Engelsk och amerikansk engelska

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Hans » 28 augusti 2020, 13:07

Mackan L skrev:
28 augusti 2020, 12:00
sonderling skrev:
28 augusti 2020, 10:43
Mackan L skrev:
28 augusti 2020, 10:34



Du menar de uttalar det med ett mer brittiskt uttal? Kort a istället för ett utdraget a?

Ljudklipp med exempel på skillnaden i uttal UK-USA av ordet 'matter':
https://forvo.com/word/matter/
Jag vet inte. Kunde inte lyssna för man skulle ladda ner nått. jag tänker mer på att det låter lite svenskt som när man säger "matta" men jag kanske skulle säga som "madder" eller hur jag ska förklara. Hur som helst så hör jag ordet materia varje gång. Som svart materia.
Men ja det är ett sidospår.

Sonderling
Utöver skillnaden på uttalet av 'a' är det uttalat T i brittisk engelska medan man i USA uttalar samma som D iställt kan vi sammanfatta det kort. Madder - matter.

Slut på sidapår och tillbaka till trådens ämne... :)
viewtopic.php?f=74&t=48161&p=809127#p809127

Här har jag nog mer brittisk engelska än amerikansk.

Jag är hyfsat stolt över min engelska. För ett antal år sedan står jag i en kö för att checka in på en flight från USA till Europa och hamnar i samspråk med en amerikansk dam som frågar om jag skall till Europa på semester, jag svarar att jag skall åka hem till Europa efter semester i staterna. Vi pratar säkert i fem-tio minuter och när det är hennes tur avslutar hon samtalet med att det är alltid lika trevligt att träffa engelsmän. Det har hänt flera gånger att britter trott att jag är amerikan och att jänkare trott att jag är britt. Ett par gånger har Irländare trott att jag också är också irländare trots samtal i flera minuter, men de hade väl för mycket whiskey i blodet.

I San Diego stötte jag på någon brallis och berättade att jag var svensk, hon berättade att hon var östtysk. Efteråt berättade hon att hon drev med mig för hon trodde jag att jag drev med henne.

Jag var ett knappt år som femåring i staterna, mina föräldrar slängde in mig på kindergarten utan utbildning i engelska. Jag hade väl inget val utan var tvingad att lära mig. Parat med sandlådor med andra barn så var jag hyfsad redan då. Men några år senare när vi började med engelska i skolan fick jag skäll för jag pratade amerikansk engelska och inte brittisk engelska som då var standard i skolan. Som jag förstått kan man idag välja mellan amerikansk och engelsk engelska i den svenska skolan.

Trots att jag är stolt blir jag lätt piskad av äldsta grabben. Internationell skola här utrikes med mycket på engelska, universitet i Skottland och ett utbytesår i staterna - och nu jobb i Irland.

Vad har ni för tankar?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av a81 » 28 augusti 2020, 13:15

Svenskar talar väl ofta ett slags blandning av brittisk och amerikansk engelska med (ofta) brittiska "a" och (ofta) amerikanska "r". Svenskar som talar bra engelska misstas väl därför ibland vara irländare.

Exempel: "Avancerad bil" skulle på "svensk engelska" heta "advaaaanced car", inte "advaaaanced ca" eller "advänced car".

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av sveahk » 28 augusti 2020, 13:30

Har bott 50 år i Klockrike med ett par språk att ta till när det behövs. Franska hjälpligt, men - de språk som jag kan riktigt bra, engelska och tyska med avläggaren schweizertyska har alla bevarat en lite knorr svenska i uttalet. Det har jag aldrig kunnat (eller velat?)sudda bort - och min svenska, jodå, svågern i Sverige har varje gång vi träffas roligt åt mitt ordförråd...svenskt sextio-tal är hans glada betyg!

Frugan däremot, som föddes i Graubünden med räto-romanska som grundspråk, talar mer eller mindre flytande tyska, engelska, franska, italienska, spanska, och klarar med sin urlatinska bakgrund även hjälpligt av portugisiska, baskiska och andra smådialekter...den bästa reskamraten i geografin och livet man kan tänka sig!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Hans » 28 augusti 2020, 13:35

Det är väl inte bara språkkunskaperna som gör henne till en bra reskamrat, hälsa. Jag har f.ö. fortfarande inte förlåtit dig.

Jag flyttade utrikes 1993 och misstänker starkt att jag har också en tidskapsel med min svenska.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Markus Holst » 28 augusti 2020, 13:51

Hans skrev:
28 augusti 2020, 13:35
Jag flyttade utrikes 1993 och misstänker starkt att jag har också en tidskapsel med min svenska.
Min farbror Gustaf föddes i London 1908 och växte upp i Hamburg. Han lämnade Tyskland för Italien på 30-talet och flyttade hem till Sverige 1948. Han arbetade efter det i 40 år som svensk representant för diverse tyska företag. Dessa agenturer tog med tiden jag över och fick höra om farbror Gustav att eftersom han haft rätt lite kontakt med tyska språket under senare halvan av sitt liv pratade han lite gammalmodigt vilket gjorde att han fortfarande kunde sätta kraft bakom uttryck som annars bleknat i modern tyska.

