Segrar och förluster i övningskrig

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av MD650 » 13 maj 2020, 19:59

Liksaltare, bullkuskar resp. mjölansikten är epitet som trängare går under.
:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 13 maj 2020, 20:08

Det fanns en gång i tiden en kavalleriskola i Eksjö. Förmodligen lades den ner 1928, samtidigt med Smålands husarregemente, men jag hittar inga uppgifter om skolan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av MD650 » 13 maj 2020, 20:21

Kavalleriet hade en plutonchefsskola i Eksjö åtminstone under 50-talet.
:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 13 maj 2020, 20:40

MD650 skrev:
13 maj 2020, 20:21
Kavalleriet hade en plutonchefsskola i Ekfjö åtminstone under 50-talet.
:)
Där ser man! Jag får hitta någon stans att läsa på om svenska kavalleriet. Kunde bli en fin tråd på Skalman.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av MD650 » 14 maj 2020, 16:52

Ska ordna en delning.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 14 maj 2020, 18:11

Det är inte bara i övningar man lida nederlag utan även i mer högtidliga sammanhang. År 1984 fick jag och min beredskapspluton i uppdrag att vara hedersvakt då den nye västtyske försvarsministern skulle anlända till Bromma.
Vi övade förstås flitigt även om vi lortiga soldater knappast var avsedda för paradändamål utan mer för att bemanna motståndarens infallsportar och slåss till sista patronen. Nåväl, vår regi var att jag skulle kommendera "Givakt!", han antogs hälsa fanan med enskild ställning, jag skulle svara med "Herr Minister! Die Ehrewache, ist für ihren Inspektion bereit!" Han skulle svara "Guten Tag, Soldaten!" Sedan skulle vi svara "Guten Tag, Herr Minister!" och sedan tillsammans inspektera min trupp.
Tyvärr följde han inte vad vi förövat utan promenerade ledigt bort till oss samtidigt som han kollegialt och på god svenska hälsade oss med "God dag, Soldater!" innan jag hann säga min förövade ramsa på tyska.
Där gick det åt h-e.
Ett förvirrat mummel hördes från oss i ledet, en blandning av "Guten Tag" och "God dag".

Efteråt fick jag mycket kritik från mina överordnade. Och den var inte odelat positiv.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 14 maj 2020, 19:02

Tack för historien.

Men hur kunde du lastas för detta?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 14 maj 2020, 19:27

Hans skrev:
14 maj 2020, 19:02
Tack för historien.

Men hur kunde du lastas för detta?

MVH

Hans
Tja, man kan väl som subalternofficer lastas för det mesta.

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Forskaren » 14 maj 2020, 19:46

Lasse O skrev:
14 maj 2020, 19:27

Tja, man kan väl som subalternofficer lastas för det mesta.
Jo, men visst var det väl så. Åtminstone fram t.o.m. 1970-talet var väl utgångspunkten för många äldre officerare (läs födda på 1910- eller 1920-talet) att aspiranter, kadetter och löjtnanter alltid gör fel. Jag kommer ihåg när jag som aspirant hade en övning på regementets stora kaserngård. Vid övningen använde jag någon utrustning (kommer inte ihåg vad det var) som låg i en gammal ammunitionslåda. En äldre övlt kommer i sin bil och kör över kaserngården. Han kör fram och stannar precis framför lådan, vevar ner vindrutan och säger till mig "Aspiranten har ställt lådan så att den hindrar framförandet av mitt fordon". På den tiden var det bara att svälja och tänka att "det är inte något personangrepp, utan bara hans attityd mot alla yngre befäl".

