Fältsjukhus

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Fältsjukhus

Inlägg av millgard » 12 april 2020, 08:15

johanmmolin skrev:
10 april 2020, 21:00
Längesedan jag skrev här nu. Och kan inte svara direkt på din fråga.
Men i varje fall exemplifiera.

I Blekinge/nordöstra Skåne skulle finnas två MASS – Marina Stridssjukhus. I första hand skulle dessa vara förlagda i byggnad och inte i tält.

När jag och ett antal andra lumparkompis gjorde vår så kallade "Läkarfackskola" i mars - maj 1984 tillbringade vi först en månad i Göteborg, där då Marinens Sjukvårdsskola låg, på Käringberget. Det var också där vi fick göra de berömda s k grisoperationerna - något som gick mycket städat till. Jag blev "utsedd" till chef för en så kallad Marin Hållplatstropp, ett förband som skulle kunna ta hand om primärt 200 skadefall (tillkom tydligen för att hantera en jagarbesättning ...) med triagering, primär kirurgi, en liten intensivvårdsenhet och avtransport till ett samtidigt uppsatt MASS på Säve.
Samtidigt som vi hade en gris att operera drällde det in skademarkörer. Dessa tog dock tvärt slut klockan 24. Och där stod vi, ett knappt halvdussin doktorer, alla vana vid att kämpa oss igenom dryga journätter. Vi förstod så småningom att de militära befälen helt sonika ville gå och lägga sig vid midnatt.

Nåväl, andra månaden gjordes i Blekinge, med "förläggning" på Hanöhus. Nu skulle vi reka en alternativ förläggning av MASS:et i östra Blekinge. Vi var en grupp som hade fått utsett Åryds skola utanför Karlshamn.
Insåg bums att det var hopplöst som sjukhus betraktat. En fem meter hög stentrappa upp innan man över huvud taget kom in. Sedan två våningar. Båda två med vardera två enorma salar. Dåliga tvättmöjligheter, det skulle bli primitivare än under första världskriget att försöka förlägga ett sjukhus där.
Alltså tog vi vår vackert marint blåmålade VW-buss och for runt i trakten för att se om vi kunde hitta ett bättre alternativ.

Och det gjorde vi. I en annan ort i trakten hittade vi ett ålderdomshem som såg mycket lovande ut. En envåningsbyggnad.
Vi åkte in till Karlshamns stadsarkitektkontor; jag drog fulingen (iofs sann) att min egen far var stadsarkitekt i Helsingborg och själv var bördig från Sölvesborg, så vi blev mycket vänligt mottagna, och fick kopior på alla ritningar över ålderdomshemmet. Åkte tillbaka, fick en guidad rundvandring, med ritningar i hand, av en mycket tillmötesgående föreståndarinna. Perfekt ställe. Mängder av rum, alla med tvättmöjligheter, somliga t o m med sluss. Och ett kylrum ...
I parken låg en äldre borgarvilla vilka vi utsåg till "infektions-annex". Skrev en ordentlig redogörelse; drog alltihopa för ansvariga marina befälhavare i Milo Syd.

Det blev tydligen så pass populärt att man antog stället i krigsplaneringen.

Och pensionärerna då? Vi noterade helt krasst, att i en krigssituation fick lokalbefolkningen vara solidarisk och själva inhysera de gamla i sina hem ...
Det är precis så här det skall gå till. Man blir lite varm i hjärtat.

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Fältsjukhus

Inlägg av johanmmolin » 12 april 2020, 17:24

Tack för snälla kommentarer.

