Fördelningstridsvagnskompani

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av Vysotskij » 10 juli 2013, 10:18

Så kan det förstås ha varit, men jag ser ändå två skäl att vara tveksam till det, varav det andra är starkast.

1. Taktiskt: Vad jag förstår är tidigt upptagande av striden a och o vid bekämpning av luftlandsättning. Ett förband som ska anfalla det nästan helt mekaniserade VDV borde integrera pansarskytte och stridsvagnar. Att ha lastbilsskytte verkar något mindre dåligt vid mer defensiv strid.

2. Operativt-geografiskt: Grupperingen av mekbat F förefaller inte helt fokuserad på luftlandsättningsterräng. Här har beskrivits att 31 hade uppgifter i Blekinge. En av de skånska mekbat F ligger nära hamnar samtidigt som två pansarbrigader mobiliserar mitt i en eventuell luftlandsättning i nordöstra Skåne. Framför allt verkar två mekbat F i skogarna vid Oxelösund en knepig prioritering om man vill bekämpa luftlandsättning i Milo Ö. (Om det däremot rör sig om lokalrekryterade förband som planerar eldöverfall mot fi pansar under framryckning mot E4 vid Nyköping förstår jag det bättre.)

Men detta ska ses mot bakgrund av mitt rätt amatörmässiga kunnande i stridstekniska, taktiska och operativa frågor.

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av TJ1 » 15 juli 2013, 09:58

Som jag kommer ihåg det var Mekbat (och fördstrvkomp) tänkta att förstärka infbrigadernas strid i småbruten terräng. Det stämmer bra med kontexten för 31. och 41 samt 42. bataljonerna som i sin terräng verkade inom ramen för infanteridominerade fördelningar. Att dessa då ofta fick uppgift att avvärja luftlandsättning i anslutning till flygplatser eller hamnar i ett utgångsläge beror nog mer på att de är bättre på det än skyttebataljonerna än att de var byggda just för det. Och tittar man på 11. och 12. bat i Skåne ser man att den ena finns i I. fördelningen område och den andra i XI. fördelningens område. Dessa kustförsvarsfördelningar var dominerade av infbrigader de med. Den ena, 12. fanns nära STURUP, och 11. nära EVERÖD... Precis som nästan alla andra förband var de inledningsvis underställda Fo:na men de löste samma uppgift vid infallsportarna då också. Sedan kan man ju diskutera om inte de också hade överförts till fördelningarna efterhand som dessa skapades eller om de kvarstått som Fo-förband.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av Vysotskij » 15 juli 2013, 13:33

Tack så mycket. Det låter plausibelt.

Vet du, eller någon annan, hur de användes taktiskt i fördelningsskedet? Delades de upp på brigader eller hölls de samman och underställdes brigad i prioriterad riktning? Hade infanteribrigadchefer utbildning i/erfarenhet av att leda stridsvagnsförband?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av MD650 » 15 juli 2013, 16:11

Vysotskij skrev: Hade infanteribrigadchefer utbildning i/erfarenhet av att leda stridsvagnsförband?
Enl. mitt förmenande nej.
Dessutom var ödmjukheten från pansarmänniskorna obefintlig när det gällde samverkan med inf.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av Vysotskij » 15 juli 2013, 20:17

Förvånar tyvärr inte. Talar dock för att man snarare borde integrerat strvkomp i infanteribrigaderna i stället. Kunde man dessutom skakat fram pbv till ett eller två pansarskyttekompanier (borde varit högre prioriterat än att utveckla och anskaffa ikv 91) kunde infanteribrigaderna tillförts såväl lite anfallskraft som kompetens i modern mekstrid.

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av TJ1 » 15 juli 2013, 20:38

Vysotskij skrev:Förvånar tyvärr inte. Talar dock för att man snarare borde integrerat strvkomp i infanteribrigaderna i stället. Kunde man dessutom skakat fram pbv till ett eller två pansarskyttekompanier (borde varit högre prioriterat än att utveckla och anskaffa ikv 91) kunde infanteribrigaderna tillförts såväl lite anfallskraft som kompetens i modern mekstrid.
Mekbataljonerna var stridsenheter och delades inte upp. Hel bataljon underställdes infbrigad eller erhöll självständig uppgift av fördelningen/Fo:t.