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av MD650 » 14 maj 2020, 20:13

Inläggen om utbildning till kn/mj har fått en egen tråd:

viewtopic.php?f=54&t=48146&p=804041#p804041
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Äldre och yngre officerare

Inlägg av Hans » 16 maj 2020, 13:00

Jag har ytterst få negativa erfarenheter av äldre officerare under mina dussinet år i Hären. Mitt praktikår 83-84 var då den fristående skytteplutonen nästan stående B-styrka tillika. Beväringen var överlyckliga då vi gjorde försök med FNC och den blivande Ak5. Varför överlyckliga? Jo de blev strikt beordrade att inte göra vapenvård.

Hursomhelst sitter jag på vårt befälsrum djupt koncentrerad i några övningsförberedelser. Hör knappt att dörren öppnas men utgår från att det är någon av mina kollegor. Den villfarelsen försvann snabbt då någon börjar skrika på mig, vänder mig om och ser en sur major från just InfSS som beordrar givakt och ger mig en avhyvling som hette duga för att jag inte visar respekt. Jag stod i min enskilda ställning och svarade 'ja major' vid lämpliga tillfällen men tänkte i mitt stilla sinne j*vla idiot.

Hursomhelst var jag tvingad att vara med idioten och minns framförallt när vi beger oss till transportcentralen. Läs typ en biluthyrningsfirma i det militära. Det har blivit något fel i bokningen och chefen där säger att det går inte att lösa. Idioten drar igång på samma sätt som mot mig mot den stackars äldre fanjunkarlöjtnanten som då är chef där. Men chefen där blev plötsligt väldigt flexibel och började buga och bocka när han hittade en lösning.

Så jag begrep att det var en medveten strategi från idioten som hos vissa gav resultat i alla fall ibland. Det roliga var att jag som då var i hasorna på idioten fick ett alldeles ypperligt bemötande i fortsättningen på transportcentralen trots att jag bara var vinkelsergeant då.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Äldre och yngre officerare

Inlägg av Lasse O » 16 maj 2020, 17:06

Hans skrev:
16 maj 2020, 13:00

Hursomhelst sitter jag på vårt befälsrum djupt koncentrerad i några övningsförberedelser.
Du slumrade alltså med fötterna på skrivbordet?

Nåväl, varför är det alltid majorer som beskrivs som de mest egendomliga varelserna i en krigsmakt? Det räcker med att titta på valfri 91-film från 50-talet eller varför inte major Wilton-Smythe i "Keeping up Appearances" eller major Gowan i "Fawlty Towers"? 8-)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Äldre och yngre officerare

Inlägg av ola » 16 maj 2020, 17:17

Lasse O skrev:
16 maj 2020, 17:06
Hans skrev:
16 maj 2020, 13:00

Hursomhelst sitter jag på vårt befälsrum djupt koncentrerad i några övningsförberedelser.
Du slumrade alltså med fötterna på skrivbordet?

Nåväl, varför är det alltid majorer som beskrivs som de mest egendomliga varelserna i en krigsmakt? Det räcker med att titta på valfri 91-film från 50-talet eller varför inte major Wilton-Smythe i "Keeping up Appearances" eller major Gowan i "Fawlty Towers"? 8-)

Jag som sketen knekt tyckte våran major (KompC) var en redig idiot , det tyckte liksom övriga knektar och en och annat befäl i lägre grad.

Tom våran kn gick bakom ryggen på honom vid en plutonsfest, man fick inte festa inom militärt område men det skets det i och för att
hålla våra befäl bakom ryggen å löste vi allt med städ och undanröjande av dylika bevis , vi tom räddade arslet på en bakfull kn bara för
att vi inte gillade denne major.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 16 maj 2020, 17:41

@Lasse
Du var major?

Faktiskt som jag sade, som vinkelsergeant på prövoåret är man lite mer ambitiös.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 16 maj 2020, 18:08

Hans skrev:
16 maj 2020, 17:41
Faktiskt som jag sade, som vinkelsergeant på prövoåret är man lite mer ambitiös.
Hans
Du hade alltså fötterna på ett ex av Östgöta Correspondenten?
Förlåt om jag raljerar lite men ämnet inbjuder till det.

Skriv svar