Värnpliktsutbildningen för blivande läkare såg ut ungefär så här:

Första omgången var för min del sommaren 1976, efter två terminers studier. Det var Karlskrona som gällde, Bataljon Sparre. Trampa kaserngård, ro de stora valbåtarna, lär sig skjuta med kpist och leka krig ute på Stumholmen.
Det hela präglades i hög grad av gamla stötar till befäl (det var nog inte den populäraste tjänstgöringen) och i viss mån rebelliska unga slynglar till medicinstuderande.
En gammal fanjunkare (troligen förbittrad över att inte få kalla sig för flaggstyrman längre) skulle, ähum, lära oss anatomi med hjälp av en stor plansch (uppenbarligen skulle vi ha kunskap om vad vpl sjukvårdare fick lära sig).
Alltnog när han stod vid planschen pekade han på en i vår grupp och frågade vilket organ detta är.
- Lungorna, fanjunkaren, blev svaret.
- Nej längre ner för helvete. Du?
- Levern, fanjunkarn.
- Nej för helvete. Mittemellan. Du?
- Diafragma, fanjunkarn.
- Prata svenska för helvete.

Som nog alla kan förstå kändes meningsfullheten relativt begränsad. Vi fick dessutom lära oss föga om Marinen som sådan.
Mesta äventyret var att kasta sig över en docka med brinnande napalm med en filt för att släcka elden.
Och så fick vi lära oss hur man hanterar ett kärnvapenanfall. Ta ut kompasskursen till molnet, kasta dig sedan ner på marken med en regnrock över huvudet.

Jag återkommer, om intresse finns, med att berätta om andra sommaren, 1978. Den sommarens clou var Bonnie Tyler med "It's a heartache" på markan...

Slutligen kommer så Läkarfackskolan 1984, som jag gett in glimt om ovan, en månad på Käringberget och en i Karlskrona. Det var den överlägset mest givande delen av utbildningen. Ska försöka se om det kan skramla till i hjärnvindlingarna någonstans.

Slutligen kan jag beskriva katastrofövning m/Helsingborgs lasarett på civilt sätt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fältsjukhus

Inlägg av Hans » 12 april 2020, 17:38

johanmmolin skrev:
12 april 2020, 17:24
Jag återkommer, om intresse finns, med att berätta om andra sommaren,

Det gör det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fältsjukhus

Inlägg av Markus Holst » 12 april 2020, 17:52

johanmmolin skrev:
12 april 2020, 17:24
Och så fick vi lära oss hur man hanterar ett kärnvapenanfall. Ta ut kompasskursen till molnet, kasta dig sedan ner på marken med en regnrock över huvudet.
Jag förvånades ofta över hur militära handböcker (Soldaten i fält?) kunde skriva så lättvindigt om kärnvapenanfall. Man gömmer sig så gott man kan, och reser sig fullt frisk upp efter attacken, ungefär som när man lekte indianer och cowboy och skulle räkna till hundra om man blev skjuten.

Tills jag en dag insåg att det inte är någon idé att skriva en handbok för den soldat som inte reser sig upp igen.

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Fältsjukhus

Inlägg av johanmmolin » 12 april 2020, 17:52

OK, jag ska försöka dra mig till minnes vad som hände.
Som tillägg till ovanstående kan noteras att det som var klart roligast första sommaren för oss humanistiskt sinnade "livräddare" vara - att lära sig skjuta kpist på Stumholmen ...
Enda konkurrensen var väl segelturer med blekinge-ekor på kvällarna.

Andra sommaren var vi som sagt förlagda på Käringberget i Göteborg. Här minns jag tyvärr relativt fragmentariskt vad som hände.
En sjuksköterska m/ä med mössa på huvudet fick lära oss hur man slår in operationsutrustning i snygga paket. Det tragglade vi med rätt mycket.
Vi fick lära oss skjuta pistol – det var väl det som skulle bli vårt tjänstevapen. Det var då vi fick lära oss att effektiv räckvidd var omkring femton meter; det var få som orkade kasta pistolen längre sträcka än så med något hopp om att träffa den lede fi i nyllet.
Vi hade någon övning i att ta hand om skadade ute på en bergknalle, och bära dessa i någon form av prioriteringsordning ner till en väntande militär ambulans.
Vi fick väl också göra studiebesök nere vid Nya Varvet, där ännu fregatterna Visby och Sundsvall låg uppankrade ute på redden. Om jag minns rätt fanns det tre gamla Hajen-ubåtar där också.
Det känns i efterhand, som om utbildningen fortgick i en tämligen långsam takt. Rimligen måste vi ha lärt oss lite grann om primärt skade-omhändertagande, men det tycks inte ha satt några djupare spår.

