Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
-
- Medlem
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 27 november 2011, 14:26
Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
En rolig sida på nätet som flera säkert känner till är www.marinetraffic.com , sidan som på en världskarta visar var alla skepp som har sina transpondrar på befinner sig.
Förutom världshaven så kan man se var inlandsfarlederna går och när jag tittade på Ryssland så slogs jag av hur mycket inlandstrafik som finns. Volgaleden mellan Ladogasjön och Svarta Havet, med en avstickare till Moskva och Ufa & Perm, verkar mycket populär (även att de sibiriska floderna används så mycket var nytt för mig).
Men vad som slår mig är att inte de övriga floderna i östra Europa verkar användas. Dnepr används mellan Kiev och Svarta Havet, men Düna, Wistla och Dnestr används inte alls.
Under Vikingatiden användes dessa floder mycket för kontakt mellan Östersjön och Svarta Havet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_rou ... routes.png
Varför används dessa inte längre? Borde det inte finnas incentiv att använda dem?
Förutom världshaven så kan man se var inlandsfarlederna går och när jag tittade på Ryssland så slogs jag av hur mycket inlandstrafik som finns. Volgaleden mellan Ladogasjön och Svarta Havet, med en avstickare till Moskva och Ufa & Perm, verkar mycket populär (även att de sibiriska floderna används så mycket var nytt för mig).
Men vad som slår mig är att inte de övriga floderna i östra Europa verkar användas. Dnepr används mellan Kiev och Svarta Havet, men Düna, Wistla och Dnestr används inte alls.
Under Vikingatiden användes dessa floder mycket för kontakt mellan Östersjön och Svarta Havet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_rou ... routes.png
Varför används dessa inte längre? Borde det inte finnas incentiv att använda dem?
Senast redigerad av 1 Gen. Jack Ripper, redigerad totalt 9 gånger.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13602
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag??
Kan det vara så att de inte är segelbara med dagens större och, gissar jag, mera djupgående båtar?
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... -_2012.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Classific ... _Waterways
Och:
https://www.eurologport.eu/inland-water ... uirements/
Jag tror Markus är på rätt spår, eller flod kanske, dessutom har väl en del floder 'slammat' igen. Samt en bunt broar som ställer till det.
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Classific ... _Waterways
Och:
https://www.eurologport.eu/inland-water ... uirements/
Jag tror Markus är på rätt spår, eller flod kanske, dessutom har väl en del floder 'slammat' igen. Samt en bunt broar som ställer till det.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13602
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
En viktig anledning till att vikingarna tog floderna till Medelhavet lär vara den arabiska hegemonin över nämnda hav. Att segla genom Nordsjön och Gibraltar sund vore sjömässigt enklare men eftersom man då hade hamnat i slagsmål med morerna föredrog man att färdas inomskärs.
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
Dnepr är i det närmaste oframkomlig där den går genom Vitryssland. Inte ens mindre fritidsbåtar klarar av djupet där på flera sträckor.
Kolla de här glada galna norrmännen https://www.svtplay.se/video/22509886/m ... san-borjar
Kolla de här glada galna norrmännen https://www.svtplay.se/video/22509886/m ... san-borjar
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
Blev onekligen mycket vodka och gurka. Riktig höjdar serie. Femte avsnittet kommer i natt.cats skrev: ↑23 januari 2020, 14:32Dnepr är i det närmaste oframkomlig där den går genom Vitryssland. Inte ens mindre fritidsbåtar klarar av djupet där på flera sträckor.
Kolla de här glada galna norrmännen https://www.svtplay.se/video/22509886/m ... san-borjar
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
Gen. Jack Ripper skrev: ↑9 oktober 2019, 11:58En rolig sida på nätet som flera säkert känner till är www.marinetraffic.com , sidan som på en världskarta visar var alla skepp som har sina transpondrar på befinner sig.
Förutom världshaven så kan man se var inlandsfarlederna går och när jag tittade på Ryssland så slogs jag av hur mycket inlandstrafik som finns. Volgaleden mellan Ladogasjön och Svarta Havet, med en avstickare till Moskva och Ufa & Perm, verkar mycket populär (även att de sibiriska floderna används så mycket var nytt för mig).
Men vad som slår mig är att inte de övriga floderna i östra Europa verkar användas. Dnepr används mellan Kiev och Svarta Havet, men Düna, Wistla och Dnestr används inte alls.
Under Vikingatiden användes dessa floder mycket för kontakt mellan Östersjön och Svarta Havet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_rou ... routes.png
Varför används dessa inte längre? Borde det inte finnas incentiv att använda dem?
