Quiz: Flyg- och rymd-historia
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11128
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack - och så nästa...
Utan för mycket av den här varan...
hade den här...
möjligtvis fått behålla sina vingar, och det hade kunnat blivit en "first" - som det alltså inte blev...
Vad avses?
Hans K
Utan för mycket av den här varan...
hade den här...
möjligtvis fått behålla sina vingar, och det hade kunnat blivit en "first" - som det alltså inte blev...
Vad avses?
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11128
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
En aussie klarar en aussie-fråga utan större problem. Douglas Mawson som hade följt med Ernest Shackleton på hans Antarktisfärd ett par år tidigare, ville vara den förste som flög över den kontinenten. En engelsk Vickers maskin inskaffades, plus en mekaniker, Frank Bickerton och en pilot, Lt Hawkins. 1911, planet skulle testas innan avresan, vilket kanske hade gått bra om man inte hade förfirat lite för friskt kvällen innan...
Planet vek sig och landade i backen, vingarna var förlorade - och så begav man sig till det antarktiska islandet med en vinglös Vickers! Lätt ombyggd blev den så en "air tractor sledge" - väl också en sorts "first"...!
Varjags...
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack sveahk, vi provar ett flygplan -
Vad kallades det ?
Varjag
Vad kallades det ?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Ensitsig, måsvinge och en trebladig propeller samt fast landningsställ. Måste vara typ från 1938-39.
Mer listar jag inte ut utan google. Rumän, polack eller japan?
MVH
Hans
Mer listar jag inte ut utan google. Rumän, polack eller japan?
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13607
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Inser efter google att jag har ganska fel. Kunde inte låta bli då jag blev nyfiken.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13607
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Nu har jag nog hittat rätt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/P3_Sparmann_E4
Ett svenskt projektplan som aldrig lämnade skrivbordet
https://sv.wikipedia.org/wiki/P3_Sparmann_E4
Ett svenskt projektplan som aldrig lämnade skrivbordet
Re: Quiz: Flyghistoria
Imponerande Markus! Få, utom inbitna ''aerophiler'', har hört talas om Sparmann's jaktplan P3/E4Markus Holst skrev: ↑23 maj 2020, 19:15Nu har jag nog hittat rätt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/P3_Sparmann_E4
Ett svenskt projektplan som aldrig lämnade skrivbordet
För förundrade - varför FV valde ett biplan (Gloster) framför ett modernare monoplan - låg det till så här:
Markus har starttillstånd för nästa -I mitten av 1930-talet sökte Flygvapnet efter ett modernt jaktflygplan. Vid upphandlingen samlade man in fakta om 37 olika utländska flygplan, varav 14 var monoplan. Monoplanen föll bort eftersom flygstaben ansåg att de var olämpliga vid landningar på de gräsfält som flygvapnet disponerade. Av biplanen ansågs Gloster Gladiator ha bästa prestanda enligt flygvapnets önskemål
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13607
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Då hämtar vi ett annat experimentplan som heller aldrig lämnade skrivbordet. Vad är detta?
- Bilagor
-
- 20200523_192253.jpg (119.91 KiB) Visad 120 gånger
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13607
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Det är svenskt
Re: Quiz: Flyghistoria
...när Sverige hade nukelära ambitioner …….glöms helst bort i dagens Multikultiga variant
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13607
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13607
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Just så! Man projekteras för ersättare av j35 draken. Detta arbete började 1952, tre år innan draken hade premiärflugit. Mängder med ritningar och förslag togs fram. En stund var det krav att planet skulle kunna leverera atombomber till fiendeland för att där bomba ut deras flygfält och robot-baser. Detta ansågs effektivare än att försöka möta fientliga flygetyg i luften.
Saab 36 var tänkt att starta vertikalt, som en raket, för att sedan från hög höjd och långsamt dalande utföra sitt uppdrag och sedan landa som ett konventionellt plan på hemmabasen. Liknelsen med rymdfärjorna är slående.
Av detta blev inget. Planet blev för dyrt och regeringen ändrade sina krav. Slutresultatet blev Saab 37 ciggen.
Varjag levererar nästa bomb.
Saab 36 var tänkt att starta vertikalt, som en raket, för att sedan från hög höjd och långsamt dalande utföra sitt uppdrag och sedan landa som ett konventionellt plan på hemmabasen. Liknelsen med rymdfärjorna är slående.
Av detta blev inget. Planet blev för dyrt och regeringen ändrade sina krav. Slutresultatet blev Saab 37 ciggen.
Varjag levererar nästa bomb.