De stamanställda befälen var helt ok, men vi hade en reservare, en kirurg från Sahlgrenska, som retade upp alla med sin attityd, vilket ledde till en del "hämndaktioner". När vi skulle ha avslutningsfest så inbjöds enligt urgammal sedvana ett gäng sjuksköterskeelever för att förgylla kvällen. Denne kirurg blev mycket intresserad i en av dem; dock hade vi ordnat fram vätskedrivande medel, som vi obemärkt spetsade hans ölglas med. Så han fick annat att tänka på under kvällen ...
Uppenbarligen var vi inte torra bakom öronen ännu. Möjligen kan man hävda att det var inte kirurgen heller.

Markus: När det gäller kärnvapenanfallet, förstod vi nog aldrig riktigt vem som skulle finnas kvar att meddela kompasskursen till. Jag antar att den hade varit ganska uppenbar ändå.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fältsjukhus

Inlägg av MD650 » 13 april 2020, 20:51

Tråden om kärnvapenanfall har fått en egen tråd.
:)

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Fältsjukhus

Inlägg av johanmmolin » 14 april 2020, 00:11

Det kan säkert skrivas hur mycket som helst om bara det, så det är säkert en god idé. Återkommer om Läkarfackskolan I984 och lite annat smått och gott ...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fältsjukhus

Inlägg av MD650 » 14 april 2020, 09:10

johanmmolin skrev:
14 april 2020, 00:11
Det kan säkert skrivas hur mycket som helst om bara det, så det är säkert en god idé. Återkommer om Läkarfackskolan I984 och lite annat smått och gott ...
Erfarenhetsmässigt är det bättre att dela en tråd som innehåller intressanta ämnen. Risken är annars att ett ämne kan drunkna.
:)

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Fältsjukhus

Inlägg av johanmmolin » 10 september 2020, 19:18

Sent omsider återkommer jag nu till den s k Läkarfackskolan 1984.

Någonstans omkring 15 mars ryckte ett gäng glada doktorer in på Marinens Sjukvårdsskola på Käringberget i Göteborg. Stämningen var nu helt annorlunda. Vi som ryckte in kändes mognare, hade nu en egen yrkesstolthet, och var dessutom på ett helt annat sätt än tidigare motiverade för det vi skulle lära oss.
Till vår glädje fick vi en mycket duktig kursledare, en röjdykare vid namn Åke Holmquist. Han blev nog positivt överraskad över oss, och vice versa, så vi kom att ha mycket trevligt tillsammans.

Nu var teorin allvar på ett helt annat sätt än tidigare. Vi fick se filmer om amerikansk krigskirurgi från Vietnamkriget; filmer som jag inte tror de flesta fick se, synnerligen grundlig utbildning om livräddande primär kirurgi. En man från dåvarande FOA kom och berättade om strålning, strålskador och vad strålning gör – och även INTE gör. Där finns det fortfarande många förutfattade meningar.

Diverse studiebesök, i den lilla örlogshamnen - där gamla VISBY och SUNDSVALL var uppankrade ute på "redden".
Andra roliga äventyr som besök på gamla karantänsstationen på Känsö, gamla Älvsborgs fästning samt färd med 200-båt till Marstrand. Ja, det höll jag på att glömma nämna: Första veckan bodde vi ju ute på Carlstens fästning, fick en suverän guidning av en kille iklädd gammal dragonuniform (tror jag), besök ner i KA-anläggningarna där, och vi fick själva prova på radarnavigering med 200-båt. Inte det lättaste tyckte jag.

