Generationsskifte

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Generationsskifte

Inlägg av Hans » 26 september 2020, 11:55

Det var jag som raljerade.

Jag tror att jag förstår vad du menar men är mer tveksam till hur en bunt gamla gubbar skulle kunna bidra till den förmågan.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Generationsskifte

Inlägg av Bjernevik » 26 september 2020, 12:20

Det är inte frågan om något "mindset". Det är frågan om att vi nu återigen ska planera för sådant som vi under ett par decennier inte gjort. Det innebär att under den tiden så skedde ingen kunskapsöverföring mellan olika officersgenerationer om hur sådan planering skedde, oavsett om det var "hur får vi förband som mobiliserar i Skövde till sin krigsuppgift i östra Mellansverige", "hur sprider vi flygförbanden samtidigt som vi har förmågan att kraftsamla mot en fientlig sjöstyrka" eller "hur bygger vi upp samverkan med kommuner och länsstyrelser".

Den institutionella kunskapen finns det rester av hos den generation som nu är på väg att gå i pension, och problemet är hur vi ska hinna överföra den till efterträdarna. Det görs inte genom att skriva en rapport, det görs genom att göra jobbet, och detta tar tid. Tid som nu är på väg att ta slut i och med pensioneringarna.

Att på fänriksnivå utbilda plutoner i vad det vara må är inte problemet. Där är problemet att vi är för få, inte att vi inte vet hur det ska göras.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Generationsskifte

Inlägg av Der Löwe » 26 september 2020, 18:37

Hans skrev:
26 september 2020, 11:55
Det var jag som raljerade.

Jag tror att jag förstår vad du menar men är mer tveksam till hur en bunt gamla gubbar skulle kunna bidra till den förmågan.

MVH

Hans
Pensionsåldern är 61 år, så särskilt gamla gubbar är det ju inte. Själv är jag 53 så jag är på gränsen till den generationen som fortfarande genomförde stora övningar, gick i befattning på fördelnings eller högre nivå, genomförde operativ planering för olika krigsfall mot Sverige. Jag har inga ambitioner att utbilda soldater eller leda kompani, men nog har jag en del att säga om hur en divisionsstab som nu skall sättas upp kan fungera. Jag har äldre väldigt pigga och aktiva kollegor som nu snart tvingas till pension, de kan bidra med hur nationella försvarsplaner såg ut, hur förband leddes på nivå över den taktiska med mera. Gamla gubbar har alltid funnits i försvaret, men de har haft yngre kollegor som lärt dig hantverket efterhand. Idag har dessa kollegor lärt sig hur man leder plutoner i insats, hur man knappar PRIO som kompanichef och hur man i översvullna bataljonsstaber fredsadministrerar utländska insatser.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Generationsskifte

Inlägg av Hans » 27 september 2020, 16:05

Vad är PRIO?

Jag är inte så övertygad om att en fördelningsstab från då skulle funka idag. Förbanden och ledningssystemen samt hotbilden är aningen annorlunda.

Mina 2 € cent,

Är 59 och lämnade firman 93.

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Generationsskifte

Inlägg av Der Löwe » 27 september 2020, 17:06

PRIO är ekonomisystemet. Självklart är ledningssystemen annorlunda, men till skillnad från 93 finns det idag ingen naturlig övergång där man kommer in i en fungerande stab. Det har alltid varit ett hantverk som man lär sig genom att läsa stående ordrar som arbetats fram under lång tid och gå i befattning under övningar. När det nu ska börjas från "noll" är det en väldigt brant inlärningskurva om ingen som var med i den förra generationens stab finns med. Det är lite grann som att starta ett fotbollslag utan att ha någon tränare som kan dela med sig av de erfarenheter som man lärt sig under tiden som aktiv spelare. Tänk dig att man inte spelat fotboll i Sverige under 20 år, då skulle de överåriga tränarna vara värdefulla tills spelarna lär sig av egna erfarenheter.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Generationsskifte

Inlägg av Amund » 27 september 2020, 18:08

Förlåt mig nu att jag försöker skämta till det. Kan absolut ingenting om försvaret och hur det fungerar, men är det lika övriga arbetsmarknad så får man väl vid mobilisering en värdegrund, ett inlogg och en app att ladda ned - och sen är man på banan.
Erfarenheter behövs ej :D

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Generationsskifte

Inlägg av koroshiya » 27 september 2020, 21:48

Amund skrev:
27 september 2020, 18:08
Förlåt mig nu att jag försöker skämta till det. Kan absolut ingenting om försvaret och hur det fungerar, men är det lika övriga arbetsmarknad så får man väl vid mobilisering en värdegrund, ett inlogg och en app att ladda ned - och sen är man på banan.
Erfarenheter behövs ej :D
Finns en trevlig humor/scifi/fantasy novell av Jasper Fforde som heter Early Riser. I den har myndigheter skapat skillzero-manualer för alla jobb. Vilken nöt som helst skall i teorin kunna köra kärnkraftsverk eller vad som helst.

