"Nya" regementsstäder

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Sarvi » 20 oktober 2020, 18:32

Archer ska ju företrädesvis bli divisionsartilleri, dvs en roll där dess höga operativa rörlighet är ett plus och dess lägre taktiska rörlighet inte ett så stort minus. För brigadartilleri kan högre taktisk rörlighet vara av större värde, dvs bandgående i stället för hjulgående. Men det är spekulationer från min sida, försvarsindustriella hänsyn kan mycket väl leda till att det blir mer Bofors om det blir något nästa steg.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Bjernevik » 21 oktober 2020, 19:51

FredH skrev:
19 oktober 2020, 20:29
Archer byggde väl på återanvändning av eldrör från de nyaste haubitsarna. Finns det kvar eldrör som inte använts är det nog en smal sak att bygga fler archer. Om inte aningens knepigare och en större apparat med tillverkning av nya eldrör.,
Nej, 77B hade 39 kaliber långa eldrör, Archer har 52 kaliber långa eldrör. Enligt uppgift var det delar av mekanismen som återanvändes, dessa för att man skulle kunna kalla det för en "ombyggnad"...

Att nytillverka även de delarna torde inte vara något problem, däremot är nog den dumperversion som Archer byggdes på ersatt av ny version hos Volvo. Därav "Archer i ny version".

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av FredH » 21 oktober 2020, 21:10

Bjernevik skrev:
21 oktober 2020, 19:51
FredH skrev:
19 oktober 2020, 20:29
Archer byggde väl på återanvändning av eldrör från de nyaste haubitsarna. Finns det kvar eldrör som inte använts är det nog en smal sak att bygga fler archer. Om inte aningens knepigare och en större apparat med tillverkning av nya eldrör.,
Nej, 77B hade 39 kaliber långa eldrör, Archer har 52 kaliber långa eldrör. Enligt uppgift var det delar av mekanismen som återanvändes, dessa för att man skulle kunna kalla det för en "ombyggnad"...

Att nytillverka även de delarna torde inte vara något problem, däremot är nog den dumperversion som Archer byggdes på ersatt av ny version hos Volvo. Därav "Archer i ny version".
Enligt Wikipedia förlängdes eldrören från 77b med två meter till archer. Så det verkar som att de delar eldrör, om Wikipedia stämmer då.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av raskens » 21 oktober 2020, 21:15

off topic, men eftersom tråden skiftat lite mot artillerihållet:

Finland och Norge har valt K9 Thunder (band) ifrån Korea. Danmark har valt Nexter Caesar (hjul) ifrån Frankrike.

Här en film ifrån Norge med testskjutning med K9 Thunder:
https://www.tu.no/artikler/det-var-aldr ... ord/498025

:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Bjernevik » 21 oktober 2020, 21:26

FredH skrev:
21 oktober 2020, 21:10
Enligt Wikipedia förlängdes eldrören från 77b med två meter till archer. Så det verkar som att de delar eldrör, om Wikipedia stämmer då.
"har försetts med ett två meter längre eldrör" är inte riktigt samma sak som "eldröret har skarvats på med två meter". Det betyder att pjäsen har fått ett nytt eldrör som är två meter längre än det ursprungliga (L/52 istället för L/39).
Archer's gun barrel at 8.08 m is two metres longer than the classic 77, giving a wider range of fire. The gun barrel is new, but otherwise the firing mechanism, the ammunition holder, cradle and muzzle brake, are all taken from the old 77 - in principle, all the parts that could be reused and were not too worn.
Källa
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Wedman » 21 oktober 2020, 23:23

Bjernevik skrev:
21 oktober 2020, 19:51
Nej, 77B hade 39 kaliber långa eldrör, Archer har 52 kaliber långa eldrör. Enligt uppgift var det delar av mekanismen som återanvändes, dessa för att man skulle kunna kalla det för en "ombyggnad"...

