Nordiska konspirationsteorier

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Hans » 27 oktober 2020, 13:13

Vi kan ju knappast konkurrera med jänkarna med 9/11 och månlandningen. Det närmaste vi kommer är väl Estonia. Norrbaggarna har säkert något om Alexander L. Kielland. I Östra Rikshalvan har jag ingen aning om likaledes Danmark.

Vad finns det för exempel? Jag vill inte diskutera de olika händelserna men vill bara lista vad konspirationsteoretikerna har gett sig på och hur.

-Estonia, medvetet sabotage eller sänkning framförallt p.g.a. någon form av militär materiel ombord

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Markus Holst » 27 oktober 2020, 13:23

Palmemordet

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Hans » 27 oktober 2020, 13:31

Sant, jag orkar inte lista alla varianter men det är många.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Markus Holst » 27 oktober 2020, 13:36

Det finns ju hel del rykten om flyktingvågen 2015 också. Jag har hört rykten om att Löfvén i hemlighet vill införa islam som statsreligion, trots att han var långt från maktgrytorna 2015

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Hans » 27 oktober 2020, 14:01

Hade jag inte hört kanske för att jag bor utrikes. Men var han inte statsminister då?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Markus Holst » 27 oktober 2020, 14:08

Nej, då var det alliansen med Reinfeldt vid rodret.

EDIT jag har kollat, och hade fel. Jag minns det som att krisen var under borgerlig regering och att sossarna stängde gränsen. Regerings-skiftet var redan 2014.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Sarvi » 27 oktober 2020, 15:02

Några historiska: Karl XII död har gett upphov till ett antal teorier med olika förslag om hur kungen togs av daga och vilka som eventuellt skulle vara anstiftarna.

Likaså kronprins Karl Augusts död 1810 gav ju upphov till rykten om att kronprinsen mördats vilket sedan ledde till att riksmarskalken von Fersen lynchades på öppen gata.

Moderna foliehattspåhitt är tyvärr alltför vanliga och spridda för att räkna upp, dessutom importeras ständigt nya.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Amund » 27 oktober 2020, 16:19

En klassiker (som kanske inte är nordisk?) och som man stöter på ibland är att oljebolagen sitter på en massa patent med motorer som går på rent vatten. Om inte annat borde de väl ha hämtat upp dessa patent från arkivet nu när oljepriset verkar ha stabiliserat sig på en mycket mycket låg nivå. :roll:
I min ungdom var det biltillverkare som toppade listan över världens största företag, sedan blev det oljebolagen och sedan 10-15 år är det dessa tech-bolag.


Har hört från flera håll att mobiltelefonerna hör vad du pratar om och så får du reklam om detta, om du t.ex. säger möbler flera gånger så får du reklam från IKEA.

Den roligaste konspirationsteorin jag hört var en gammal socialdemokrat som var så arg för allt prat om att man måste äta nyttig mat - hans förklaring var att det var något som SAF (Svenska arbetsgivarföreningen) hade hittat på bara för att arbetarna skulle vara friskare och producera bättre :lol:

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av mrsund » 27 oktober 2020, 17:45


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Hans » 27 oktober 2020, 18:31

Konspiration 58 är fakta och inte en konspirationsteori.

Vad hette filmen om att någon stad i Västsverige var påhittad?

Något OT men relaterat, sällskapets mor tror inte på Corona utan det är något Bill Gates har hittat på. Varför och hur framgår inte, som vanligt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av koroshiya » 27 oktober 2020, 19:42

Sverige har kärnvapen.

Palme var sovjetisk agent.

Sverige fraktade tysk militär till riksgränsen för att de skulle kunna anfalla Narvik. (Där finns verklighetsanknytningen att tysk sjukvårdspersonal efter en tid åkte genom Sverige, och man kan förstås undra över om där inte ingick en och annan riktig soldat.)

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av adlercreutz » 27 oktober 2020, 21:23

Kräkmedel i sprit?

Sen har väl ubåtskränkningarna gett upphov till en del idéer.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Mackan L » 27 oktober 2020, 22:48

Att vargens återkomst i Sverige skedde genom utplantering.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av Hans » 28 oktober 2020, 13:37

adlercreutz skrev:
27 oktober 2020, 21:23
Kräkmedel i sprit?
Misstänker jag kommer ifrån T-sprit och liknande.

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=14649

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Nordiska konspirationsteorier

Inlägg av erep » 28 oktober 2020, 14:03

I Finland var avrättningarna i Huhtaniemi sensommaren 1944 en långlivad konspirationsteori, som jag inte sett något om sedan man fastställde att de var ryska soldater som avlidit av naturliga skäl på garnisonsorten Villmanstrand, före första världskriget.
-----
En faktisk konspiration fanns då finska Skyddspolisen försökte få diplomaten och president Ahtisaaris rådgivare Alpo Rusi dömd för spioneri. Hans äldre broder hade haft umgänge med Stasi, vilket han erkände, men Alpo Rusi kunde ha avfärdats från utredningen inom ett par veckor om Skyddspolisen använt tyska kontakter. Han utreddes i tre år och det läcktes till pressen och det politiska etablissemanget.

Höga socialdemokrater stod bakom men det har man till dags dato inte utrett. Skypochefen som höll på med detta har avlidit så honom kan man inte utreda. Rusi fick ett skadestånd, men det var snålt.

----

Vargberättelsen har jag hört. En kompis berättade åt mig att en hantverkare som hjälpt honom på hans holme, berättade att det i Västra Nyland placeras ut vargar från skåpbilar och att han (eller hans bekant) sett det. 🤦‍♂️

Nu hör det ju till saken att vargbeståndet i Västra Nyland är rätt obefintligt. I egentliga Finland finns områden med vargflockar, men bara enskilda observationer av ensamma vargar i Västra Nyland.

Där jag rör mig i Västra Nyland finns ett stort hjortbestånd av olika hjortarter. Jag ser hjortar nästan dagligen där. De skulle knappast vara så många om man planterat varg in bland dem.

------

Numera ser konspirationsteorierna här i Finland mest vara importerade, t.ex. QAnon.

Skriv svar