många vagnar som körde in på kapplöpningsområdet, och männen vid grindarna lät oss komma in utan biljett därför att vi var i uniform. [--] Vi träffade några bekanta och skaffade stolar åt Ferguson och Catherine och granskade hästarna. De gick runt i en ring efter varandra med nerböjda huvuden och ledda av stallkarlar. Crowell svor på att en av hästarna, en blåsvart, var färgad. Vi såg på den hästen och trodde att det kunde förhålla sig så. Han hade just kommit i samma stund som klockan ringde för sadlingen. Vi slog upp honom i programmet efter numret på stallknektens arm och såg att han var anmäld som svart vallack under namnet Japalac. Loppet gällde hästar som aldrig hade vunnit en löpning där priset varit ettusen lire eller mer. Catherine var säker på att hans färg hade blivit ändrad. Ferguson var tveksam. Jag tyckte det såg misstänkt ut. Vi kom överens om att hålla på honom och satsade tillsammans etthundra lire."
Senast redigerad av 1 Patrik Öbrink, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2020, 16:17

De åker i öppen vagn men följer spårvägen. Det, och språket, antyder att vi är runt år 1900, kanske in på 20-talet. Herrarna är i uniform. 1000 lire verkar fortfarande vara en slant ...

Intressant. Jag har ingen aning, skönlitteratur är inte min grej, men jag kommer nog känna igen svaret när det dyker upp här.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av sveahk » 17 november 2020, 16:33

Ingen aning, men jag får lite Hemingway-vibbar. När han var i Italien under första världskriget...?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2020, 16:40

Om det är Hemmingway skulle det kunna vara "Och solen har sin gång". Den handlar tydligen om en resa till Spanien, där väl San Siro ligger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av sveahk » 17 november 2020, 17:00

Jag tänkte mer San Siro Italien, hippodromen strax bredvid fotbollsarenan...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2020, 17:07

sveahk skrev:
17 november 2020, 17:00
Jag tänkte mer San Siro Italien, hippodromen strax bredvid fotbollsarenan...

Hans K
Haha, det visar hur lite jag kan om fotboll. Jag hittade att san siro var hemma-arena för något lag och tänkte därför på Spanien. Fånigt.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 november 2020, 06:33

Män i uniform ... hästkapplöpningar i Milano ... spårvagnar och hästdragna kärror ... Nu är det bara att plocka upp bitarna och göra en kvalificerad gissning.

"Och solen har sin gång" är ingen dum gissning. Den kretsar mest kring tjurfäktning, men det är möjligt att de besöker Auteuil eller Longchamp när de är i Paris i början av boken. Länge sen jag läste den senast. Huvudpersonerna reser runt i Europa för att hitta någon sorts mening i tillvaron - sitter på barer och dricker ... hänger på caféer ... åker ut och fiskar ... deltar i en fiesta ... umgås med matadorer ... Behöver jag nämna att de inte finner någon mening i allt detta? "Man kan inte bli kvitt sig själv bara genom att flytta sig från det ena stället till det andra."

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2020, 08:27

Då är det Farväl till vapnen

Skriv svar