Att nytillverka även de delarna torde inte vara något problem, däremot är nog den dumperversion som Archer byggdes på ersatt av ny version hos Volvo. Därav "Archer i ny version".
[OT]
Ungefär som att bygga om Gripen genom att återanvända katapultstolen.
[/OT]

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Bjernevik » 22 oktober 2020, 06:52

Wedman skrev:
21 oktober 2020, 23:23
Ungefär som att bygga om Gripen genom att återanvända katapultstolen.
Det är en bra jämförelse, även om det är betydligt mer än raketstolen som återanvändes i A2C-ombyggnaden.

Det viktiga är att antalet Archer som kan byggas inte styrs av hur många FH77B som en gång fanns.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av adlercreutz » 22 oktober 2020, 09:07

raskens skrev:
21 oktober 2020, 21:15
off topic, men eftersom tråden skiftat lite mot artillerihållet:

Finland och Norge har valt K9 Thunder (band) ifrån Korea. Danmark har valt Nexter Caesar (hjul) ifrån Frankrike.

Här en film ifrån Norge med testskjutning med K9 Thunder:
https://www.tu.no/artikler/det-var-aldr ... ord/498025

:)
Sarvi skrev:
20 oktober 2020, 18:32
Archer ska ju företrädesvis bli divisionsartilleri, dvs en roll där dess höga operativa rörlighet är ett plus och dess lägre taktiska rörlighet inte ett så stort minus. För brigadartilleri kan högre taktisk rörlighet vara av större värde, dvs bandgående i stället för hjulgående. Men det är spekulationer från min sida, försvarsindustriella hänsyn kan mycket väl leda till att det blir mer Bofors om det blir något nästa steg.
Lite offtopic men här en video som jämför de båda grannlands-systemen just ur "shoot and scoot"-synvinkel:

Naturligtvis ingen vetenskaplig studie men i alla fall.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av mrsund » 22 oktober 2020, 09:49

https://youtu.be/d8x8ITwd4Vg

Nu är jag ju lite partisk, men tre skott på 70sek är inte illa, krävs bara en man, inga trupper oskyddade i terrängen och här chansar jag, men gissar att hjul ger bättre ekonomi än band.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Hans » 22 oktober 2020, 11:21

Ok detta blev mer en tråd om artilleri men det kan vi nog klara utan problem.

1. Förvånad över Cesar och oskyddad besättning men det kanske avspeglar sig i priset
2. Eldhastigheten är av betydelse och 77A fick iväg tre skott på bara 8 sekunder men jag tror att idag kan man ändra elevationen så att i princip de första tre slår ner i målet samtidigt (innan bolsjevikerna hinner ta skydd) med en Archer
3. Hjul är billigare och som redan sagts bättre rörlighet på långa sträckor, band är dyrare men är bättre i besvärlig terräng - förstår att norrbaggarna valde band

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Hans » 22 oktober 2020, 11:33

Tyckte det var lite lustigt att mina kära grodor valde CAESAR (jag stavade fel ovan) som namn men det är en av alla nymodiga förkortningar CAmion Équipé d'un Système d'ARtillerie - översättning får ni fixa själva.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av mrsund » 22 oktober 2020, 12:47

Hans skrev:
22 oktober 2020, 11:33
Tyckte det var lite lustigt att mina kära grodor valde CAESAR (jag stavade fel ovan) som namn men det är en av alla nymodiga förkortningar CAmion Équipé d'un Système d'ARtillerie - översättning får ni fixa själva.

MVH

Hans
Hade varit varit kul om de fått till förkortningen med Asterix eller nått :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Hans » 22 oktober 2020, 13:48

Bra.

Fast jag hade föredragit OBELIX. Nu får vi se Obus Blindee Extended range Limite poids x-et får jag jag inte till.

F.ö. belgare bakom serien.

MVH

Hans

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av raskens » 22 oktober 2020, 14:35

X = Xylophone (anspelning på Stalinorgel)
:)

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av raskens » 22 oktober 2020, 14:37

Asterix är f.ö. redan upptaget för sensordata (civil radar om jag fattar rätt)
https://en.wikipedia.org/wiki/ASTERIX_(ATC_standard)

Skriv svar