Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 16 maj 2020, 06:48

StefanZ skrev:
16 maj 2020, 04:51
Kan landstigning innefatta även luftlandsättning?Då drar jag till med Monaco?.
Nej, inte Monaco heller, "landet" i frågan är betydligt mindre än så, men luftburna trupper lär ha varit inblandade, så även en framtida politisk ledare, i alla fall enligt egen utsago.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2020, 08:50

Om landet är betydligt mindre än Monaco, återstår väl bara Vatikanen? Alternativet är någon ö-stat i stilla havet

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 maj 2020, 09:39

Wake Island blev ju både invaderad (av japaner) och fick hjältestatus. Hjältestatus var från amerikanerna för deras hjältemodiga och ett tag framgångsrika försvar.

Men jag kan tänka mig att även japanerna, när de väl lugnat sig en smula, kom att beundra motståndet på Wake.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 16 maj 2020, 09:42

Markus Holst skrev:
16 maj 2020, 08:50
Om landet är betydligt mindre än Monaco, återstår väl bara Vatikanen? Alternativet är någon ö-stat i stilla havet
Det lilla landet som efterfrågas är inget land i juridisk mening, mer ett landområde på nån kvadratkilometer i ett land och kallas just för lilla landet.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 16 maj 2020, 19:35

Här står dom på det lilla landet, ja, en del utav det i alla fall.
paint.jpg
paint.jpg (119.61 KiB) Visad 168 gånger
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 16 maj 2020, 20:43

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 16 maj 2020, 20:53

Japp, femtiotrean hittade det lilla landet, Minor Land eller Malaya Zemlya i Novorossiysk. Ett stycke landområde som sovjetiska marinsoldater erövrade och höll i ca sju månader innan de undsättes. Den senare sovjetiske ledaren Leonid Brezjnev placerade sig själv i händelsernas centrum och 1973 fick staden utmärkelsen Hero City av samme ledare.

Femtiotrean äger
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 maj 2020, 20:56

Det synes vara sovjeter, erkannerligen marininfanteri, förstärkta med sjömän till fots samt vanliga armésoldater. Kommen så långt, tillät jag mig att fuska, och google bildsöka... Då kom jag på efter lite om och men, att det var frågan om staden och örlogsbasen Novorossyjsk, hamnstaden för Svartahavsflottan.
Den blev besatt av hitlerister med support av rumäner, MEN en liten bit, ett brohuvud, förblev i de därvarande marinsoldaternas etc händer. Alltså, lite som i Stalingrad där en grupp försvarare bet sig fast.
Brohuvudet fick traditionellt heta Lilla landet, till skillnad från stora landet som är ju det egetbesatta landet i övrigt.

Jag fick inte klart för mig om det VAR en klassisk landstigning. Försvararna fanns rimligt sett där ifrån början. Däremot fick de säkert förstärkningar och kompletteringar och materielleveranser allt eftersom så gott det gick... Säkerligen nattetid pö om pä. Hade tyskarna massivt övertag med flyg och artilleri i Odessa och Sevastopol, så lär de haft det i Novorossyjsk också.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 maj 2020, 20:57

Ouch. Man skall inte skriva långa svar, för andra kan hinna före under tiden.... Det är bättre att skriva ett kort svar, skicka in det, och har man mera att säga, kan man ta det i nästa post... :(

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 16 maj 2020, 22:05


StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 maj 2020, 22:09

PS. JA, det VAR en landstigningsoperation å. Det var Wikipediaartikeln om Novorossyjsk som virrade till det när de skrev att de tyske tog större delen av staden... Det var lätt att missa att försvaret av brohuvudet började flera månader därefter...


PS. Officeren och centralgestalten i målningen som återges, är säkerligen Leonid Bresnjev!
Som var ju med om att göra kampen om brohuvudet berömd, som det var en del av hans memoarer (skrivna som så ofta, mha en spökskrivare).

Han var en hög politisk officer som besökte Lilla Landet ett flertal gånger. Han deltog väl inte aktivt i striderna, men löpte givetvis en hel del risker, inte minst under båttransporter fram och tillbaka, via minor, flyg- och artilleriattacker. Även själva vistelsen på brohuvudet var riskabelt i sig.
Senast redigerad av 2 StefanZ, redigerad totalt 17 gång.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 17 maj 2020, 09:17

matenärfärdig.jpg
Kriget har tagit slut för dessa grabbar bara några dagar tidigare. De befinner sig i ett främmande land. De är ganska många, flera hundra män och ett tjuogotal kvinnor och barn, och bland dem - om kanske inte i matkön - finns en general.

Var är vi? Och vad hände sen?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 17 maj 2020, 10:22

Vad hände sedan är lättast att gissa. OM vi antar att detta är något slags enhet av ryssar (de ser europeiska ut, så det är inte trupp av centralasiatiska soldater), så lär de ha blivit utlämnade till Sovjet för lämplig behandling (läs blykur eller Gulag). Så som var Sovjets önskemål OCH avtal med de västallierade.
Som jag fattar det, även en del ryssar som sedan åratal före kriget bott i Väst, kunde råka få bli ivägskickade när man ändå höll på att deportera dem tillbaka. [ps. Stället jag läste det på, menade antagligen just dessa män vi har här i frågan: Manskapet ur divisionen Rusland, som rekryterats bland ryska emigranter och flyktingar från före kriget]

Som jag nämnt tidigare, det är i stort sett enbart Monaco som sa Stopp och belägg! Har de inte gjort sig skyldiga till bevisliga krigsbrott, får de gärna asyl här hos oss, om de så önskar. [ps. Delvis fel, det var Liechtenstein jag tänkte på!]
Senast redigerad av 4 StefanZ, redigerad totalt 17 gång.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9757
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 17 maj 2020, 14:20

Jag tycker det påminner om Mellaneuropa - Österrike? Gissar på Bleiburg i maj 1945. Där kroatiska soldater med familjer av britterna tvingas kapitulera till Titos kommunister som då mördar de flesta?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 17 maj 2020, 22:46

Ah, de är Boris Smislowskijs division Ryssland, de är i Liechtenstein, och det är Liechtenstein som gav dem asyl, INTE Monaco som jag tidigare tänkte....
forts följer

Skriv svar