Ephraim skrev: ↑14 nov 2020 22:35
Det finns nog en viss variation i hur olika språkbrukare anser att ”hen” kan användas, och jag tror inte heller att man kan säga att det bara är en specifik ambition eller ideologi som har legat bakom införandet av detta pronomen i svenskan. Till skillnad från många andra språkförändringar var, och är, ju införandet av detta pronomen ganska medvetet. Däremot är det inget som har planerats centralt. Man får nog tänka sig att de som har varit pionjärer här har haft ganska olika ambitioner och ideologier. Vissa kan ha haft enbart praktiska syften, andra mer normkritiska.
Om man ska försöka sig på att sammanfatta olika sätt att använda ”hen” på kan jag åtminstone komma på följande, men listan är nog inte uttömmande.
1.1
Generisk eller ospecifik referent. I vissa fall behöver man uttala sig generellt om en grupp som kan innehålla personer av olika kön:
Ex:
”Sedan människan utvecklade förmågan att tala har hen nog alltid uppskattat ordvitsar.”
En närliggande situation är den där man uttalar sig om en viss potentiell person, men där man inte har någon specifik referent i åtanke:
Ex:
”Om någon stjäl en diamant bör hen dömas till fängelse.”
Ex:
”Om jag någon gång träffar en expert på tokhariska språk kommer jag överösa henom med frågor.”
1.2
Anonym referent. I vissa fall finns en specifik referent, men dennes identitet, eller i vart fall kön, är okänd för talaren eller skribenten.
Ex: ”Efter att tjuven tagit diamanten måste hen ha försvunnit omedelbart.”
1.3
Anonymiserad referent. I vissa situationer kanske talaren eller skribenten faktiskt känner till den omtalades identitet, men har anledning att dölja sådana uppgifter som gör att den omtalade skulle kunna identifieras, exempelvis för att skydda denne.
Ex:
”Vittnet uppgav att hen hade sett tjuven springa iväg med diamanten.”
1.4
Specifik referent vars kön uppfattas som oväsentligt i sammanhanget. I vissa situationer är språkbrukaren väl medveten om den omtalades kön, men anser att det inte har någon betydelse i sammanhanget, och vill därför inte uttryckligen ange det.
Ex:
”Läkaren sade att hen inte visste hur länge jag skulle behöva vänta.”
1.5
Universellt ”hen”. Vissa språkbrukare kan av olika skäl anse att kön inte bör anges och vilja använda ett pronomen konsekvent om alla personer.
Ex:
”Karl Svensson sade att hen var glad, medan Gunilla Larsson sade att hen var ledsen.”
2.1
”Hen” är självvalt pronomen. Vissa personer kan av olika skäl föredra att omtalas som ”hen” snarare än ”han” eller ”hon”, och på något sätt ha givit detta tillkänna. Många språkbrukare vill då respektera detta.
2.2
Självvalt pronomen är okänt. I vissa fall har den omtalade personen inte uttryckligen tillkännagivit med vilket pronomen denne vill omtalas, i vart fall inte så att talaren eller skribenten känner till det. Det torde rent av vara det vanligaste att det förhåller sig så, i vart fall utanför vissa specifika sammanhang. De flesta språkbrukare väljer då ”han” eller ”hon” beroende på vilket kön personen uppfattas tillhöra, men någon språkbrukare kan då vilja använda ett neutralt pronomen istället, om man inte uttryckligen frågar. Jämför 1.2 ovan.
2.3
Nedsättande ”hen”. I vissa fall kan talaren eller skribenten använda ”hen” som något nedvärderande, exempelvis för att signalera att den omtalade på ett negativt sätt ska uppfattas som omanlig eller okvinnlig eller dylikt.
Den allmänna debatten om ”hen” har väl inte alltid varit ett under av nyanser. Det vore en fördel om den som vill argumentera för eller emot detta pronomen också kunde specificera vilka användningar man är för eller emot.
Alla ovanstående användningar är nog i någon mening fortfarande kontroversiella, men de är knappast lika kontroversiella. Jag tror att 1.1, 1.2, 1.3 och 2.1 är de som är mest accepterade idag, även om det framgår redan av den här tråden att de inte accepteras av alla. Det som mest har kritiserats i debatten är nog 1.5 (universellt ”hen”) men i praktiken har den användningen knappast varit så vanlig eller haft så många förespråkare. Det innebär emellertid inte att den helt har saknat förespråkare. Enligt Wikipedia har kulturtidskriften Ful använt ”hen” konsekvent om alla sedan 2007 (sen hittar jag inga belägg för att den tidskriften har getts ut efter 2011, och den har säkerligen inte haft så stora upplagor). Möjligen är den omdiskuterade barnboken Kivi & Monsterhund från 2012 också ett exempel på universellt ”hen”, men karaktärerna där hade nog inte så tydliga könsattribut överhuvudtaget, utan de var ”mappor”, ”pammor” och ”morbroster”.