Bakgrunden är en värld där istiden har varit i antågande sedan hundratals år, vilket har skapat brist på resurser. Som lösning går folk i ide och sover sig igenom vintern. Problemet är att inte alla överlever.

Som ofta i Ffordes böcker är Wales ett eget land, så det finns inget UK.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Generationsskifte

Inlägg av koroshiya » 27 september 2020, 21:53

Kommer en stor armé verkligen att sättas upp igen då? Det är en sak att säga att man ska invasionsförsvar, och en annan att skapa ett sådant försvar.

Med nuvarande situation kan det väl som bäst bli stabsövningar med äldre, för en massa värnpliktiga eller repgubbar finns väl inte?

Ifall det är så skulle det i mitt tycke mest bli konstgjord andning i kunskapsöverförande.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Generationsskifte

Inlägg av Der Löwe » 27 september 2020, 22:16

Oavsett storlek finns det ett antal ledningsnivåer. I det stora invasionsförsvaret hade vi ett antal MILO-staber som ledde operationer i olika operationsriktningar. Idag har vi en insatsledning som leder operationer i Sverige. Då hade vi 28 briagder, nu knappt två med inriktning mot tre och två stridsgrupper. Ökningen är inte så stor till antalet, men procentuellt sett är det en stor ökning. Under de senaste 20 åran har allt fokus varit riktat mot insatser utomlands, nu betonas det nationella. Vi saknar 20 års utbildning av officerare som nu kanske är 40 årsåldern. Dessa har som jag sagt tidigare en fantastisk erfarenhet att leda strid men i små enheter, upp till pluton, men de har inte planerat hur operationer i Sverige skall genomföras. För att överbrygga den här bristen enar jag att vi måste ta hand om de som var i 40 årsåldern för 20 år sedan så deras erfarenheter tas om hand för att misnka det här 20årsglappet. Lägg därtill det nu ökande behoven av värnpliktsutbildning som kräver de yngre befälens fulla delaktighet vilket till del hindrar att de kan gå vidare upp i stabshirarkier.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Generationsskifte

Inlägg av Bjernevik » 27 september 2020, 22:20

koroshiya skrev:
27 september 2020, 21:53
Kommer en stor armé verkligen att sättas upp igen då? Det är en sak att säga att man ska invasionsförsvar, och en annan att skapa ett sådant försvar.

Med nuvarande situation kan det väl som bäst bli stabsövningar med äldre, för en massa värnpliktiga eller repgubbar finns väl inte?

Ifall det är så skulle det i mitt tycke mest bli konstgjord andning i kunskapsöverförande.
Definiera "stor armé". Armén går mot flera brigader organiserade i en division. Därutöver finns det en hel del annat på ledningssidan, inte minst MR-staber som nu bland annat håller på att återta det som fo-staberna sysslade med fram till deras avveckling i FB00. Även i övriga FM, som folk oftast verkar glömma bort, så håller vi på att återta funktioner som legat i träda i decennier. Det är _där_ som kunskapen hos de som sysslade med sådan verksamhet förr behövs.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Generationsskifte

Inlägg av koroshiya » 27 september 2020, 22:24

Bjernevik skrev:
27 september 2020, 22:20
koroshiya skrev:
27 september 2020, 21:53
Kommer en stor armé verkligen att sättas upp igen då? Det är en sak att säga att man ska invasionsförsvar, och en annan att skapa ett sådant försvar.

Med nuvarande situation kan det väl som bäst bli stabsövningar med äldre, för en massa värnpliktiga eller repgubbar finns väl inte?

Ifall det är så skulle det i mitt tycke mest bli konstgjord andning i kunskapsöverförande.
Definiera "stor armé". Armén går mot flera brigader organiserade i en division. Därutöver finns det en hel del annat på ledningssidan, inte minst MR-staber som nu bland annat håller på att återta det som fo-staberna sysslade med fram till deras avveckling i FB00. Även i övriga FM, som folk oftast verkar glömma bort, så håller vi på att återta funktioner som legat i träda i decennier. Det är _där_ som kunskapen hos de som sysslade med sådan verksamhet förr behövs.
Åtminstone tillräckligt stor för att sätta ihop lika stora övningar som när kunskaperna införskaffades. Exakt vad som behövs för det vet jag inte.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Generationsskifte

Inlägg av Bjernevik » 27 september 2020, 22:34

koroshiya skrev:
27 september 2020, 22:24
Åtminstone tillräckligt stor för att sätta ihop lika stora övningar som när kunskaperna införskaffades. Exakt vad som behövs för det vet jag inte.
Spelar mindre roll hur många brigader/sjöstridsflottiljer/divisioner det är, när komplexiteten handlar om att öva från pluton och upp till insatsstab.

