Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 28 maj 2020, 19:11

Remontdepåer? Dvs ställen för utbildning och militärförberedelse av unghästar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 28 maj 2020, 19:28

StefanZ skrev:
28 maj 2020, 19:11
Remontdepåer? Dvs ställen för utbildning och militärförberedelse av unghästar.
Helt rätt, Eller halvt rätt. Remontdepå är svaret, men utbildning av hästar på dessa kom inte igång förrän långt senare.

Remontdepåer var ett året tunt-kollo för unghästar. Oftast inköptes de vid två eller tre års ålder från uppfödaren och hamnade sedan något eller några år på remontdepåerna där det gick i flocka med upp till 50 andra hästar. Där fick de genomlida diverse barnsjukdomar som kvarka och ringorm, för att senare slussas till regementena där utbildningen till ridhäst skedde.

Från 1947 skedde viss inkörning och inridning på depåerna, och en del hästar kunde få stanna kvar ytterligare ett år för att bli än mer utbildad. Men det är efter quizens epok.

Vid krigsutbrottet 1914 behövde armén enorma mängder hästar. Detta var ju en tid när ett vanligt infanteriregemente hade 800 hästar, dels som tjänstehästar för officerarna men också som trosshästar och brukshästar till allt som lastbilar och lastmaskiner idag gör på kasernerna. När kriget kom ökade behovet ännu mer. Nu såg uppfödarna - helt vanliga bönder - chansen att tjäna en extra slant och skyndade sig att betäcka alla ston de hade, flera år i rad. Tyvärr tar det ju sex år att få fram en ridhäst från betäckning till trupptjänst, så när väl dessa hästar var insatsklara var kriget sedan länge slut.

Ute på gårdarna fanns nu mängder med unghästar som armén inte köpte. Återigen behövde bönderna vara kreativa och startade Svenska Lantliga Ryttarföreningars Centralorganisation, i syfte att sprida ridintresset bland civilbefolkningen och på det viset helt enkelt skapa sig kunder. Med hundra år i backspegeln kan vi konstatera att de lyckades bra. Idag finns i landet fler ridhästar än mjölkkor.

StefanZ äger frågan.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 28 maj 2020, 19:50

Markus Holst skrev:
28 maj 2020, 19:28


StefanZ äger frågan.

Tack! Vi hade nyss en fråga om den ryska Budjonnyj-mössan, ett innovativt och mycket praktiskt klädesplagg för en krigare.

Ryssarna hade ytterligare minst en uppfinning - eller kanske rättare sagt, nyuppfinning, i krigskonstens historia.

De kom på idén helt självständigt, men idén har faktiskt urgamla anor. Och i en annorlunda form, har faktiskt fortsatt in i vår tid.

Det är ryssarna under inbördeskrigets dagar som har använts sig flitigt av idén, men även andra har använt idén icke utan framgång. "Man tager vad man haver".


Vad kan det vara jag tänker på?

Extra chokladkaka till den som kan ange företeelsens ryskklingande namn - det är inte så jättekänd på svenska.

Frågan utom tävlan pga fel tidsperiod, men som belönas med ytterligare en god chokladkaka är, vilka urgamla historiska rötter är det jag tänker på?


Ps. Den som vill byta ut chokladkakorna till Mozartkulor, får gärna göra det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 28 maj 2020, 21:04

Molotovkoctail?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 28 maj 2020, 21:14

Markus Holst skrev:
28 maj 2020, 21:04
Molotovkoctail?
Javisst, men den kom senare? Blev iaf känd under WW2... Även om du kanske kan dra parallellen till grekisk eld. Men nej, det är inte molotovcoctails jag tänkte på och ej heller grekisk eld.

De är uppfinningsrika de där ryssarna.... Nu säger jag inget mera för att inte förstöra ytterligare kommande frågor. Tack för idéerna, förresten. :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 28 maj 2020, 23:32

BildExempel på den forntida föregångaren, faktiskt allmänt kallad för stridsvagn.


Om Ramses II verkligen personligen deltog i strid och red stridsvagn, kan diskuteras. Faktum är dock att han gärna lät sig avbildas i hjälteposer kämpande per stridsvagn, eftersom det finns flera dylika avbildningar av honom.

