Svenska Flygvapnet 1985

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av mrsund » 17 oktober 2019, 13:59

Tack för svar :)

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av Hellbastard » 8 februari 2020, 12:33

Varför delades just spaningsdivisionerna upp i två i krigstid (jag hade aldrig hört talas om detta förut), när det tydligen inte gällde resten av flygvapnet?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av erep » 8 februari 2020, 16:49

Hans skrev:
17 oktober 2019, 12:24
Som kblomster säger nej - för krigsförband.

Men vi skickade några utvalda piloter till USAF test pilot school https://www.edwards.af.mil/
Och till flottans motsvarighet https://www.cnic.navy.mil/regions/ndw/i ... river.html

Däremot hade vi en rejäl bunt 35'or i lager för den Östra Rikshalvan.

MVH

Hans
I boken "Den dolda alliansen" påstås ju att Draken planen skulle ha varit färdigt målade i finska färger.

Men hur skulle det egentligen fungera? De Draken planen som helt öppet såldes till Finland såldes utan sin svenska datalänk Detta betydde att Finland utvecklade en egen datalänk.

Den finska datalänken var inte något särskilt primitivt, eftersom när Finland köpte de amerikanska F-18 Hornet planen bad man om tillstånd att installera sin egna datalänk (ofta säljs militär utrustning med modifieringsförbud). Amerikanerna hade lite nedlåtande menat att så klar fäår ni göra det, och det skrevs in i kontraktet. Egentligen trodde de inte att det skulle lyckas.

Sedan ett antal år senare när finska flygvapnet beslöt att att införa Link16, d.v.s. Nato-standarden i en MLU, blev funktionaliteten sämre än med den egna datalänken. Ett pris man betalade för att planen skall kunna fungera tillsamman med Nato.

Så även om de svenska Drakenplanen fanns i något bergsförvar målade i Finska färger, var de inte plug-and-play med finska flygvapnet.

I.o.f.s. utbildade ju finska flygvapnet mera piloter än det skulle ha behövts för planen man hade.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av kblomster » 13 mars 2020, 16:27

Hellbastard skrev:
8 februari 2020, 12:33
Varför delades just spaningsdivisionerna upp i två i krigstid (jag hade aldrig hört talas om detta förut), när det tydligen inte gällde resten av flygvapnet?
Nu spekulerar jag bara, men jag kan tänka mig att det har att göra med att de inte behövde hålla lika många flygplan i luften samtidigt. Attackflyget uppträdde mig veterligen sällan i mindre enheter än fyrgrupp, men spaningsuppdrag flögs i rote eller med ensamma flygplan. Det var liksom ingen mening med att kraftsamla spaningsflyget, snarare tvärtom - bättre att sprida ut det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av Hans » 13 mars 2020, 18:20

erep, jag har hört motsvarande historia men då gällande Västra Rikshalvan.

35'or, inte tror jag att någon av Rikshalvorna var korkade att ha dem i Östra Rikshalvans korkarder då det var ett ett flagrant brott mot vissa åtaganden som den Östra Rikshalvan blev tvingade till. Möjligtvis en burk blått, en burk vitt uppställt med en pensel vid varje flygetyg. När fick ni datalänk?

kblomster, inbillar mig att du har rätt. Vill minnas att F11's slogan var 'Ensam är stark' på latin men hittar inget med en snabbtrål.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av Bjernevik » 15 mars 2020, 19:35

Hellbastard skrev:
8 februari 2020, 12:33
Varför delades just spaningsdivisionerna upp i två i krigstid (jag hade aldrig hört talas om detta förut), när det tydligen inte gällde resten av flygvapnet?
Står lite om det i Lennart Anderssons bok om spaningsflyget. I huvudsak var det för att man ville ha stor spridning av spaningsförbanden på många baser.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av Bjernevik » 15 mars 2020, 19:37

erep skrev:
8 februari 2020, 16:49
Men hur skulle det egentligen fungera? De Draken planen som helt öppet såldes till Finland såldes utan sin svenska datalänk Detta betydde att Finland utvecklade en egen datalänk.
Rent hypotetiskt torde finska flygvapnet kunna ha haft ett onormalt stort förråd av ue/rd till sin länk, som då skulle kunna monteras in i flygplan som i ett krisläge "köptes" från Sverige.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av Grönis » 18 april 2020, 23:35

Hur många flygplan skulle det vara tal om?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av erep » 19 april 2020, 23:04

Bjernevik skrev:
15 mars 2020, 19:37

Rent hypotetiskt torde finska flygvapnet kunna ha haft ett onormalt stort förråd av ue/rd till sin länk, som då skulle kunna monteras in i flygplan som i ett krisläge "köptes" från Sverige.
Ja så kan det ju vara.

