Generationsskifte

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Generationsskifte

Inlägg av sonderling » 22 september 2020, 08:08

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7551815
Försvarsmakten utexaminerar allt fler unga officerare. Samtidigt kommer cirka 1 400 av de äldre rutinerade som arbetar i dag att ha gått i pension inom fem år. Nu varnar forskare på Försvarshögskolan för att viktiga erfarenheter kan gå förlorade i personalombytet.
Intressant fråga och problematik. Mycket kompetens gick ju också förlorad när man bantade ner försvaret som jag förstått det från lumparpolare som gick vidare till stammare.

Sonderling

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Generationsskifte

Inlägg av Der Löwe » 22 september 2020, 08:58

Nu är det extra alvarligt eftersom en stor del av de som går i pension är major och uppåt. Det som försvinner är erfarenheter från invasionsförsvar, det som vi ställer om till nu. jag kanske är part i målet, men den nya generationen har inte upplevt vad det innebär att förbereda sig för ett existentiellt krig i Sverige. de är bra på expeditioner krigföring mot infödingar beväpnade med gräs, för att travestera Black Adder. Missförstå mig inte, de är genomprofessionella på strid i plutons ram, mer än vi någonsin var. Det vi behöver nu är erfarenheter från att slåss i tekniskt underläge mot en större fiende. Som exempel kan nämnas hur man ser på förluster. Expeditionär krigföring i de insatser vi varit i sedan Kongo har ju noll tolerans mot förluster, alla kostnader skall användas för utrustning som minimerar riskerna. Vid existentiell krigföring måste vi vara beredda på att ta förluster för att försvara vår frihet och demokratiska självständighet här i Sverige. Alla kan inte vara "kittade" och superskyddade, ekonomiska medel måste väga skydd, verkan och uthållighet för att nå maximal effekt i det nationella försvaret. Nu bredde jag ut mig lite, men det är frustrerande när den expiditonära tankesättet finns kvar när vi talar om existentiell krigföring. Därför behövs vi gamla gubbar som genomfört anfall till fots mot en mekaniserad motståndare, inte för att det var bra utan för att det var nödvändigt.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Generationsskifte

Inlägg av mrsund » 22 september 2020, 12:19

Det är alltid tråkigt med svängningarna i försvaret, men är detta jätteallvarligt?
Man kan ta in kompetenta pensionerade officerare som konsulter, utöka samarbete med Finland som har sin kompetens kvar, mer övningar och kunskapsutbyte med NATO?
Jag menar, om de vet om problemet så borde det inte vara omöjligt att fixa det, eller kommer försvaret inte klara det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Generationsskifte

Inlägg av Hans » 22 september 2020, 12:51

Är nog mer inne på vad mrsund säger.

I de flesta civiliserade utrikiska arméer (pun intended) så har man sett till att officersutbildningen är erkänd i det civila och uppmuntrar de flesta att bli civila vid typ 35. Behåller bara de som är riktigt i karriären. För att ha en rimlig åldersstruktur på officerskåren. Så inte i Sverige där man behåller gamla gubbar fram tills ålderspensionen. Jag har aldrig hört från andra länder att man är orolig över förlorad kompetens för att gubbar går i pension.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Generationsskifte

Inlägg av Grönis » 22 september 2020, 15:04

Intressant ämne. Vi utbildade ju för invasionsförsvar i princip hela 90-talet om än med konstant minskade ramar så det borde väl ändå finnas en hel del folk mellan typ 42-50 som ändå har en del erfarenhet av invasionsförsvar och som har upp till 15 år kvar till pension.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Generationsskifte

Inlägg av Bjernevik » 22 september 2020, 16:43

Hans skrev:
22 september 2020, 12:51
Är nog mer inne på vad mrsund säger.

I de flesta civiliserade utrikiska arméer (pun intended) så har man sett till att officersutbildningen är erkänd i det civila och uppmuntrar de flesta att bli civila vid typ 35. Behåller bara de som är riktigt i karriären. För att ha en rimlig åldersstruktur på officerskåren. Så inte i Sverige där man behåller gamla gubbar fram tills ålderspensionen. Jag har aldrig hört från andra länder att man är orolig över förlorad kompetens för att gubbar går i pension.