Som vi ser, det är minst två hästar som drar den här lätta vagnen. Det måste verkligen gå undan!



Ps. Jag tar hand om asken med Mozartkulor, jag. :)


ps. 2 - Nej, det är inte pansarstridsvagnen jag tänker på i första hand. Den tillkom ju under ww1, men det var inte ryssarna som gjorde den berömd.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 29 maj 2020, 01:20

Ryssarna hade ytterligare minst en uppfinning - eller kanske rättare sagt, nyuppfinning, i krigskonstens historia.
Filtstövlarna (valenki)
https://en.wikipedia.org/wiki/Valenki

?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 29 maj 2020, 06:43

varjag skrev:
29 maj 2020, 01:20
Ryssarna hade ytterligare minst en uppfinning - eller kanske rättare sagt, nyuppfinning, i krigskonstens historia.
Filtstövlarna (valenki)
https://en.wikipedia.org/wiki/Valenki

?
Haha. Nej, det var inte
valenki jag tänkte på. Ej heller rubaszka eller ens kosackmössan.

Stridsvagnsfolken gick nog vanligen barfota eller i sandaler.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 29 maj 2020, 06:46

Ps. Någon undrar kanske, vad gjorde de med stridsvagnar under en belägring? Tja, jag kan tänka mig att de snabba stridsvagnarna hjälpte till att cernera fästningen (innesluta; avskära från blockadbrytare, kurirer, leveranser och undsättning)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 29 maj 2020, 09:02


StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 29 maj 2020, 11:10

sveahk skrev:
29 maj 2020, 09:02
https://de.wikipedia.org/wiki/Panjeschlitten

?

Hans K
Nej, men du närmar dig med stormsteg: det ÄR frågan om ett hästanspänd fordon. Precis som Faraos vagn ovan.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 29 maj 2020, 11:39


StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av StefanZ » 29 maj 2020, 12:44

sveahk skrev:
29 maj 2020, 11:39
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tatjanka

?

Hans K
Ah, ta hit lagerkransen någon, pronto pronto! För här har vi dagens vinnare!
En chokladkaka följer med på köpet, för nu är vi glada!

Taczanka, tatsjanka, tatjanka (det gäller att få fram ts ljudet på rätt sätt). Roten till ordet är ´ rulla´ tror jag.

En lätt vagn, gärna tvåhjulig, förspänd med minst 2 hästar, vanligen tre, ibland fyra. Och ombord ett kulsprutegevär. 2-3 man...(I det unga Sovjet var Maxim VATTENkylda kulspruta vanligast) Så det var inget simpelt transportmedel, utan kombon av hastighet och hög eldkraft var själva grejen. Ungefär som med forna tiders stridsvagnar som ju revolutionerade den tidens krigföring.

Även den polska armén kom att använda dylika vagnar dock i ett tyngre utförande. Så även tyskarna under ww2, men tyskarna hade dem enkom som rörliga LV-kulsprutor.

Jag skrev att grundiddén finns ändå in i vår tid. Inte som hästanspända vagnar, men i snabba rörliga pansarstridsvagnar.

Jag minns en tysk pansargeneral som blev tillfrågad om sina åsikter hur man skulle bygga bra stridsvagnar. Han nämnde då bla kanon och annan beväpning, pansar, fart... Men av alla de saker, är farten viktigast. Måste jag offra någonting så hellre lättare pansar och lättare kanon, men hög fart och hög rörlighet på slagfältet vill jag ha... sa han.


Sveakh får ta hand om stafettpinnen!
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 29 maj 2020, 14:12

Jag har mängder med funderingar runt den där tatjankan, som ju nyligen var uppe i någon annan quiz också. Den främsta funderingen är om man bröstade av innan man sköt. Jag är inte säker på att jag skulle vilja vara kusk när den där kulsprutan började smattra bak i vagnen. Då fick man nog en rask och ofrivillig uppfattning om hur snabb och lättrörlig tatjankan var.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 29 maj 2020, 14:37

Tack - och Markus funderingar tar vi gärna i exempelvis "Hästen i 1VK"...!?

Nu tar vi en karl som penslar men för den delens skull inte var mycket till konstnär...
penslar.jpg
penslar.jpg (20.27 KiB) Visad 83 gånger

Vem var han och vad penslar han?

Hans K

Skriv svar