En annan greja jag noterade, är ju att kamouflaget ändrades i Finland inte från det svenska. Bara nationalitetsmärkningen, d.v.s. kokarden är annan + siffrorna på planen. Så det är rätt snabbt att måla om den. Men nu påstås ju i Mikael Holmbergs Den dolda alliansen, som mest handlar om Sveriges förhållande med USA, att man redan målat finska hännetecken på plan i svenska bergshangarer.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av Bjernevik » 20 april 2020, 07:01

erep skrev:
19 april 2020, 23:04
Men nu påstås ju i Mikael Holmbergs Den dolda alliansen, som mest handlar om Sveriges förhållande med USA, att man redan målat finska hännetecken på plan i svenska bergshangarer.
Var står det? Ögnade igenom boken som hastigast, men där det pratas flygplan nämns ingenting om märkning av flygplan. Bara att Finland utbildade fler piloter än de hade Draken medan Sverige hade Draken i förråd som skulle kunna säljas till Finland i en krissituation.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av erep » 20 april 2020, 14:34

Bjernevik skrev:
20 april 2020, 07:01
erep skrev:
19 april 2020, 23:04
Men nu påstås ju i Mikael Holmbergs Den dolda alliansen, som mest handlar om Sveriges förhållande med USA, att man redan målat finska hännetecken på plan i svenska bergshangarer.
Var står det? Ögnade igenom boken som hastigast, men där det pratas flygplan nämns ingenting om märkning av flygplan. Bara att Finland utbildade fler piloter än de hade Draken medan Sverige hade Draken i förråd som skulle kunna säljas till Finland i en krissituation.
Det kan vara att jag missminner mig. Jag har den uppfattningen att jag läst det någonstans, men jag kan mycket väl ha fel. Då camouflaget var lika går det ju snabbt att måla över nationalitetstäcken.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av Bjernevik » 20 april 2020, 18:44

erep skrev:
20 april 2020, 14:34
Det kan vara att jag missminner mig. Jag har den uppfattningen att jag läst det någonstans, men jag kan mycket väl ha fel. Då camouflaget var lika går det ju snabbt att måla över nationalitetstäcken.
Ja, i alla fall de svenska nationalitetsmärkningarna var klistermärken. Att sätta på nya sådana och klarlacka är bedömt inte många minuters jobb per flygplan och jämfört med risken för att rykten ska gå om "finska flygplan i Säveberget" känns det överkomligt. En sådan affär torde inte ha varit minutoperativ i alla fall...

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av erep » 20 april 2020, 20:29

Ännu då Draken flög var nationalbeteckningarna stora och färggranna.

Numera kör man ju med gråa beteckningar på grått (Sverige) eller små kokarder med färg (Finland, i.a.f. i fredstid).

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av Bjernevik » 20 april 2020, 21:48

erep skrev:
20 april 2020, 20:29
Ännu då Draken flög var nationalbeteckningarna stora och färggranna.

Numera kör man ju med gråa beteckningar på grått (Sverige) eller små kokarder med färg (Finland, i.a.f. i fredstid).
Ja, de stora och färggranna blågula svenska nationalbeteckningarna var i form av klistermärken. Jag utgår från att finnarna inte var sämre på den fronten.

Mr.JR
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 september 2016, 01:30
Ort: Pennybridge

Re: Svenska Flygvapnet 1985

Inlägg av Mr.JR » 24 april 2020, 14:09

Skulle nationalbeteckningarna sitta på i krigstid? Min uppfattning var att alla märken och beteckningar skulle tas bort (eller målas mer diskret) i ett skarpt läge för kamouflagets skull. Kanske bara gällde svenska flygplan?

Skriv svar