Så var det ju då "grisoperationerna". Marinen hade sin egen grisbonde på Hisingen som uppfödde grisar bl a för vårt ändamål. Vi fick veta att Nordiska Samfundet mot Plågsamma Djurförsök varit på besök tidigare, och lämnat, mycket tysta. Det fanns ingenting de kunde eller ville anmärka på vad gäller själva djurhanteringen. På eftermiddagen hade de besökt Göteborgs Slakthus. Det hade blivit ett j-a liv ...

Kursen delades i två gäng. Det ena, som jag tillhörde, fick fortsätta våra teoretiska lektioner, medan det andra gänget fick den föga avundsvärda uppgiften att sätta upp en Marin Hållplatstropp i rykande snöstorm. De blev inte glada precis ...

Fortsättning följer. Då ska jag förklara vad en Marin Hållplatstropp är (var ...), och vad som hände ute på Hisingen, då vi skulle operera grisar, med mig som synnerligen slumpmässigt utvald hplto-chef. Återkommer!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fältsjukhus

Inlägg av Hans » 10 september 2020, 20:32

Helt underbar läsning.

Tack.

Har ett par veckor förra årtusendet på just Känsö.

MVH

Hans

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Fältsjukhus

Inlägg av johanmmolin » 10 september 2020, 21:02

Jag har någonstans för mig att vi faktiskt bodde över på Känsö också. Kul att du tycker om skrönorna. Det kommer mera ...

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Fältsjukhus

Inlägg av johanmmolin » 12 september 2020, 19:41

Så var det då vår tur att besöka Säve.
Jag blev som sagt tilldelad rollen som c hplto - den hållplatstropp som förra halvan av kursen hade slitit så med att sätta upp i yrsnö. Kursledarna tyckte väl inte det var värt besväret att demontera det igen för att vi också skulle tvingas sätta upp det. Vi fick veta att i organisationen skulle det ingå folk som kunde sådana saker, så det var egentligen inte oss doktorers stora problem.

Flertalet av andra halvan av kursen blev dock tilldela det MASS som samtidigt slagits upp på Säveområdet.
MASS = alltså Marins Strids-Sjukhus, en förkortning som alldeles säkert var en blinkning åt den vid den här tiden så populära TV-serien med Alan Alda & Co. Här fanns både operations- och IVA-resurser.

Alltnog, hållplatstroppen tillkom, som jag nog nämnt tidigare, för att kunna utföra primär skadesortering och primärkirurgi för skadade från en jagare. Dessa var ju dock utmönstrade från Flottan vid det här laget, så jag blev aldrig riktigt klok på vad vi skulle göra i stället, mer än att vara sorteringsstation.

Om jag minns rätt fanns det fyra tält; en sorteringsstation för inkommande skadade, ett operationstält, ett IVA-tält och ett tält för lindrigare skadade.
Vår uppgift blev tvåfald; dels skulle vi ta hand om "skademarkörer" som jag antar utgjordes av bassar från KA4 som enrollerats för ändamålet, dels av en st gris som hade skjutits med två pistolkulor i buken (väl sövd, förstås ...). För det senare ändamålet hade vi en instruktionskirurg med oss.

För oss som var vana vid att hantera akutmottagningar på jourtid kändes inte sorteringen som något särskilt svårt kapitel. Vi hade dessutom tillgång till att be om fältambulans för att hämta svårt sårade som behövde mer avancerad vård än vad vi kunde erbjuda. De andra fick husera i tältet för lindrigare skadade så länge. Jag tror de hade en relativt bekväm tillvaro ...

Det mycket märkliga var att prick kl 24 så upphörde trafiken med inkommande skademarkörer helt. Vi doktorer stod ju på tå, vana vid att behöva arbeta hela nätter. Men det var tydligen inte de "riktiga" militärerna ... 8-)

Alltnog. vi doktorer roterade mellan att ta hand om de låtsas-skadade och operera grisen. En i gånget var narkosdoktor under utbildning. Hans uppgift var tvåfald; dels att hålla grisen väl sövd, dels att elda i tältets kamin. Två uppgifter som det låter lite farligt att kombinera ...

