Det finns alltså annat än släta skor. Det finns ett rätt stort utbud av specialskor. Det vanligaste, och som jag skall beskriva här, är det man kallar för hakar eller broddar.
Ni förstår säkert principen: Järnskon är hal, alltså vill man förbättra hästens grepp i lera och andra hala underlag. Det första försöket man gjorde var nog det som i princip används än i dag: Man krökte sko-armarnas yttersta del så de vinklades ned i marken. Detta verkar ha kommit tidigt för man ser det redan på flik-skor.
hakar i trakten.jpg
Genom åren har man sett mängder med former och storlekar på dessa hakar men oftast är de sådär 1,5 centimeter höga. Rätt snart kom man på att det kunde vara bra med en hake längst fram (i vad som kallas för tån) också, eftersom det ju är tån som hästen skjuter ifrån med. Då fick vi en sko som funnits länge länge, med hake i varje trakt (bakersta delen av hoven) och en bred hake i tån.
tåhake.png
Därmed torde ju alla vara nöjda och glada, eftersom hästen nu kan ta sig fram på såväl is som lera, men hakarna ger också bekymmer. Tar man ut hästen på hårt underlag, till exempel en stenlagd gata, går hästen ju på högklackat. Detta blir vingligt och mer än en häst har vrickat sig när den trampat snett med sina högklackade skor, just som mången skalmanit gjorde i sina platå-skor på 70-talet. Att hoven kommer upp i luften gör ju också att all vikt samlas på skon. Normalt bär ju hela hovytan men med hakar i skorna får mitt-delen (sula och stråle, googla) inget stöd vilket ju också kan orsaka ont i fötterna och skador.
Här fick vi ett problem som eskalerade när våra vägar började hårdgöras. Hakar är dåliga på vägen, och utan hakar är dåligt off road.
Med tiden hittade man långsamt lösningar på detta också. Man började tillvekra lösa hakar som kunde sättas på vid behov.
Den första haken var den så kallade nitbrodden, som nitades fast i ett avlångt hål längst bak i skon, och kanske även i tån. Nackdelen med nitbrodden är att den del av skon som ligger an mot hoven inte längre är plan, vilket ju ställer krav på hovslagaren. En annan nackdel är att de liksom är engångs-grejer. Har man tagit av den igen, är den svår att återanvända. Därför är nitbrodden försvunnen idag.
nitbrodd.jpg
En annan lösning man försökte med, kallas ofta för långbrodd, men det finns även andra namn. Det är helt enkelt en hästsko-söm med förhöjd skalle, som alltså sticker ut undertill och ger visst fäste. Nackdelen är att dessa ju får sitta där sömmen sitter – vilka inte sitter där hästen varken landar eller skjuter ifrån i steget. Dessutom bryts de, enligt uppgift från gamla gubbar, lätt av, och har de brutits av kan de vara svårt att få bort den kvarvarande delen.
långbrodd.jpg
Den lösning som blivit bestående under mer än ett sekel, är skruvbrodden.
skruvbrodd.jpg
Det finns idag en uppsjö av olika modeller för olika underlag och ridning och eftersom hästeri idag är en sport för rika människor kommer fler och fler modeller så alla behöver köpa fler broddar.
broddskolan.jpg
Skruvbrodden kan sättas i och skruvas ur hur ofta som helst och slits långsamt. De flesta moderna ryttare skruvar i broddarna inför ridturen och tar ur den ugen när de kommit hem. Sköter man sina broddar räcker de hela vintern. Det flesta moderna skor kommer med förborrade och gängade hål i trakten, och varje hovslagare klarar att göra fler hål där hästägaren önskar. Det är inte ovanligt att en häst har sex brodd i varje fot, även om 2-4 är det vanligaste.
Två brodd.jpg
fyra brodd.jpg
sex brodd.jpg
Vill ni riktigt nörda ner er i broddar rekommenderar jag följande länk:
https://www.equipage.se/equipage-lilla-broddskola/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.