Nordiska konspirationsteorier

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Schwemppa » 29 oktober 2020, 08:38

erep skrev:
28 oktober 2020, 14:03

Vargberättelsen har jag hört. En kompis berättade åt mig att en hantverkare som hjälpt honom på hans holme, berättade att det i Västra Nyland placeras ut vargar från skåpbilar och att han (eller hans bekant) sett det. 🤦‍♂️
Samma här, om än inte specifikt Västra Nyland.

Nu har det ju faktiskt på senare år rört sig en vargflock där (tidigare ingen varg alls), men den tycks ha minskat.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/ ... flock-kvar

Andra konspirationsteorier: I riktigt förvirrade kretsar har vi ju den om de finska kungarna och den storståtliga forntiden, vars historia senare erövrare (gissa vilka) har förtryckt och utplånat. Vissa kanske kommer ihåg medlemmen Jotuni här på forumet, som av någon lustig anledning försökte föra fram de här tankegångarna på knackig svenska. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2020, 09:25

Sicken tur att jag inte visste det när jag drog igång viewtopic.php?f=24&t=47221 Då hade jag nog inte vågat.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Schwemppa » 29 oktober 2020, 10:17

Asch, virrpannor finns det alltid. Finlands tidiga historia är alldeles tillräckligt intressant utan stolliga konspirationsteorier också. :)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av JohnT » 29 oktober 2020, 17:46

Amund skrev:
27 oktober 2020, 16:19

Har hört från flera håll att mobiltelefonerna hör vad du pratar om och så får du reklam om detta, om du t.ex. säger möbler flera gånger så får du reklam från IKEA.
Eftersom många köper hem en övervakningsutrustning från Google som heter Google nest som ska lyssna på kommandon
så vet jag inte riktigt om det är en konspirationsteori.

Amund skrev:
27 oktober 2020, 16:19
Den roligaste konspirationsteorin jag hört var en gammal socialdemokrat som var så arg för allt prat om att man måste äta nyttig mat - hans förklaring var att det var något som SAF (Svenska arbetsgivarföreningen) hade hittat på bara för att arbetarna skulle vara friskare och producera bättre :lol:
Detta tycker jag är ett ganska logisk "konspirationsteori" som är sann, alltså arbetsgivarna och samhället i stort vinner ju på att vi håller oss friska.
och jobbar för det.

koroshiya skrev:
27 oktober 2020, 19:42
Sverige fraktade tysk militär till riksgränsen för att de skulle kunna anfalla Narvik. (Där finns verklighetsanknytningen att tysk sjukvårdspersonal efter en tid åkte genom Sverige, och man kan förstås undra över om där inte ingick en och annan riktig soldat.)
Ja, så det finns eld bakom röken som i många konspirationsteorier.
Och Tyska speditörer med kontor i Norge hade beställt varor som transporterades genom Sverige till t ex Trondheim.
Men från Norsk sida har man ofta överdrivit Sveriges roll, en Nordisk Dolkstötslegend.
adlercreutz skrev:
27 oktober 2020, 21:23

Sen har väl ubåtskränkningarna gett upphov till en del idéer.
Detta är en konspirationsteori som jag själv tror på,
I dag finns ingen styrande som kan vinna något på att avslöja vad som hände.
Så vissa politiker skyller på att militären döljer saker och gamla militärer skyller på Politikerna som ändrat sekretesslagstiftningen.
Allmänheten slipper få det bekräftat att Svensk ubåtar kränkte Sovjet, och alla andra kränkte Sverige.


Men jag kan lägga till ett par Konspirationsteorier -

En Nordisk Dolkstötslegend till, är ju att Sverige lovat Finland hjälp före vinterkriget,
också nästan sann, men ändock inte helt sann


Att Corona-hanterades "Så illa" av svenska staten för att man ville bli av med äldre och minska kostnaderna.


Att läkemedelsindustrin vill att vi ska äta "fel mat" och då behöva köpa läkemedel.

