Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 31 maj 2020, 17:38

Spanska inbördeskriget tänkte jag också först på, men den "började" väl officiellt först 1936 - alltså efter frågans tidsepok. I bakgrunden, bakom givaktgubben, ser det ut som en del av en namntavla med kanske namn på soldater som dog under 1 VK. Längre kommer jag momentan inte...

Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 31 maj 2020, 21:36

Vem kan tänkas använda blå-vita band på minneskransar?

Finnarna?

Minnesplats för de stupade (på den vita sidan) i inbördeskriget i Finland kort efter ww1?

Alternativt kanske, stupade i Jägarrörelsen, de kämpade i Tyskland - jag föreställer mig bla mot Ryssland - när WW1 var slut kom de till det fria Finland och hjälpte till de vita.

Mina gissningar so far.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 1 juni 2020, 08:20

Det som man ser bakom gubben är ett slags rödtegelmur och det är en minnessten för fallna i kriget 1939-1945. Det finns ytterligare tre monument i området: ett över fallna i första världskriget, ett över en infanteridivision som började sin krigsväg dår år 1917 och en över civila dödsoffer under andra världskriget.

Det är inte en minnessten för stupade utan för platsen och ett förband.

Jag kan inte dela Stefans syn på jägarna och jägarrörelsen, men han har rätt i att det är finska färger. (Gubben är finsk, det är jag ganska säker på.)

På en sida av minnesstenen finns en gravyr som föreställer en soldat med ryggsäck och på en sida en man med skidor.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 2 juni 2020, 02:36

"Första världskriget var en världsomspännande militär konflikt centrerad i Europa som började den 28 juli 1914 och varade till den 11 november 1918."
"Finska inbördeskriget (även frihetskrig, medborgarkrig, revolution) var en väpnad konflikt i det nyligen självständiga Finland, som pågick från den 27 januari till den 15 maj 1918."

Jag hoppas att den historiska tidslinjen blev lite klarare också för Stefan 8-) :lol:


Jag vill inte ytterligare krångla till det eller förlånga vänteperioden till nästa fråga :cry: :roll:

Det var alltså inte en minnessten för stupade jägare - men om det är ett monument över finska jägare så var kunde det stå? Var någonstans i Finland kunde man finna en plats där en infanteridivision började sin krigsväg år 1917? Eller om vi befinner oss utomlands, så vad för en plats kunder det vara som är så anknuten till finska jägare?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 2 juni 2020, 10:41


Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 2 juni 2020, 12:59

Just den länken hade jag bokmärkt "for those who got interested" - och om man vill läsa mer om hur de första finska jägarsoldaterna i Tyskland levde (och dog): Del I, Del II och Del III.


Hans K har frågan!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 2 juni 2020, 18:00

Tack för den historielektionen! Alltid bra att få klarställt vad som hände med grannen öster om Stockholm, och söder om Malmö...

Now. something totally different.

Två grabbar i uniform och något liknande blåställ träffas...
två chefs.jpg

Var någonstans, och deras namn?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 3 juni 2020, 11:17

På 20-talet...

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 3 juni 2020, 15:54

Kan de vänta på att Charles Lindberg ska landa på Le Bourget? Personerna har jag ingen aning om, för militären är väl inte Weygand och den amerikanske ambassadören Myron Herrick i luva? Nää... Inte troligt.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 3 juni 2020, 16:35

Ingen dålig gissning Amund - jag gillar dina försök till svar, många gånger är du mitt i prick, och även om du ibland missar svaret så är dina gissningar sällan långt borta på vingelkantiga vägar, som nu - men det vi ser på bilden hände två år tidigare. utanför det franska hemlandet.

Här gäller, att han i "blåstället" kommer strax att avlösa "uniformen"...

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 3 juni 2020, 17:51

Tack Hans K! Ofta är det bättre att spontanslänga ur sig det man direkt tänker på, istället för att forska fram ett vattentätt svar. Blir mer levande så. :D

Grubblar vidare om fransmännen - Ca 1925 - Kanske det handlar om Rif-kriget..?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 3 juni 2020, 20:06

Amund skrev:
3 juni 2020, 17:51
Tack Hans K! Ofta är det bättre att spontanslänga ur sig det man direkt tänker på, istället för att forska fram ett vattentätt svar. Blir mer levande så. :D

Grubblar vidare om fransmännen - Ca 1925 - Kanske det handlar om Rif-kriget..?
Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 4 juni 2020, 06:58

Bild

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 4 juni 2020, 08:52

Hmmm - femtiotrean satte i princip in samma bild som frågebilden. Är det ett svar så saknas namnen på de inblandade...

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 4 juni 2020, 11:04

Jag är ju en av de få skalmaniter som kan beskrivas som a gentleman to his fingertips och enligt min mening det var sporting att ge Amund en chans att follow up his hunch när han redan var så nära. Men jag tyckte att bilden var för bra att låta den vänta!

PS Flyget gick från Toulouse till Rabat. Jag undrar hur lång tid det tog och vad för ett flygplan det var? Kan inte ha varit så bekvämt...

Skriv svar