Markfrigång på Strv 103

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
FK_Lindberg
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 oktober 2020, 14:23
Ort: Åkersberga

Markfrigång på Strv 103

Inlägg av FK_Lindberg » 31 oktober 2020, 15:43

Hej alla på skalman! En kille på ett forum frågade om man kunde ändra markfrigången på Strv 103. Alltså öka och minska frihöjden. På foton kan man ibland se att vissa vagnar har väldigt låg frihöjd. Det skulle ju ioförsig kunna vara så det är en konsekvens av att man tappat oljan ur systemet. I ”En dag med Strv 103” nämns ” det att man ej skall köra med nedsänkt vagn, samt kontrollera vagnhöjden efter körning. Betyder det då att man kan höja och sänka vagnen? Och finns det någon slags dokumentation som konkret beskriver det och/eller hur man höjer/sänker vagnhöjden? Tack på förhand!
”Ni behöver inte använda två rullar ståltråd när ni gör ruska lång, och ruska kort”

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av Lasse O » 3 november 2020, 10:27

Tråkigt att du inte fått någon respons. Själv vet jag mycket lite om vagnens teknikaliteter men någon brukare av fordonet borde väl kunna svara?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av Hans » 3 november 2020, 12:24

Välkommen.

Stefan Karlsson på Arsenalen torde kunna svara på frågan. Han är medlem här men har inte varit så aktiv på sistone. Men kontakta Arsenalen och fråga, du får gärna lägga ut svaret här.

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av masase » 3 november 2020, 12:42

Strv 103 hade väl hydropneumatisk fjädring med en olje och en gasfraktion? Det borde alltså gå att höja och sänka vagnen precis som på en Cittra.

En del amerikanska lyxbilar har också aktiv gasfjädring där hjulen skjuts ner i håligheter i gatan när en sensor upptäcker att vägen plötsligt försvinner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic_suspension

941KIT
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 april 2015, 18:13
Ort: Skåne

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av 941KIT » 9 november 2020, 17:19

Det är helt rätt att man kunde ändra frigångshöjd på strv 103 tex i stridsställning.
Man var också tvungen att sänka vagnen vid jvgslastning, hur mycket kommer jag
inte ihåg och har ingen ibok tillgänglig just nu. Du fick inte köra med sänkt vagn

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av kblomster » 11 november 2020, 09:39

FK_Lindberg skrev:
31 oktober 2020, 15:43
Hej alla på skalman! En kille på ett forum frågade om man kunde ändra markfrigången på Strv 103. Alltså öka och minska frihöjden. På foton kan man ibland se att vissa vagnar har väldigt låg frihöjd. Det skulle ju ioförsig kunna vara så det är en konsekvens av att man tappat oljan ur systemet. I ”En dag med Strv 103” nämns ” det att man ej skall köra med nedsänkt vagn, samt kontrollera vagnhöjden efter körning. Betyder det då att man kan höja och sänka vagnen? Och finns det någon slags dokumentation som konkret beskriver det och/eller hur man höjer/sänker vagnhöjden? Tack på förhand!
Bakåtföraren har ett reglage på sin instrumentpanel där frigångshöjden kan ställas in två lägen, "låg" eller "normal". Låg-läget sänker vagnens frigångshöjd med ca 12 cm. Det som händer när man sänker frigångshöjden är helt enkelt att oljan tappas ur ändbärhjulens (allså främsta och bakersta bärhjulsparen) fjädring, så att vagnens hela vikt vilar på fjädringen på de mittersta bärhjulen (och det är väl därför man inte får köra med vagnen i låg-läget - man har i praktiken ingen fjädring på ändbärhjulen). Ändbärhjulen kan ju höjas och sänkas för att elevera, men när man eleverar så höjs ju alltid det ena paret när det andra sänks.

Hela förfarandet beskrivs i instruktionsbokens kapitel 2 (PDF). Beskrivning av höjdriktsystemet börjar på sidan 90 (papprets sidnumrering, PDF:en har ett uppslag per sida så det blir sida 49 i PDF:en) och frigångshöjden beskrivs på sidan 93 och 94.

FK_Lindberg
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 oktober 2020, 14:23
Ort: Åkersberga

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av FK_Lindberg » 18 november 2020, 15:43

kblomster skrev:
11 november 2020, 09:39
FK_Lindberg skrev:
31 oktober 2020, 15:43
Hej alla på skalman! En kille på ett forum frågade om man kunde ändra markfrigången på Strv 103. Alltså öka och minska frihöjden. På foton kan man ibland se att vissa vagnar har väldigt låg frihöjd. Det skulle ju ioförsig kunna vara så det är en konsekvens av att man tappat oljan ur systemet. I ”En dag med Strv 103” nämns ” det att man ej skall köra med nedsänkt vagn, samt kontrollera vagnhöjden efter körning. Betyder det då att man kan höja och sänka vagnen? Och finns det någon slags dokumentation som konkret beskriver det och/eller hur man höjer/sänker vagnhöjden? Tack på förhand!
Bakåtföraren har ett reglage på sin instrumentpanel där frigångshöjden kan ställas in två lägen, "låg" eller "normal". Låg-läget sänker vagnens frigångshöjd med ca 12 cm. Det som händer när man sänker frigångshöjden är helt enkelt att oljan tappas ur ändbärhjulens (allså främsta och bakersta bärhjulsparen) fjädring, så att vagnens hela vikt vilar på fjädringen på de mittersta bärhjulen (och det är väl därför man inte får köra med vagnen i låg-läget - man har i praktiken ingen fjädring på ändbärhjulen). Ändbärhjulen kan ju höjas och sänkas för att elevera, men när man eleverar så höjs ju alltid det ena paret när det andra sänks.

Hela förfarandet beskrivs i instruktionsbokens kapitel 2 (PDF). Beskrivning av höjdriktsystemet börjar på sidan 90 (papprets sidnumrering, PDF:en har ett uppslag per sida så det blir sida 49 i PDF:en) och frigångshöjden beskrivs på sidan 93 och 94.
Tack så hemskt mycket för svaret Kblomster!
”Ni behöver inte använda två rullar ståltråd när ni gör ruska lång, och ruska kort”

44EBrage
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 juli 2021, 15:59
Ort: Gunnilse

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av 44EBrage » 8 juli 2021, 17:21

Reglaget för att styra oljeflödet till bärhjulen och därmed bl.a. markfrigången fanns till vänster om skytt-föraren, inte hos bakåtföraren, och absolut inte på hans instrumentpanel som bara innehöll lampor och visartavlor (minns bara visartavlan för avgastemperatur gasturbin, men kan ju ha funnits nån mer).
Det fanns också en manuell "julgran" hos vagnchefen, där man med rattar/ventiler och en handpump kunde styra varje ändbärhjul individuellt, vilket om jag minns rätt man fick göra vid slutservice, av någon anledning. Iaf satt jag där och pumpade nån gång...

// Skytt-förare strv 103C 1990

Skriv svar