Generationsskifte

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Generationsskifte

Inlägg av Bjernevik » 28 september 2020, 06:34

koroshiya skrev:
28 september 2020, 00:45
Nu handlar det om träning av det du föreslog, och du bör ha ett förslag, med tanke på din fråga till mig.

Men den kanske inte var seriös?
Ok.

Behovet av utbildning finns där för att leda en faktisk förmåga. Skulle vi avveckla stridsflyget finns heller inget behov av att utbilda för att leda en förmåga vi inte längre skulle ha.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Generationsskifte

Inlägg av mrsund » 28 september 2020, 11:19

Okej, men för att ta om det från början lite.

1. Man har identifierat ett problem.

2. Kommer försvaret lyckas lösa det?

Är det verkligen så svårt om jag får upprepa mig, vi har samarbetspartners i Finland och Nato, vi har ännu pigga officerare pensionerade eller ej som kan konsulteras, tid verkar vi ha eftersom det tar tid att bygga upp storleken praktiskt så kan man göra detta parallellt, vi behöver väl inte vänta tills vi har x antal brigader utrustade, bemannade och stridsklara, eller har jag för högt förtroende på försvarets förmåga?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Generationsskifte

Inlägg av Bjernevik » 28 september 2020, 17:21

mrsund skrev:
28 september 2020, 11:19
Är det verkligen så svårt om jag får upprepa mig, vi har samarbetspartners i Finland och Nato, vi har ännu pigga officerare pensionerade eller ej som kan konsulteras, tid verkar vi ha eftersom det tar tid att bygga upp storleken praktiskt så kan man göra detta parallellt, vi behöver väl inte vänta tills vi har x antal brigader utrustade, bemannade och stridsklara, eller har jag för högt förtroende på försvarets förmåga?
Svårt och svårt, som ursprungsartikeln säger så finns det en bortre parantes eftersom de går i pension. Så det handlar inte om att vänta på en eventuell tillväxt, det handlar om att se till att kunskapsöverföringen accelereras för att försöka ta igen den tid som gått förlorad. Vilket FM alltså håller på med, om det kommer att vara tillräckligt får vi se.

Till saken hör också att de ekonomiska incitamenten för officerare att skjuta på pensionsdatumet inte riktigt finns där, eftersom tjänstepensionen börjar vid 60 eller 61 års ålder.

Skriv svar