Tappad bygg lust

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Battler » 25 augusti 2014, 23:12

sonderling skrev:Köpte mycket med VK1 tema och det har blitt lite nytändning,
Kul att du hitta en ny infallsvinkel på hobbyn :)
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 12 juni 2020, 08:35

Kan säga att Corona har också gett en nytändning. Eftersom man inte kan åka nånstans, så har det blitt en hel del.
Mycket engelska plan nån tysk kring året 1940.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Hans » 13 juni 2020, 13:01

Jag var modellmissbrukare fram tills jag ryckte in. Sedan slutade jag. Men 5-6 år senare kommer flickvännen som då är lotta i flygvapnet med inriktning mot underrättelsetjänst och frågar försynt 'Hans, jag vet att du byggde modeller tidigare, skulle du inte kunna bygga dessa 10 åt mig så att jag lär mig hur de ser ut' 'Jaja' jag kan väl offra mig' var mitt svar. Jag har gjort några tappra försök att få barnen (även dottern) att bygga men utan framgång. Yngsta sonen gillar Star Wars pch legomodellerna ligger inte långt efter plastmodellerna idag.

Det senaste jag byggde var nog denna.

Bild
viewtopic.php?f=50&t=30929&hilit=Airfix

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 15 juni 2020, 07:10

Nice!

Det är svårt nuförtiden, det är för mycket konkurrans med ipads och annat. Yngste sonen byggde ett tag men har nu tröttnat. En inkörsport var att köpa revells gamla matchbox pansar modeller med dioramat till.
Men nu är det dataspel som tagit över.

Vad var det för tio modeller? Eller är det hemligt?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Hans » 15 juni 2020, 12:25

Det har jag glömt men kanske fem sovjetiska, tre amerikanska och två svenska.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 juni 2020, 19:01

Jag hade ett projekt som ofrivilligt blev ett långtidsprojekt, som tog ett och ett halvt år att få klart. Det mesta av tiden kände jag bara för att "slänga eländet i sopkorgen", men nu fick jag den äntligen klar, även om slutresultatet inte riktigt blev så som det var planerat. Och slutresultatet blev faktiskt ganska lyckat trots allt...nu i efterhand.

Men samtidigt så känns det som om färdigställandet av det här ofrivilliga långtidsprojektet har frigjort en massa energi till de andra projekten som ligger i en låda i hobbyhörnan.

Det viktigaste, lärde jag mig av detta, är att inte sätta någon press på sig själv att bygga "perfekta" modeller, utan att helt enkelt ha roligt och emellan åt låta sig experimentera lite grann. Och att aldrig jämföra sig med de "riktiga proffsen", som tycks leverera vinnarmodell efter vinnarmodell. Vi befinner oss på olika nivåer, och till slut så når man dit också. Under den färden så är glädjen över hobbyn plastmodellbygge det allra viktigaste, för annars kan man lika väl lägga ner det.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Hans » 24 juni 2020, 20:26

Karlslok, var är bilderna?

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av hilbert » 12 augusti 2020, 15:21

Finns det några modeller av finska plan från 2:a världskriget, och hur är det med hakkorsen där?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 12 augusti 2020, 15:53

hilbert skrev:
12 augusti 2020, 15:21
Finns det några modeller av finska plan från 2:a världskriget, och hur är det med hakkorsen där?
Skrev lite om det här:
viewtopic.php?f=50&t=48242

Har inte djupdykit i just det ämnet annat än att jag märkt att på senare tid kommer planen (tex revell/ exfrog Blenheim och airfix Me109g) med efterkrigs cockarden i blå/ vit.
Det kan vara en slump. Har byggt en Morane där Hakaristi*-märkena var tvådelade.Vilket jag tyckte var irriterande pilligt.

Sonderling

* Visst heter de det?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av HomeGuardSoldier » 12 augusti 2020, 18:16

Jag köpte en gammal Revell-byggsats vid en leksaksmässa, där de finska hakkorsen fanns med som dekaler, men då var också byggbeskrivning samt lådtext enbart på finska, så den måste ha varit avsedd enbart för den finska marknaden.

Då Revell är en tysk tillverkare så har väl detta varit en lösning för att "kringgå" tysk lagstiftning, vilket bl.a. förbjuder att sådana byggsatser säljs i Tyskland.

Annars så finns det ju dekalark med enbart finska krigstida hakkorsmarkeringar att köpa.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 24 september 2020, 12:35

Av nån anledning så är den italienska stridsvagnen M13/ 40 en favorit. Har säkert byggt 5 st av ESCI/ Italeri i skala 1/72, ju nu håller jag faktiskt på med den tornlösa befäls versionen som finns med men inte direkt i beskrivning, Det har tagit ett tag att lista ut vad den utlämnande delen är till för...
Det är liksom en skiva med ett hål för lucka i. Trots rätt dåliga bilder på internet så fattar man ju att skivan ska ner där tornet ska vara. Och så lucka på. Det måste ju vara tänkt så?
Enligt vad jag kan utröna på internet så bättra man på pansaret med sandsäckar i en krans runt om.

Nästa gång får det bli en vagn i skala 1/35, kanske en med Australisk känguru målning.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Hans » 24 september 2020, 12:47

Det verkar som du inte riktig har tappat bygglusten gissar jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 24 september 2020, 13:05

Nej i år hade jag världens flyt på byggandet. Men vi har ju mest varit hemma oxå. :)
Lite av en Corona effekt.
Det var lite av min taktik att gå i barndom och bygga massa Matchbox som satte igång det. Enkla modeller som man får ihop utan krångel. Och en chans att ta igen sånt som man missade när det begav sig eller som man misslyckades med och sprängde med kina puff. :D

Ja man borde kanske lagt det i en tråd: Vad bygger du just nu?
Hade vi inte en sån? Hittade iallfall inte igen den. :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Hans » 24 september 2020, 13:23

Kinapuff? Amatör. Jag offrade en B 52 i 1/72 med en eldmarkering m/56. Jag var inte helt nöjd med bygget eller målningen.

MVH

Hans

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av currahee » 24 september 2020, 16:05

Sänkte ett antal fartygs modeller med hjälp av ett luftgevär på jag var in 12 - 13 årsåldern. Bland annat sköt jag sönder en stor model av Tirpitz, såg riktigt realistiskt ut då det sjönk. :lol:

Kina puff under leksaksbilar var också kul…

Tror dessa typen av ”lekar” skulle göra dagens föräldrar mycket oroliga, men på 60 - 70 talet fanns ju inte denna ängslan att det kunde var farligt.

/ currahee

Skriv svar