Osv...

mvh
/John

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av adlercreutz » 29 oktober 2020, 17:54

Markus Holst skrev:
27 oktober 2020, 13:36
Det finns ju hel del rykten om flyktingvågen 2015 också. Jag har hört rykten om att Löfvén i hemlighet vill införa islam som statsreligion, trots att han var långt från maktgrytorna 2015
En variant på den är att S/MP och tidigare M/L/C/KD ville hålla invandringen så hög som möjligt för att importera väljare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Hans » 29 oktober 2020, 18:20

JohnT skrev:
29 oktober 2020, 17:46
Eftersom många köper hem en övervakningsutrustning från Google som heter Google nest som ska lyssna på kommandon
så vet jag inte riktigt om det är en konspirationsteori.
Jag fick ärva Alexa när min äldsta tröttnat på henne (https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Alexa) - kopplat till Spotify är det hon som står för det mesta av bakgrundsmusiken. Hon är röstreglerad men som många fruntimmer gör hon inte alltid vad man säger till henne. Och hon är kontaminerad av mitt sällskap (Polsk musik) och av min yngsta son med en bunt finska vänner och som dessutom gillar nationalsånger.

Men jag tror på att Google och andra aktörer försöker hålla koll på vad du kan tänkas vara intresserad av dock inte via samtal via mobil. Språkförbistringen är en orsak.

Men mina kunskaper om datorer är ringa.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Amund » 29 oktober 2020, 19:37

JohnT skrev:
29 oktober 2020, 17:46
Amund skrev:
27 oktober 2020, 16:19

Har hört från flera håll att mobiltelefonerna hör vad du pratar om och så får du reklam om detta, om du t.ex. säger möbler flera gånger så får du reklam från IKEA.
Eftersom många köper hem en övervakningsutrustning från Google som heter Google nest som ska lyssna på kommandon
så vet jag inte riktigt om det är en konspirationsteori.
Ja jag har ingen aning. Tänkte bara att det borde vara betydligt mera känt och omtalat om våra mobiler avlyssnar oss hemma - det måste ju i så fall vara känt av ett flertal personer, inte minst hos alla företag som i så fall betalar för tjänsten?
JohnT skrev:
29 oktober 2020, 17:46
Amund skrev:
27 oktober 2020, 16:19
Den roligaste konspirationsteorin jag hört var en gammal socialdemokrat som var så arg för allt prat om att man måste äta nyttig mat - hans förklaring var att det var något som SAF (Svenska arbetsgivarföreningen) hade hittat på bara för att arbetarna skulle vara friskare och producera bättre :lol:
Detta tycker jag är ett ganska logisk "konspirationsteori" som är sann, alltså arbetsgivarna och samhället i stort vinner ju på att vi håller oss friska.
och jobbar för det.
Ja visst vinner alla på att vara friska. Det roliga låg nog mera i hur allvarligt en del på den tiden betraktade klasskampen mellan de besuttna och arbetarna - och då paradoxen att han minsann inte tänkte förbättra sin hälsa eftersom det bara skulle gynna de uträknande kapitalisterna.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Lasse O » 30 oktober 2020, 02:34

Som liten lekte jag ofta med Dinky Toys s k tändstickskanoner (önskar jag hade sparat någon. De är värda mycket pengar i dag). Några äldre släktingar var mycket förgrymmade över mina kanoner och hävdade att de var en produkt av Sovjetunionen i syfte att förstöra svenska barns ögon.
Nu kan man väl tro det mesta om bolsjevikerna men t o m då insåg jag att det var ett orimligt påstående.
Bilagor
Dinky Toys.JPG
Dinky Toys.JPG (41.52 KiB) Visad 669 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Hans » 30 oktober 2020, 12:53

Det förklarar varför jag får sämre syn, lekte en hel del med slika saker som barn.

Att Dinky hade en fransyska visste jag inte - snacka om traumatiska upplevelser att få reda på det nu.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Obusier_d ... C3%A8le_50

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2196
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av hilbert » 2 december 2020, 23:55

Palme var inte bara sovjetagent, han var också CIA agent, och hade ett förhållande med Shirley Mc Laine.

Han var om sig och kring sig den gode Palme.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Grönis » 3 december 2020, 00:09

Det har väl nämnts i andra trådar men att homosexuella värnpliktiga placerades på Gotland är väl en skröna som nästan kan klassas som en konspirationsteori. Det fanns enligt historien många anledningar, den ena galnare än den andra.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Markus Holst » 4 januari 2024, 17:10

20240104_170955.jpg

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av a81 » 5 januari 2024, 12:39

adlercreutz skrev:
29 oktober 2020, 17:54
Markus Holst skrev:
27 oktober 2020, 13:36
Det finns ju hel del rykten om flyktingvågen 2015 också. Jag har hört rykten om att Löfvén i hemlighet vill införa islam som statsreligion, trots att han var långt från maktgrytorna 2015
En variant på den är att S/MP och tidigare M/L/C/KD ville hålla invandringen så hög som möjligt för att importera väljare.
I verkligheten har man väl snarare velat ha stor invandring för att skapa dynamik. Varken vänstern (efter 1968) eller den nyliberala högern (från 1970-talet ungefär) har gillat det lite "beigea", homogena folkhemssverige.