Eller uttryckt på annat sätt: det spelar ingen roll om vi har tolv attackdivisoner eller sex stridsflygdivisioner, förmågan att kunna genomföra samordnad sjömålsstrid över Östersjön behöver finnas i alla fall - numera. Detta övades inte på flera år, varför ett antal generationer yrkesofficerare inte fick lära sig hur sådant faktiskt fungerar. Finns historier om hur det har letats i krigsarkivet efter gamla orderverk...

Motsvarande problem kan man hitta i princip överallt inom FM. Oavsett om det gäller koncentreringstransporter av arméförband över flera MR, hur försörjning med drivmedel ska organiseras eller något annat.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Generationsskifte

Inlägg av koroshiya » 27 september 2020, 22:46

Bjernevik skrev:
27 september 2020, 22:34
koroshiya skrev:
27 september 2020, 22:24
Åtminstone tillräckligt stor för att sätta ihop lika stora övningar som när kunskaperna införskaffades. Exakt vad som behövs för det vet jag inte.
Spelar mindre roll hur många brigader/sjöstridsflottiljer/divisioner det är, när komplexiteten handlar om att öva från pluton och upp till insatsstab.

Eller uttryckt på annat sätt: det spelar ingen roll om vi har tolv attackdivisoner eller sex stridsflygdivisioner, förmågan att kunna genomföra samordnad sjömålsstrid över Östersjön behöver finnas i alla fall - numera. Detta övades inte på flera år, varför ett antal generationer yrkesofficerare inte fick lära sig hur sådant faktiskt fungerar. Finns historier om hur det har letats i krigsarkivet efter gamla orderverk...

Motsvarande problem kan man hitta i princip överallt inom FM. Oavsett om det gäller koncentreringstransporter av arméförband över flera MR, hur försörjning med drivmedel ska organiseras eller något annat.
Om det spelar mindre roll, varför då fråga mig om vilken storlek jag tänker mig?

Jag tror att vi alla förstår vilken kunskap som håller på att gå förlorad - att döma av vad som har diskuterats.

Går det lika bra med 0 stridsflygsdivisioner? Man kan ju flytta modellträplan på ett gympagolv.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Generationsskifte

Inlägg av Bjernevik » 28 september 2020, 00:32

koroshiya skrev:
27 september 2020, 22:46
Om det spelar mindre roll, varför då fråga mig om vilken storlek jag tänker mig?
Ur ledningsperspektiv spelar det mindre roll. När det gäller att svara på din fråga "kommer en stor armé att sättas upp" har det viss betydelse.
koroshiya skrev:
27 september 2020, 22:46
Går det lika bra med 0 stridsflygsdivisioner? Man kan ju flytta modellträplan på ett gympagolv.
Svårt att ta den frågan seriöst, men utan stridsflygdivisioner har vi ingen förmåga i luftarenan. Ur perspektivet ledning av luftstridskrafterna så spelar det som sagt mindre roll hur många divisioner vi har, så länge de finns.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Generationsskifte

Inlägg av koroshiya » 28 september 2020, 00:45

Bjernevik skrev:
28 september 2020, 00:32
koroshiya skrev:
27 september 2020, 22:46
Om det spelar mindre roll, varför då fråga mig om vilken storlek jag tänker mig?
Ur ledningsperspektiv spelar det mindre roll. När det gäller att svara på din fråga "kommer en stor armé att sättas upp" har det viss betydelse.
koroshiya skrev:
27 september 2020, 22:46
Går det lika bra med 0 stridsflygsdivisioner? Man kan ju flytta modellträplan på ett gympagolv.
Svårt att ta den frågan seriöst, men utan stridsflygdivisioner har vi ingen förmåga i luftarenan. Ur perspektivet ledning av luftstridskrafterna så spelar det som sagt mindre roll hur många divisioner vi har, så länge de finns.
Nu handlar det om träning av det du föreslog, och du bör ha ett förslag, med tanke på din fråga till mig.

Men den kanske inte var seriös?

Skriv svar