Quiz: Litteratur
-
- Medlem
Re: Litteraturquiz
Kurt Vonnegut Jr.
(Personlig anekdot: när jag låg i lumpen, kommenderades jag till två dygns vakttjänst med tre andra killar. Vakt, arbete, ledigt, vakt, arbete, vakt. ledigt, vakt o.s.v. Det var så långtråkigt - det fanns inga mobiltelefoner, ingen Walkman, ingen Game Boy - att en kille som skrytade med att han har inte läst en enda bok i sitt liv - "inte ens Papillon" - bad mig om någonting att läsa. Det fick vara "Morgonmål för mästare", annat hade jag inte med mig den gången. Jag har aldrig sett en icke-läsare förvandlas så snabbt! Man måste slita boken ur hans hånder när det var hans vakttur. Tillbaka på kasernen blev det "Slakthus 5", "Vaggan" och "Gud bevare Mr Rosewater" och sedan bl.a."Portnoys besvär" och "Resa till nattens ände".)
(Personlig anekdot: när jag låg i lumpen, kommenderades jag till två dygns vakttjänst med tre andra killar. Vakt, arbete, ledigt, vakt, arbete, vakt. ledigt, vakt o.s.v. Det var så långtråkigt - det fanns inga mobiltelefoner, ingen Walkman, ingen Game Boy - att en kille som skrytade med att han har inte läst en enda bok i sitt liv - "inte ens Papillon" - bad mig om någonting att läsa. Det fick vara "Morgonmål för mästare", annat hade jag inte med mig den gången. Jag har aldrig sett en icke-läsare förvandlas så snabbt! Man måste slita boken ur hans hånder när det var hans vakttur. Tillbaka på kasernen blev det "Slakthus 5", "Vaggan" och "Gud bevare Mr Rosewater" och sedan bl.a."Portnoys besvär" och "Resa till nattens ände".)
-
- Medlem
Härligt. Gillar själv framförallt Slakthus 5.Femtiotrean skrev:Kurt Vonnegut Jr.
Femtiotrean bläddrar vidare.
-
- Medlem
Vi söker en författare som hade en årsdag. Det fanns redan åtskilliga monument över honom och hans litterära verk, men nu stär han ocksa staty i sin födelseśtad. Man kan säga att han är älskad av sina läsare trots att hans liv inte kanske inte alltid var exemplariskt.
-
- Medlem
Barlivet var inte främmande för honom:
Vid hundraårsjubileet kunde man sälja riskeks:
Man kan inte säga att han är välkänd i Sverige. Hans böcker översattes tlll engelska, franska, finska och andra europeiska språk redan på 50- och 60-talen (och det har blivit nya utgåvor och översättningar), men det finns bara en roman på svenska
- och den kom ut för några år sedan.
Vid hundraårsjubileet kunde man sälja riskeks:
Man kan inte säga att han är välkänd i Sverige. Hans böcker översattes tlll engelska, franska, finska och andra europeiska språk redan på 50- och 60-talen (och det har blivit nya utgåvor och översättningar), men det finns bara en roman på svenska
- och den kom ut för några år sedan.
-
- Medlem
Hans böcker har kommit ut också som manga, anime och film. Han har ständigt fått nya unga läsare; att han var en ganska snygg kille har onekligen spelad en viss roll vid sidan av hans författarskap:
Unga människor kan också tycka att självmord eller dubbelsjälvmord är på något sätt romantiskt:
Unga människor kan också tycka att självmord eller dubbelsjälvmord är på något sätt romantiskt:
-
- Medlem
Den svenska översättningen (från engelska) kom ut år 2008. sextio år efter originalet, utgiven av ett litet förlag:
-
- Medlem
-
- C Skalman
Re: Quiz: Litteratur
Vi kör en förmodat enkel: Här ser vi inledningen till en filmatiserad roman. Vilken?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Gissar på inledning till filmen "A Clockwork Orange" från 1971.
Filmen är baserad på romanen En apelsin med urverk av Anthony Burgess.
/ currahee
Filmen är baserad på romanen En apelsin med urverk av Anthony Burgess.
/ currahee
-
- C Skalman
-
- Stödjande medlem 2023
Åfan, jag trodde det var Min fantastiska väninna av Elena Ferrante, den börjar också med en likadan tunnel.Markus Holst skrev: ↑05 jul 2020 17:32Jupp. Jag sade ju att det var enkelt
Var så god att deklamera något vackert.
-
- Medlem
Tackar - tur att jag har ett stort filmintresse.
Ny fråga - som enligt Markus skulle vara något vackert...
Vilken bok?
/ currahee
Ny fråga - som enligt Markus skulle vara något vackert...
Vilken bok?
/ currahee
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
Jonatan Livingston Seagull?
-
- Medlem
Helt rätt - frågan går till Markus.
/ currahee
/ currahee