Sedan ändrade "alla" partier (utom V, MP och C, och givetvis SD) uppfattning plötsligt 2015. Historien får utvisa hur det kommer att utveckla sig.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av loop » 6 januari 2024, 16:23

a81 skrev:
5 januari 2024, 12:39
adlercreutz skrev:
29 oktober 2020, 17:54
Markus Holst skrev:
27 oktober 2020, 13:36
Det finns ju hel del rykten om flyktingvågen 2015 också. Jag har hört rykten om att Löfvén i hemlighet vill införa islam som statsreligion, trots att han var långt från maktgrytorna 2015
En variant på den är att S/MP och tidigare M/L/C/KD ville hålla invandringen så hög som möjligt för att importera väljare.
I verkligheten har man väl snarare velat ha stor invandring för att skapa dynamik. Varken vänstern (efter 1968) eller den nyliberala högern (från 1970-talet ungefär) har gillat det lite "beigea", homogena folkhemssverige.

Sedan ändrade "alla" partier (utom V, MP och C, och givetvis SD) uppfattning plötsligt 2015. Historien får utvisa hur det kommer att utveckla sig.
Nej.
Ingen del av arbetarrörelsen har velat ha okontrollerad invandring. Behovsprövningen av utländsk arbetskraft tog Reinfeldt bort 2008. Sen dess har S och vänsterut velat ha tillbaka den. Även om det inte märks så ofta.
Flyktingmottagande är en annan sak. Man måste skilja på dessa två. Arbetskraftsinvandring har aldrig varit nåt arbetarrörelsen velat ha okontrollerad.
Språktestet för medborgarskap togs bort 1978, under en borgerlig regering. Troligen på förslag av Fp.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av a81 » 6 januari 2024, 23:25

Håller egentligen med, ligger väldigt mycket i det Ingvar Carlsson säger:

https://omni.se/ingvar-carlsson-ryter-i ... k/a/EQG4QK

Dock har det funnits ett slags samsyn om vissa saker som rör migration och mångfald, som nog legat rätt långt från "vanliga" svenskars syn på dessa frågor (i alla fall i politikergenerationen efter 30-/40-talisterna Carlsson, Bildt och Persson). Trots att de flesta svenskar är/var ganska öppna och liberala, så tror jag att få är/var så här radikala:

Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet. Det ska räknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund än den svenska. (Mona Sahlin, integrationsminister, 2000)

Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka. (Mona Sahlin, integrationsminister, 2001)

Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker. (Mona Sahlin, integrationsminister, 2002)

Centerpartiets eget migrationspolitiska program dras paralleller till Kanadas modell för arbetskraftsinvandring. Och omräknat till svenska förhållanden skulle det innebära att Sverige är ett land med 40 miljoner invånare.
– Det är inte realistiskt i ett kortare perspektiv. Det är ett exempel på om Sverige under ett sekel haft en så offensiv linje som Kanada haft vad gäller arbetskraftsinvandring, där man från första dagen låter en invandrare som kommer få arbeta och komma in och integreras. Då kan man nå de här siffrorna, säger Annie Lööf.
(Annie Lööf, nytillträdd partiledare i SVT 2011)

Jag tror dock att Sverige som ett land, som tar emot stora grupper som kommer från andra länder, jag är väldigt stolt över det, och mer öppna än andra länder. Vi vinner långsiktigt som samhälle på detta. Det bidrar till att fler får jobb, det bidrar till ett mer spännande och öppet samhälle. Men det är också en prövning i övergången, därför att det blir ofta en övergång mellan olika kulturer. (Fredrik Reinfeldt, statsminister, 2013)

Jag vill inte lägga någon direkt värdering i detta, men det är uppenbart att samhällseliten i Sverige (före 2015) ville skapa ett slags New York-inspirerat samhälle och att den visionen inte direkt delades av "vanligt folk", troligen inte heller av de flesta som invandrat till Sverige och som troligen ofta vill ha ett någorlunda intakt majoritetssamhälle att integrera sig till. Det är inte konstigare än att svenskar som t.ex. köper bostad i Spanien vill uppleva något av det riktiga Spanien, inte bara turistande nordeuropéer, inte bara prata svenska med skandinaver och engelska med tyskar, holländare, britter, etc...

Skriv svar