Jag tror att det idag anses onödigt jobbigt att släpa skepp över land långa sträckor.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13602
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
-
- Medlem
- Inlägg: 3109
- Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
- Ort: Södermanland
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
Vad gäller daugava/Düna så finns det nog främst två anledningar, Den andra ser jag som den absolut viktigaste.
Politiskt då floden går genom Ryssland, Vitryssland och Lettland.
Uppdämning i form vattenkraftverk. Producerar ca 50% av Lettlands el så det är troligtvis viktigare än eventuell flodhandel med Vitryssland.
En tredje sak som även spelar in är att det redan finns fungerande järnväg till Vitryssland som verkar vara dimensionerad och klara av omfattningen den handel som försiggår. Finns även gasledningar från Ryssland. Ryssland strävar inte heller efter att använda de lettiska hamnarna som exporthamnar, om man inte får ägarekontroll vilket Lettland hittills varit avvisande till.
Politiskt då floden går genom Ryssland, Vitryssland och Lettland.
Uppdämning i form vattenkraftverk. Producerar ca 50% av Lettlands el så det är troligtvis viktigare än eventuell flodhandel med Vitryssland.
En tredje sak som även spelar in är att det redan finns fungerande järnväg till Vitryssland som verkar vara dimensionerad och klara av omfattningen den handel som försiggår. Finns även gasledningar från Ryssland. Ryssland strävar inte heller efter att använda de lettiska hamnarna som exporthamnar, om man inte får ägarekontroll vilket Lettland hittills varit avvisande till.
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
Ursäkta lite OT, men det får mig att ställa frågan varför det mycket energitörstiga Centraleuropa inte byggt ut vattenkraften, är det pga. flodernas betydelse som transportled?pandersson2 skrev: ↑24 januari 2020, 18:02Uppdämning i form vattenkraftverk. Producerar ca 50% av Lettlands el så det är troligtvis viktigare än eventuell flodhandel med Vitryssland.
Om svaret är ja kan man tänka sig att det hade skett i alla fall om de inte haft så mycket brunkol - tänker jag.
-
- Medlem
- Inlägg: 3109
- Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
- Ort: Södermanland
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
Amund,
en annan viktig anledning är låg fallhöjd på många floder som används som farledere. Då blir det ett bättre ekonomiskt alternativ att producera med kol och gas. Skall vattenkraft vara ekonomiskt lönsamt skall det komma från bergen, vilket är anledningen till att floder med brantare lutning oftare blir uppdämnda..
Lettland saknar alternativ förutom rysk gas. Man vill bygga ny kärnkraft tillsammans med Litauen och Estland men det ligger långt i framtiden.
en annan viktig anledning är låg fallhöjd på många floder som används som farledere. Då blir det ett bättre ekonomiskt alternativ att producera med kol och gas. Skall vattenkraft vara ekonomiskt lönsamt skall det komma från bergen, vilket är anledningen till att floder med brantare lutning oftare blir uppdämnda..
Lettland saknar alternativ förutom rysk gas. Man vill bygga ny kärnkraft tillsammans med Litauen och Estland men det ligger långt i framtiden.
-
- Medlem
- Inlägg: 3109
- Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
- Ort: Södermanland
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
Kan även tillägga att samma sak gäller Alande som var den flodled som mynnade ut vid Liepaja. Om man besöker Grobina kan man tydligt se skillnaden då den gamla flodbädden fortfarande syns. I dagsläget är djupet vid Grobina ca 2 meter, tidigare var det närmare 5m. Man har även här en vattenkraftstation som producerar till ett fåtal av stadens invånare. Längre inåt är floden knappt farbar med kanot.
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
Tack Hans och Pandersson2. Jag har alltid tyckt att det är märkligt hur mycket de ekonomiska förutsättningarna styr människans utveckling.
Förlåt – åter till vikingarnas färder i österled.
Jag har också börjat se serien som Stighult länkade till. Mycket bra - fantastiskt resereportage i en trakt man inte har en aning om!
Förlåt – åter till vikingarnas färder i österled.
Jag har också börjat se serien som Stighult länkade till. Mycket bra - fantastiskt resereportage i en trakt man inte har en aning om!
Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?
Nu var det cats som ska äras , då det var han som la upp länken till serien. Men den är lika bra för det.Amund skrev: ↑24 januari 2020, 19:15Tack Hans och Pandersson2. Jag har alltid tyckt att det är märkligt hur mycket de ekonomiska förutsättningarna styr människans utveckling.
Förlåt – åter till vikingarnas färder i österled.
Jag har också börjat se serien som Stighult länkade till. Mycket bra - fantastiskt resereportage i en trakt man inte har en aning om!