Mekbattarna skapades långt efter att IB77 togs fram så tåget att inte ha Ikv 91 och istället ha Pbv (som var sedan länge sluttillverkade vid det laget) hade gått. Strvkomp hade var sin pskplut med pbv dock.. .

Ödmjukhet från pansartrupperna saknades helt. Den andan är jag själv uppfostrad i. Som pendang kan man dock säga att självinsikten om sin egen bristande förmåga var lika framträdande i infanteriet. De trodde på fullt allvar att en IB77 kunde slå ett MR vilket var en högre målsättning än en PB63 hade.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 juli 2013, 21:29

Vi med högre stabsutbildning ur infanteriet begrep föga om pansar och tvärt om. Att med IB 77 (IB 66 var härvid bättre) slå MR förutsatte tät grovstammig skog. D v s Suomussalmi - Raate i repris. IB 66 var långsamt skogsinfanteri, IB 77 gillade småbruten terräng med stora utrymmen för fordonsavlämningsplatser.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av Der Löwe » 16 juli 2013, 02:54

Jag vet en IB 66 som hade som uppgift att avverja luftlandsettning po slettland. Det kendes inte som en helt ok uppgift. Min egen IB 66 skulle I alla fall avverja over en linje I mer lemplig tereng. Men even vi ovade anfall mot luftlandsetning, dock reknade vi med hkpluftlandsatta fotforband av max kompanistorlek.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av Vysotskij » 16 juli 2013, 16:02

I ett förhandsscenario tycker jag att det verkar rimligt att avdela IB66 för att avvärja luftlandsättning och skicka IB77 till fronten. Även med en traktorcykelbrigad på Närkeslätten blir det svårt att räkna hem en luftlandsättning där. För att i efterhand bekämpa VDV behövdes förmodligen mekaniserat.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av Vysotskij » 16 juli 2013, 16:18

Men lite undrar jag hur den klena ömsesidiga förståelsen mellan infanteri och pansar kunde tillåtas uppkomma och fortleva. Varför övade man inte dubbelsidigt, exempelvis?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av MD650 » 16 juli 2013, 16:32

Vysotskij skrev:Men lite undrar jag hur den klena ömsesidiga förståelsen mellan infanteri och pansar kunde tillåtas uppkomma och fortleva. Varför övade man inte dubbelsidigt, exempelvis?
Prestige och dåligt ledarskap.
Om man är dålig chef så är det lättare att vara en "bra" chef genom att hitta en yttre fiende.
Det förekom inte bara mellan inf och pa.
Förekommer än idag. Dålig systemförståelse är bl.a. en annan orsak.
:)

furirjönsson
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 april 2012, 20:15

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av furirjönsson » 25 maj 2020, 16:27

Off topuc men vad är skyttebataljon Ö för något?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av koroshiya » 26 maj 2020, 02:38

furirjönsson skrev:
25 maj 2020, 16:27
Off topuc men vad är skyttebataljon Ö för något?
Jag bara gissar men någon form av skytte utbildat på P10.

Det finns en kort tråd om vad de utbildade på 70-talet.

viewtopic.php?t=38610

Exakt vad Öet står för vet jag inte, men det handlar väl om någon skillnad i organisationen, jämfört med andra skyttebataljoner.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av MD650 » 29 maj 2020, 15:59

Har svagt för mig att det står för Öst.
Jämför med cykelskyttebataljon ÖN (Övre Norrland).
:)

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fördelningstridsvagnskompani

Inlägg av Zizka » 30 maj 2020, 14:25

koroshiya skrev:
26 maj 2020, 02:38
furirjönsson skrev:
25 maj 2020, 16:27
Off topuc men vad är skyttebataljon Ö för något?
Jag bara gissar men någon form av skytte utbildat på P10.

Det finns en kort tråd om vad de utbildade på 70-talet.

viewtopic.php?t=38610

Exakt vad Öet står för vet jag inte, men det handlar väl om någon skillnad i organisationen, jämfört med andra skyttebataljoner.

Hej!

Dessa bataljoner (3st)(401-403.) är omorganiserade förband från PB10. Liknar skyttebataljon 77 men åker lastterrängbil 3t istället (helt utan bandvagnar). Inga granatkastare ingår då dessa fanns inte inom pansartrupperna utan dem har haubitsbatteri istället. Ö = Öst då dessa finns bara inom milo Ö.

Skriv svar