Flygvapnets basbataljoner

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Bjernevik » 5 september 2020, 20:43

Vysotskij skrev:
5 september 2020, 18:29
Är det öppet hur många närskydds- och flygjäsbagarplutoner respektive basbataljons markförsvarskompani hade, säg kring 1990? Minns jag det rätt att det var 2-4 nskyplut och 0-2 fbjplut? Och att nsky helt utbildades på ansvarig flottilj medan fbj kom från skolan på F 7?
I reglementen så brukar det stå 2-4 respektive 0-2, ja. Vill man få en ögonblicksbild av läget 1990 så måste man nog titta i respektive bataljons krigs- och mobplanläggning och den torde inte vara öppen om den ens finns kvar. Däremot kan man nog få uppgifterna avhemligade om man begär det, men det lär kräva lite arkivforskning för att komma fram till vad man vill ha hemligstämpeln hävd på...

Med tanke på hur många bataljoner det fanns så är det tveksamt om allt hann fyllas upp innan avvecklingen började.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Vysotskij » 5 september 2020, 23:10

Tack. Att fbj är från tidigt 1980-tal visste jag, men var närskyddsförbanden också en frukt av hockeyfrillornas, spandexens och syntarnas tidevarv?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av JohnT » 6 september 2020, 10:33

Bjernevik skrev:
5 september 2020, 20:43
Vysotskij skrev:
5 september 2020, 18:29
Är det öppet hur många närskydds- och flygjäsbagarplutoner respektive basbataljons markförsvarskompani hade, säg kring 1990? Minns jag det rätt att det var 2-4 nskyplut och 0-2 fbjplut? Och att nsky helt utbildades på ansvarig flottilj medan fbj kom från skolan på F 7?
I reglementen så brukar det stå 2-4 respektive 0-2, ja. Vill man få en ögonblicksbild av läget 1990 så måste man nog titta i respektive bataljons krigs- och mobplanläggning och den torde inte vara öppen om den ens finns kvar. Däremot kan man nog få uppgifterna avhemligade om man begär det, men det lär kräva lite arkivforskning för att komma fram till vad man vill ha hemligstämpeln hävd på...

Med tanke på hur många bataljoner det fanns så är det tveksamt om allt hann fyllas upp innan avvecklingen började.
Jag har fattat det så att basbataljon inte var ett typförband (Alla lika) utan Plockades ihop av komponenter beroende på faktorer som antal banor och utspridning

Svensk flyghistorisk förening har gett ut en årsbok som handlade om baserna och dess organisation

Mvh
/John

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Bjernevik » 6 september 2020, 10:49

JohnT skrev:
6 september 2020, 10:33
Jag har fattat det så att basbataljon inte var ett typförband (Alla lika) utan Plockades ihop av komponenter beroende på faktorer som antal banor och utspridning

Svensk flyghistorisk förening har gett ut en årsbok som handlade om baserna och dess organisation

Mvh
/John
Basbat 85 var ett typförband, men typförbandet bestod dels av grunddelar (alla bataljoner kinesiskt lika), grunddelar i varierande antal (kinesiskt lika grunddelar, men antalet sådana i en bataljon varierade) och tilläggsförband/-delar.

Exempel på grunddelar i varierande antal var just närskydds- och flygbasjägarplutoner, exempel på tilläggsförband var klargöringstroppar av olika slag. Bergtropp var en tilläggsdel som bara fanns i basbataljoner som grupperade på baser med berghangarer.

Så hur en specifik basbataljon såg ut berodde både på hur dess bas var utformat infrastrukturellt men även på vilka flygförband som skulle betjänas där. Det senare ändrades över tiden så då torde även bataljonens sammansättning ha ändrats.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Vysotskij » 6 september 2020, 14:57

Då borde det utbildats en eller två närskyddsplutoner per flottilj och år, om vi räknar in behovet av lite markförsvar även på stril-sidan. Låter svårt att få effektiv skala i särskilt PB/GB-utbildning. Var utbildning av värnpliktiga befäl i markförsvar centraliserad, eller var den en del av flottiljgemensamma befälsskolor (PBS/GBS)?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Sarvi » 6 september 2020, 17:20

Var det i och med Basbat 85 som markförsvaret övertogs av FV-egna förband? Min uppfattning har varit att tidigare än så sköttes markförsvar av arméns värnkompanier? Vad var i så fall anledningen till ändringen, var FV bättre på att bedöma hur basområdet bäst försvarades eller vad?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Vysotskij » 6 september 2020, 17:42

Jag har nog trott att de samsades - värnförband, markförsvar och ibland cykelskytte. Har aldrig hört att FV utbildat värnförband (eller cykelskytte för den delen...)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Wedman » 6 september 2020, 20:57

Reglementena, eller rättare anvisningarna, för Bas 90 - Anbas - kom ut 1987 och 1988. I böckerna från 1987 finns vaktplutoner men 1988 har de bytt namn till närskyddsplutoner.