MVH

Hans
Att folk går i pension skulle inte vara något problem om det inte vore för att vi haft en hel del avbrott i "officersproduktionen". Det tillsammans med att vi slutade planlägga i ett antal år har skapat en kompetenslucka. Det har redan visat sig vid några tillfällen att det som för säg 20 år sedan var en självklarhet vet idag inte många hur man gör.
Grönis skrev:
22 september 2020, 15:04
Intressant ämne. Vi utbildade ju för invasionsförsvar i princip hela 90-talet om än med konstant minskade ramar så det borde väl ändå finnas en hel del folk mellan typ 42-50 som ändå har en del erfarenhet av invasionsförsvar och som har upp till 15 år kvar till pension.
Det är en sak att som t ex fänrik har varit på pluton och utbildat soldater under 90-talet. En helt annan sak att ha suttit på diverse staber och planlagt koncentreringstransporter genom landet osv. Det är den senare kompetensen som nu håller på att återtas, men det bygger på att det finns kvar folk som hann få den innan vi slutade med sådant förra gången.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 22 gånger.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Generationsskifte

Inlägg av Grönis » 22 september 2020, 20:11

Bjernevik skrev:
22 september 2020, 16:43
Hans skrev:
22 september 2020, 12:51
Är nog mer inne på vad mrsund säger.

I de flesta civiliserade utrikiska arméer (pun intended) så har man sett till att officersutbildningen är erkänd i det civila och uppmuntrar de flesta att bli civila vid typ 35. Behåller bara de som är riktigt i karriären. För att ha en rimlig åldersstruktur på officerskåren. Så inte i Sverige där man behåller gamla gubbar fram tills ålderspensionen. Jag har aldrig hört från andra länder att man är orolig över förlorad kompetens för att gubbar går i pension.

MVH

Hans
Att folk går i pension skulle inte vara något problem om det inte vore för att vi haft en hel del avbrott i "officersproduktionen". Det tillsammans med att vi slutade planlägga i ett antal år har skapat en kompetenslucka. Det har redan visat sig vid några tillfällen att det som för säg 20 år sedan var en självklarhet vet idag inte många hur man gör.
Grönis skrev:
22 september 2020, 15:04
Intressant ämne. Vi utbildade ju för invasionsförsvar i princip hela 90-talet om än med konstant minskade ramar så det borde väl ändå finnas en hel del folk mellan typ 42-50 som ändå har en del erfarenhet av invasionsförsvar och som har upp till 15 år kvar till pension.
Det är en sak att som t ex fänrik har varit på pluton och utbildat soldater under 90-talet. En helt annan sak att ha suttit på diverse staber och planlagt koncentreringstransporter genom landet osv. Det är den senare kompetensen som nu håller på att återtas, men det bygger på att det finns kvar folk som hann få den inte vi slutade med sådant förra gången.
Jo det är sant såklart att det är konkreta kompetenser och framförallt erfarenheter som är på väg att försvinna eller endast återfinns åt ett fåtal personer. Sen kanske dessa officerare ändå har kvar lite av den gamla kulturen, att stoppa en överlägsen inkräktare till varje pris. Min granne såg ett uppsving i yrket nu när det återigen var fokus att försvara Sverige vilket var vad han utbildat sig för en gång i tiden.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Generationsskifte

Inlägg av mrsund » 22 september 2020, 20:19

Extra viktigt nu då att rätt folk blir befordrade och får utbildning, även utomlands, tror ni försvaret kommer att lyckas och gärna lyckas effektivt och bra samtidigt?
I min lekmannamässiga värld så borde det vara långt från omöjligt att vända detta till något bra, tid finns det väl, det är väl inte så att brigaderna växer upp i en rasande takt?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Generationsskifte

Inlägg av Hans » 23 september 2020, 11:02

Jag är mest bekymrad över att kompetensen att utbilda i cykeltolkning försvinner.

Jag tror att vi inte skall stirra oss blinda på 80-talets försvar, 40 år senare har det hänt en hel del. Jag lämnade firman 1993 och det enda jag kanske skulle duga till är att utbilda i eldhandvapen (om de plockar av alla konstiga saker som sitter på dem). Att föra ett skyttekompani vars bästa splitterskydd var m/59 kanske också är efterfrågat.

Ursäkta min raljanta ton men det har hänt massor på 40 år och tro att man kan kopiera något från 1980-talet och få det att fungera idag är naivt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Generationsskifte

Inlägg av sonderling » 23 september 2020, 11:58

Jag tänkte lite samma sak som Hans, att det inte är den erfarenheten man är ute efter. Ja alltså 80-tals försvaret.
Framtiden kommer ju varken bli det eller anti-terrorist bekämpning och samhällsbyggande i långtbortistan.
Det måste ju vara nått annat?

