Nikolaj II tränade tyligen konstant?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Nikolaj II tränade tyligen konstant?

Inlägg av von Adler » 31 oktober 2020, 12:04

Något jag fick veta idag var att Tsar Nikolaj II tydligen älskade träning och ägnade timtal varje dag åt det.

Han simmade så ofta han kunde och tog vandringsturer på kring 2 timmar längs de svåraste och brantaste stigar man kunde hitta så gott som varje dag. Pull-up bar och vikter var installerade i hans badrum i palatset och tydligen roade han sig med snöskottning, vedhuggning, snöbollskrig och snöfästningsbyggande (företrädesvis med familjen, då det ansågs bra för blödarsjuka Alexejs hälsa att motionera utomhus) på vintern och ridning, vandring, lekfull brottning med barnen, tennis, simning, rodd och trädplantering de varmare månaderna.

Tsaren var kort och under barndomen av svag hälsa och klen, något som han tydligen kompenserade för med att ta sin fysiska hälsa i ett fast grepp. Det fanns även de som antydde att hans svaghet, osäkerhet och obeslutsamhet i politiken var något han kompenserade med något han kunde kontrollera - sin egen träning och fysiska hälsa.

Några bilder från när Tsaren simmar (naken) i havet vid sommarpalatset i Tsarskoje Selo och en från hans privata badrum med pull-up bar.

Bild

Bild

Bild

Mitt intryck tidigare av Tsar Nikolaj II har varit ett relativt ohälsosamt levernde, med cigarettrökning och vissa flörtar med laudanum.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Nikolaj II tränade tyligen konstant?

Inlägg av Amund » 31 oktober 2020, 16:08

Tack von Adler för detta inlägg. Intressant med små anekdotiska historier som säger mer än man tror. När man läser om honom inser man verkligen hur långt från verkligheten en del regenter befann sig - inte underligt att Rasputin indirekt bestämde. Kan rekommendera boken Imperiet måste dö av Michail Zygar.

Att de badar nakna styrker min teori i granntråden om att denna tid var mycket liberal i en historisk kontext.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nikolaj II tränade tyligen konstant?

Inlägg av Hans » 31 oktober 2020, 16:26

Håller med Amund.

Men nudismen finns kvar idag, För 5-10 år sedan hade jag en tjeckisk flickvän som var nudist och blev ivägsläpad några gånger. Jag har inga problem med det. Nakenhet är naturligt och hemma går jag utan problem naken från duschen för att hämta kläder. Ungarna delar inte min uppfattning. Jag tycker det är konstigt att när man sätter på valfri mainstream TV-kanal så ser man förtisjutton mord och ond bråd död men bara om man har tur får man se ett naket kvinnobröst - proportionerna är lite fel enligt mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Nikolaj II tränade tyligen konstant?

Inlägg av erep » 1 november 2020, 16:45

Hans skrev:
31 oktober 2020, 16:26
Håller med Amund.

Men nudismen finns kvar idag, För 5-10 år sedan hade jag en tjeckisk flickvän som var nudist och blev ivägsläpad några gånger. Jag har inga problem med det. Nakenhet är naturligt och hemma går jag utan problem naken från duschen för att hämta kläder. Ungarna delar inte min uppfattning. Jag tycker det är konstigt att när man sätter på valfri mainstream TV-kanal så ser man förtisjutton mord och ond bråd död men bara om man har tur får man se ett naket kvinnobröst - proportionerna är lite fel enligt mig.

MVH

Hans
Att bada naket, sannolikt efter bastu (Ryssland har banja), har ju ganska lite att göra med nudism. Om man badat bastu med ett killgäng, och tar ett dopp i havet eller en sjö, har jag aldrig sett någon dra på sig badbrallor.

En bild var ju med ett antal män i havet.

Och särskilt för ett sekel sedan. Att vara naken i "egen" krets och i rätt kontext är annat än publik nakenhet eller nudism.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nikolaj II tränade tyligen konstant?

Inlägg av Hans » 1 november 2020, 17:17

Jag förstår din poäng men nudism idag är inte publikt utan i avgränsade zoner kan jag säga med min ytterst begränsade erfarenhet. Dock både kvinnor och män i samma zon.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Nikolaj II tränade tyligen konstant?

Inlägg av Amund » 1 november 2020, 17:52

Min tanke var att tiden runt föra sekelskiftet var väldigt tillåtande inom konst bland annat, i relation till tiden både innan och efter. Kanske inte en regent låtit sig fotas på samma sätt 1870 eller 1920?
Tänkte att det även gällde övriga finare kretsar i samtiden? Gabriele D'anunzios var inte blyg av sig.

Sedan hade vi inom konsten friluftsvitalism där både män och kvinnokroppar skildrades mycket vågat.

Skriv svar