Utöver flygvapenförbanden kunde följande arméförband underställas /lyda under:
Lvkomp 48
Lvkomp/plut rb 70
Värnkomp/plut
Hemvärn

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Grönis » 6 september 2020, 21:21

Intressant tråd detta. Vad var det tyngsta vapensystemen basbataljoner kunde sätta in? P-skott ocg GRG fanns i massor men hur var det med GRK och Pv-robot? Sen undrar jag lite det som frågats i tråden tidigare hur utbildningen gick till när det var rätt många olika kompetenser men få personer med en viss befattning per utbildningsomgång på en flottilj? Skedde ngn utbildning centraliserad?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Bjernevik » 6 september 2020, 22:07

Vysotskij skrev:
6 september 2020, 17:42
Jag har nog trott att de samsades - värnförband, markförsvar och ibland cykelskytte. Har aldrig hört att FV utbildat värnförband (eller cykelskytte för den delen...)
Redan på Bas 60-tiden så fanns det markförsvarsförband i dåtidens basbataljon. Därutöver fanns det värn- och lvförband ur Armén på de flesta flygbaser.
Den stora förändringen i och med Bas 90 och därtill hörande basbat 85 var ambitionsökningen på markförsvaret. Dels i numerär men även i kvaliten på ingående förband.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Bjernevik » 6 september 2020, 22:10

Grönis skrev:
6 september 2020, 21:21
Intressant tråd detta. Vad var det tyngsta vapensystemen basbataljoner kunde sätta in? P-skott ocg GRG fanns i massor men hur var det med GRK och Pv-robot? Sen undrar jag lite det som frågats i tråden tidigare hur utbildningen gick till när det var rätt många olika kompetenser men få personer med en viss befattning per utbildningsomgång på en flottilj? Skedde ngn utbildning centraliserad?
Grk var på väg att införas som ersättning till värnkanonerna, men timeouten kom emellan. Utöver det så torde de tyngsta vapensystemen ha varit grg och minor. Hotbilden var inte så mycket mekaniserad utan infiltrerande sabotageförband. Rätt eller fel, men det var så man tänkte. Dessutom var inte pvrb något mängdvapen på den tiden minst sagt...

Gällande utbildning så fanns det en central PB-skola för markförsvar på F 6. Men i övrigt så ska man ha med sig att FV utbildade fyra vplomgångar/år vid den här tiden i syfte att hela tiden ha hyfsat färdigutbildade soldater tillgängliga. Till skillnad från Armén så prioriterade man beredskap före fredstida utbildningsrationalitet.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Grönis » 7 september 2020, 22:37

Intressant, nej jag förstår att robot kanske inte var prioriterat. Den dagen mekaniserade enheter fanns i basens närhet hade man väl normalt redan omgrupperat.

Intressant att upplägget skilde sig mellan armén och flygvapnet. Var värnpliktig klargörningspersonal etc. normalt en del i driften på en flottilj så det också var ett argument för att alltid ha hyfsat utbildade värnpliktiga att tillgå eller sköttes fredsmässig klargörning av anställd personal?

Jag blev för övrigt först placerad i FV och skulle ryckt in i februari året efter studenten vilket innebar att två studieår försvunnit men lyckades hamna i armén istället.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Bjernevik » 8 september 2020, 06:39

Grönis skrev:
7 september 2020, 22:37
Intressant att upplägget skilde sig mellan armén och flygvapnet. Var värnpliktig klargörningspersonal etc. normalt en del i driften på en flottilj så det också var ett argument för att alltid ha hyfsat utbildade värnpliktiga att tillgå eller sköttes fredsmässig klargörning av anställd personal?
Ja, värnpliktiga under grundutbildning deltog i fälthållning, klargöring osv. Det var en del av deras utbildning/praktik enligt principen "det man gör mycket blir man bra på". Mot slutet av förra gången med värnplikt så ändrades detta eftersom det klagades på "grå arbetskraft" varpå vår beredskap blev lägre och de värnpliktiga fick sämre utbildning på sina huvuduppgifter. Då blev det även inom FV ett värnpliktsinryck/år.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av mrsund » 8 september 2020, 11:48

F10 utbildade två nsky plutoner per år, jag krigsplacerades långt från Skåne.
De tyngsta vapen vi hade KSP, Minor och P-skott.
Vid vissa baser kunde man få understöd av LV.kanoner el nåt gammal strv torn, men det var mest menat för att försvåra luftlandsättning direkt på basen.
Är det öppet hur många närskydds- och flygjäsbagarplutoner respektive basbataljons markförsvarskompani hade, säg kring 1990? Minns jag det rätt att det var 2-4 nskyplut och 0-2 fbjplut?
Om inte minnet sviker mig så är det öppet, beror på behov och tillgång.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Flygvapnets basbataljoner

Inlägg av Vysotskij » 9 september 2020, 21:54

Tack så mycket för svar. Låg de två nskyplutonerna inne samtidigt eller muckade de med ett halvårs mellanrum? Hade ni gröntjänst/GBS/PBS tillsammans med andra värnpliktiga på flottiljen?

Skriv svar