Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 16 februari 2020, 13:49
Vysotskij skrev: ↑16 februari 2020, 13:43
Tack. Då tänker man sig alltså nedgrävda bataljoner på 2-3 stränder per IB mer som fartgupp för att vinna tid åt pbrig? Men vad kunde de göra som inte cykelskyttet och värnförbanden kunde?
Normalt kunde det finnas värnförband som var underställd brigaden i vissa skeden.
Fördelen med IB 66M jämfört med cykelskyttebataljoner var att de hade lite bättre rörlighet.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Inlägg
av Vysotskij » 16 februari 2020, 16:32
Vet du om taktiken då var att övriga bataljoner när landstigningsstrand identifierats förstärkte bataljon vid aktuell strand, eller om man anföll efter att fienden gått i land?
För det första talar väl principen om kraftsamling vid 1-2-meterslinjen, men mot det talar det måhända kamikazeartade att medelst traktor omgruppera under pågående förbekämpning.
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 16 februari 2020, 16:52
Vysotskij skrev: ↑16 februari 2020, 16:32
Vet du om taktiken då var att övriga bataljoner när landstigningsstrand identifierats förstärkte bataljon vid aktuell strand, eller om man anföll efter att fienden gått i land?
För det första talar väl principen om kraftsamling vid 1-2-meterslinjen, men mot det talar det måhända kamikazeartade att medelst traktor omgruppera under pågående förbekämpning.
Nja, det vet jag inte men jag tror inte det. Man försökte ju så mycket som möjligt nedkämpa när fienden fortfarande var på köl.
Att under strid börja omgruppera med traktor var nog endast i speciella fall.
-
Lasse O
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 5857
- Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
- Ort: Finland
Inlägg
av Lasse O » 16 februari 2020, 22:05
Fördelen med IB 66 M var att truppen till skillnad mot cykelinfanteri slapp väder och vind under sin förflyttning och kunde någorlunda utvilade agera mot motståndaren. I fråga om mitt försvarsområde så hade "gamla" IB 1 inte någon beredduppgift mot kusten utan IB 1 inriktades mer mot de tänkta luftlandsättningsområdena norr och söder om Stockholm.
Kustförsvaret fick kustartilleribrigaderna med sina underställda värnkompanier och fo:ts cykelskyttebataljoner sköta.
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 17 februari 2020, 10:47
Jo, det fanns ju olika uppgifter för resp. IB 66M.
Jag tänkte mer på brigaderna i Skåne.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Inlägg
av Vysotskij » 17 februari 2020, 10:50
MD650 skrev: ↑17 februari 2020, 10:47
Jo, det fanns ju olika uppgifter för resp. IB 66M.
Jag tänkte mer på brigaderna i Skåne.
Ja samma här. Det kanske finns någon vägledning i hur ex IB 12 respektive IB 42 skulle användas.
-
Der Löwe
- Medlem
- Inlägg: 2593
- Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04
Inlägg
av Der Löwe » 19 februari 2020, 19:58
När det gäller PTP släpen så var det något som jag normalt såg kanske varannan dag. Övrig tid var vi hänvisade till skidåkning eller skidtolkning beroende på läget. I bandvagnen, 2020, var det fullt med plutonsmateriel, ibland stridspackningar och alla liggunderlag utvecklade överst för snabb sjuktransport. Ibland fick de svagaste skidåkarna ligga där under längre tolkningar så slapp vi en massa standon. Men vår bataljon hade fördröjningsuppgift i ÖN så PTP var kanske mer normalt stridteknisk förflyttning söderut.