Vi var fyra personer som skulle få träna på att operera; kulhålen hade penetrerat tarmarna på fyra ställen, så det blev en tarmresektion per gubbe.
Men först skulle vi skära oss in i buken. Jag fick börja, van som jag var från mitt alldagliga yrke som gynekolog och förlossningsläkare. Halvvägs in lyckades jag skära mig rätt igenom en struktur som jag inte alls kände igen. Efter kort överläggning kom vi fram till att detta måste ha varit grisens penis ...

Nåja, alla fick möjlighet att göra varsin tarmresektion och skarva ihop tarmändarna igen. Inför den sista sådana föreslog vår övningsledare att vi skulle träna oss på att lägga upp en tarmstomi. Sagt och gjort. Det fick en viss betydelse för grisens fortsatta öde.
Grisen själv sov som en ... ja just det. Det gick så pass galant att vi döpte honom till Bror Superduktig (nu när vi visste att han var en galt-kulting eller vad det kan tänkas heta).
Efter det, och eftersom grisen såg ut att må så bra så kom vi överens om att lära oss operera bort en njure, så nu blev grisen av med den.

Klockan var nu rätt mycket, och frågan var vad bi skulle göra härnäst. Träna på att trepanera grisen eller? Eftersom grisen hade betett sig så charmant kom vi överens om att den var värd att få ytterligare en liten tid här på jorden så istället fick vi gnista efter en ambulans för att föra den till MASS:et. För att detta skulle bli omhändertaget med vis snabbhet fick vi uttrycka i meddelandet att det var "en skarp fyrfota patient".
Det blev senare inte helt populärt bland somliga av de andra militärerna eftersom vårt meddelande kunde avlyssnas.

På MASS:et blev Bror Superduktig lagd på IVA tillsammans med en del skademarkörer. Nu spelade tarmstomin in. Fram på småtimmarna lade man ner stomin igen och sydde ihop buken med den enda gången jag hört denna operationsindikation: De omkringvarande tyckte det luktade för j-gt.

Grisen visade inga tecken på att börja må dåligt på hela natten efter vår eminenta kirurgi, så till slut blev man tvungen att ta den av daga med en överdos narkosmedel.

Sedan var det återtransport till Käringberget igen. Först blev det inspektion av en för dagen sjukvårdsutrustad Hkp4. Några lyckliga fick fara tillbaka i den. Därmed var den viktigaste delen av Göteborgsmånaden över. Vi hade väl fortfarande några lektioner kvar. Vi fick bl a en rätt ingående insyn i såväl Flottans som KA:s krigsorganisation, och framförallt i krigssjukvårdens dito, och var Flottans olika MASS var belägna.

Fortsättning följer, med beskrivningen av veckorna i det betydligt mer vårljumma Karlskrona (nu närmar vi ju oss maj månad).

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Fältsjukhus

Inlägg av sveahk » 12 september 2020, 21:56

Tack för din härligt kryddade militära sjukhushistoria från gångna tider!

Påminner om de egna militära sommarmånaderna på sextiotalet som käftis-kand. Flottan bjöd på en inte alltför ansträngande tid i Berga, Stockholm, Göteborg och Karlskrona, och till slut en månad i Fårösund. Utbildningen var inte färdig, Klockrike var nästa station, vid förfrågan hos någon major hur det var med resten av lumpen, blev svaret kort och tydligt: Kan du göra när du kommer hem...

Om det fortfarande gäller - femtio år senare?

Mvh Hans K

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Fältsjukhus

Inlägg av johanmmolin » 12 september 2020, 22:25

Klockrike? Var det där du kom ifrån? Då är vi uppvuxna mer eller mindre som grannar (om ni nu uppfattar Motala som "granne").

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Fältsjukhus

Inlägg av sveahk » 12 september 2020, 22:59

Klockrike=Schweiz... :wink:

Mvh Hans K

Skriv svar