Jag ser fram emot att lyssna på din gammelsvenska den dag vi möts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Hans » 28 augusti 2020, 14:00

Jag ser fram emot att höra på din gangsterrapsvenska.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Markus Holst » 28 augusti 2020, 14:10

Hans skrev:
28 augusti 2020, 14:00
Jag ser fram emot att höra på din gangsterrapsvenska.

MVH

Hans
Tack för dagens skratt.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av masase » 28 augusti 2020, 14:45

Jag lämnade Sverige 2003 för en trip Tyskland, UK, USA och Nederländerna och börjar märka att min svenska inte är helt modern.

Dock har jag börjat lyssna på Svensk podradio så jag har en del moderna influenser numera.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av koroshiya » 28 augusti 2020, 20:52

Något jag har noterat är att amerikaner kan ha uppfattningen att de inte har någon dialekt. De talar om invandrare som having no accent, när de egentligen menar att den stackars invandraren låter som någon från kolonierna ^^

Apropå vad Hans skrev om uttal läste jag en gång om en britts berättelse som handlade om de ignoranta amerikanerna. Denne var på en flygplats i USA och hamnade i samtal med en tjänsteman. Efter ett tag sade hon, "where are you from". "The UK", svarade han, varpå hon sade, "oh, you speak good English". Den väluppfostrade britten tänkte säga, "better than you", men struntade i det. (Jag har säkert berättat den anekdoten flera gånger förut.)

När jag började högstadiet pratade jag cockney, men det varade inte länge.

Nuförtiden vet jag inte vilken engelska jag ska prata. De lär ändå höra att det är något man har lagt sig till med... men kanske JRMs.



Han är en rolig figur, men född i fel århundrade, och man undrar varför han inte har monokel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Markus Holst » 28 augusti 2020, 21:15

Jag känner en brallis i Utah. Hon är svenskättad och drömmer om att flytta till Sverige och frågade mig vilken svensk dialekt hon skulle lära sig. Jag frågade henne vilken dialekt jag hade när jag pratade engelska med henne och försökte få henne att förstå att hon alltid kommer prata amerikanska även när hon talar svenska.

Min engelska är så dålig att anglosaxare anstränger sig att beröma den.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Hans » 29 augusti 2020, 05:54

Markus Holst skrev:
28 augusti 2020, 21:15
Min engelska är så dålig att anglosaxare anstränger sig att beröma den.
Det är en klockren analys. Först när folk inte kommenterar pratar du bra.

Mina '15 minutes of fame' vad avser franska skedde ett antal år sedan i Paris då jag diskuterade presenter till barnen med en affärsägare och får frågan om jag kommer från Belgien eller Schweiz.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Hans » 29 augusti 2020, 09:15

F.ö. träffade jag en kanadick förra årtusendet som hade en svensk hustru. Alla ville praktisera sin engelska med honom men efter något år var de upprörda att han inte lärt sig svenska...

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av adlercreutz » 29 augusti 2020, 09:21

Jag har hört av invandrade vänner i Sverige att detta är ett problem. De flesta svenskar talar åtminstone hjälplig engelska, och man (svensken) vill inte vara besvärlig och insistera på att prata svenska utan växlar gärna över till engelska = det tar lång tid för den invandrade att lära sig tala svenska men de lär sig desto mer engelska :roll: beroende på hur mycket de kunde från början.

Med en hel del undantag naturligtvis. Ibland måste icke-svensken insistera på att byta till svenska så hen kan lära sig mer :lol:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Hans » 29 augusti 2020, 09:33

Mitt sällskap kom till Sverige och lyckades komma med i någon ganska avancerad kurs som förberedde dem bra för 'TISUS' alltså ett test för att kunna plugga på universitetsnivå i Sverige. Fem timmar per dag och mycket läxor och läsning. Jag är tacksam idag då vi pratar svenska här utrikes och hon har basen i svensk kultur. Min polska inskränker sig till tio ord varav hälften är kopplat till drycker. Fast jag kan tillräckligt om Polens historia för att inte skämma ut mig. Och jag har Anna Maria Jopek Radio på Spotify just nu.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av koroshiya » 29 augusti 2020, 22:24

Britter går nog också i skola för att få en passande dialekt. Ty är jag säker på att hertiginnan av Cambridge har gått till darbetakåken och andra för att få hjälp med tal och offentliga framträdanden.

Här är en brittisk sketch av många om uttal och annat.


Skriv svar