Flight 870

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Flight 870

Inlägg av sonderling » 6 november 2020, 11:49

Under tiden jag var sjuk så fastnade jag för serien Haverikommissionen på National Geographic channel.
Igår handlade det om det här fallet:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Itavia_Flight_870

Jag hade aldrig hört talas om det här. och höjde på ögonbrynet när man sa att man hittat ett nedskjutet libyskt plan i Kalabrien?!
Visst minns man att det var spänning i regionen och att USA bombade Libyen och att de hade luftstrider nära eller över Libyen men att det skulle varit luftstrider över medelhavet och nära Italien var ju en nyhet för mig.
Även denna flygkrasch var nytt och det efterspel som följde.
(Jo man var väl 13 år när det hände men jag vill hävda att man hade lite koll speciellt om det gällde flyg.)

Bomb eller missil? Vet inte, lutar lite åt bomb tycker jag. :?

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Flight 870

Inlägg av Amund » 8 november 2020, 16:30

sonderling skrev:
6 november 2020, 11:49
Bomb eller missil? Vet inte, lutar lite åt bomb tycker jag. :?
På den här tiden var det mycket vanligt med bombdåd i Italien. Det var nog få som blev förvånade när det small av en bomb i det italienska samhället. Förutom rena terrorgrupper med allt från palestinier till höger och vänsterorganisationer så brukar en bomb på allmän plats i Italien vara en signal från den organiserade brottsligheten (vilket även inkluderade en hel del av landets ledande politiker) att demonstrera makt och så instabilitet, kanske en varning till ett åklagarämbete?

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Flight 870

Inlägg av adlercreutz » 8 november 2020, 17:02

Visst var Europas svåraste terrordåd i Italien på 80-talet?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Flight 870

Inlägg av sonderling » 9 november 2020, 07:38

Jo det var ju terror både från höger och vänster. De nämnde i programmet en bombning av en tågstation som jag just nu i skrivande stund glömt var det var i Italien. :oops:
Sedan var det ju en undersökande journalist ombord och att man inte verkar följt upp vad för scoop han höll på med är för mig en gåta. Jag tänker att han var måltavlan.

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Flight 870

Inlägg av Amund » 13 november 2020, 19:07

adlercreutz skrev:
8 november 2020, 17:02
Visst var Europas svåraste terrordåd i Italien på 80-talet?
Jo det var stökigt, men Aldo Moro var 1978.
sonderling skrev:
9 november 2020, 07:38
De nämnde i programmet en bombning av en tågstation som jag just nu i skrivande stund glömt var det var i Italien. :oops:
1980 i Bologna.
Amund skrev:
8 november 2020, 16:30
brukar en bomb på allmän plats i Italien vara en signal från den organiserade brottsligheten (vilket även inkluderade en hel del av landets ledande politiker) att demonstrera makt och så instabilitet, kanske en varning till ett åklagarämbete?
Inte minst detta dåd där syftet är att destabilisera samhället för att flytta fokus från korruption och processer mot organiserad brottslighet. Kanske väldigt typiskt och unikt för Italien, ett land som har allt, både allt det dåliga men ändå en form av rättsstat eftersom en hel del av skiten kommer fram i ljuset.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Flight 870

Inlägg av adlercreutz » 13 november 2020, 20:21

Det var nog Bologna jag tänkte på, men det var inte alls så många offer som jag hade för mig. Kanske värst på marken i modern tid innan Atocha?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Flight 870

Inlägg av Amund » 13 november 2020, 21:14

adlercreutz skrev:
13 november 2020, 20:21
Det var nog Bologna jag tänkte på, men det var inte alls så många offer som jag hade för mig. Kanske värst på marken i modern tid innan Atocha?
Troligtvis. Men det var ändå 85 döda. Kanske inte helt klarlagt att det verkligen var ett terroristdåd från höger, men Bologna är nog en av Italiens rödaste städer så...

Det blir förvirrande när grupper använder bomber för att förvirra allmänheten. Har aldrig begripit det där med att ringa till en tidning från en telefonkiosk och ta på sig dådet, flera timmar EFTER smällen.

Skriv svar