Men erfarenheten man saknar vad tror ni att det är?
Hör jag mina lumparpolare berätta så handlar det mycket om virket på nya rekryter som ringer mamma på iphone när befälen är för dumma.
Vilket i sig låter lite gubbgnäll (förlåt om ni läser detta här, jag kan tänka lite grann lika när det gäller dagens parkarbetare. Det var mera ruter i folk förr.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Generationsskifte

Inlägg av Markus Holst » 23 september 2020, 12:25

Visst är det lite härligt att vi kommit upp i en ålder där vi med emfas kan berätta hur allt var bättre förr? När vi säger det så stämmer det ju, till skillnad från när farsan sade det. Han bara gaggade, ju.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Generationsskifte

Inlägg av Hans » 23 september 2020, 14:41

Jag har precis sagt att det var inte bättre förr, gubbe.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Generationsskifte

Inlägg av Hans » 23 september 2020, 14:53

sonderling skrev:
23 september 2020, 11:58
Hör jag mina lumparpolare berätta så handlar det mycket om virket på nya rekryter som ringer mamma på iphone när befälen är för dumma.
Det är i och för sig en annan diskussion men du har rätt. Att vara tillgänglig 24/7 är inte sunt. Alla nära mig inklusive tre barn vet att jag kanske svarar, imorgon i bästa fall. Ser mitt sällskap som tar tre, fyra eller fem samtal dagligen från sin dotter - utan någon katastrof. Men sällskapet har accepterat min regel som jag hyfsat bra lyckats uppfostra ungarna i - inga apparater vid matbordet.

MVH

Hans

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Generationsskifte

Inlägg av Forskaren » 23 september 2020, 16:29

Mycket intressant diskussion! Det känns som att alla som skriver i tråden bidrar med någon ståndpunkt som var för sig och i ett visst perspektiv är sann. Som Hans skriver så behöver man ju å ena sidan inte vara orolig över "förlorad kompetens för att gubbar går i pension". Men å andra sidan så har vi ju de senaste decennierna faktiskt mest ägnat oss åt expeditionära uppdrag i "Långbortistan" med uppträdande på stridsteknisk nivå och med noll tolerans mot förluster (som der Löwe skriver)-

På 1960-och 1970-talet hade vi 6 militärområden, 10 fördelningar och ett 30-tal brigader. Detta innebar att rent matematiskt övades varje år minst en milostab och varje höst och varje vinter övades minst en fördelningsstab och flera brigadstaber. Då övades såväl yrkes- som reservofficerare på de nivåerna i operationskonst (operativ strategi) och taktik på fördelnings- och brigadnivå. I dåvarande Försvarsstaben och de olika milostaberna skedde operativ planläggning och exempelvis olika spel. Eleverna på Militärhögskolans högre kurser kunde under utbildningen gå ut och arbeta med skarpa fördelnings-, artilleriregementes- och brigadstaber. Allt detta gav en erfarenhetsmassa och en kunskap. Men jag bedömer att mycket av detta faktiskt har gått förlorat den senaste tiden.

Vid våra missioner lång borta, har vi alltid haft en fungerande infrastruktur och logistik "här hemma" i Sverige att falla tillbaka på. Men vid ett försvar av svenskt territorium kommer troligen delar av vår infrastruktur att vara, om inte helt utslagen, så åtminstone allvarligt skadad. Detta skapar en annan situation, där vi får försöka improvisera och göra det bästa med den utrustning som vi har, i strid mot en tekniskt avancerad motståndare.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Generationsskifte

Inlägg av Der Löwe » 25 september 2020, 19:00

Jag vet inte om jag var otydlig, men det handlar inte om cykeltolkning som någon raljerade om. Det handlar om ett "mindset" där man är beredd att möta en motståndare med högre tekniknivå inte för att det är bra men nödvändigt. Egna förluster måste vägas mot den effekt man får på fiendens krigföringsförmåga eller vilja att använda den, fiende, ja inte motståndare som det heter nuförtiden. Den som försöker förstöra vår demokrati eller förmåga att välja vår egen framtid är inte motståndare som i en fotbollsmatch utan en fiende!

Skriv svar