Ny TV serie kommer på SVT Play.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av currahee » 2 december 2019, 19:39

Ny TV serie kommer på SVT Play.

https://www.svtplay.se/world-on-fire

World on Fire
Andra världskriget-drama där vi får följa vanliga människors öde i de drabbade länderna. I rollerna ser vi bland andra Helen Hunt, Sean Bean och Lesley Manville.
Premiär fredagen den 13 december.

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=ttVQ_C8gvRg

/ currahee

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av mrsund » 6 december 2019, 14:47

Jag har sett första avsnittet, tyckte den var lite för mycket 80-tals drama över den och för tillrättalagda karaktärer för att vara intressant, men i övrigt snyggt gjord.
Om den blir bättre i de senare avsnitten får ni gärna säga till

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av sonderling » 12 december 2019, 14:13

https://www.imdb.com/title/tt8001092/?ref_=ttep_ep_tt

Jag lovar att säga till.

Tycker den verkar lovande, jag gillar att det börjar med början...eller vad jag menar?
(Har intrycket att många VK2 serier börjar runt 42-43 annars, men det är inte baserat på vetenskaplig grund. :wink: )

Den tog tydligen två år att göra och det ryktats om en säsong två.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

World on fire

Inlägg av sonderling » 17 december 2019, 08:22

Jag håller med den var lite tam eller för grovt tillyxad som tv-serier brukar var nuförtiden. Och som jag nog nämnt förrut i samband med "vårtid är nu". Minns inte hur jag uttryckte mig exakt men min tes är ju att man tappat kontakten men denna tid 30-40-talet och det blir lite av en pastisch som man proppar full med tidsmarkörer. (Ibland med också med dagens men för denna tids anakronistiska värderingar eller moral uppfattning.)

Jag håller alltså inte med om liknelsen till 80-talets tv-serier utan saknar den tidens kvalitet´ i stället. Avstånd verkar vara oxå närmare i dagens tv-serier. Man kan än i Berlin än i Warszawa utan att det verkar tagit nån längre tid att resa. (Eller än i Berlin än utanför Moskva som i serien "Babylon Berlin" en annan hyllad tv-serie, som jag tyckte haltade lite.) Man verkar ha en ganska låg budget eller vad är detta att hyra gamla övergivna herrgårdar som man nödtorftigt möblerat. Såg nått liknade i annan tv-serie. Kan inte låta bli att börja tänka på Facebook gruppen "övergivna platser".

Fick ingen känsla för karaktärerna heller eftersom de presenterades så där i förbi gående. Återigen historien är berättad men ganska breda penselstråk men visst jag kommer nog kolla på den i fortsättningsvis i brist på annat.

Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av hilbert » 17 december 2019, 10:58

BBC har redan beställt en andra säsong.
Skaparna av serien har som mål att göra 6 säsonger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av sonderling » 3 januari 2020, 07:19

Okej, jag har börjat ändra åsikt och dyker att efter det hafsiga första avsnittet att serien börjar arta sig.
Fast jag är nog skeptiskt att en Engelsk överklass dam skulle ta sig an en grabb som sonen bara dumpar på farstun.... :wink:

Sedan har Engelska armén anno 1940 i filmen utrustning från typ 44. Men det är ju ingen som märker och det är väl svårt att hitta gamla grejer från förkriget, kan jag tänka.

Så mrsund jag tycker gott du kan titta vidare. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av erep » 3 januari 2020, 11:50

Lite väl melodramatiskt, men positivt att shell-shock lyfts fram.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av adlercreutz » 6 januari 2020, 00:51

Obs spoilervarning:

Episoden med ena sonen (Grzegorz) i den polska familjen gör i alla fall att jag förlorar en del inlevelse.

-flyr tillsammans med den mer erfarne kumpanen Konrad från det polska postkontoret i Danzig, september 1939.
-dyker upp i Warszawa en kort stund.
-en stund senare (oklart hur länge i kalendertid) får de närkontakt med sovjetiska soldater på en polsk bondgård. De befinner sig alltså förmodligen i östra Polen. Troligtvis höst/vinter 1939.
-ytterligare en stund senare, efter lite skärmytslingar med tyska patruller/ensamma soldater, stöter de på brittisk(!) trupp och Konrad dödas under en eldstrid med tyska soldater. Detta åtföljs inte av någon förklaring, och som tittare känns det som en kort tidsrymd förflutit från tidigare händelser.
-Grzegorz dyker sen upp i evakueringen vid Dunkirk. Maj/juni 1940.

De har samma kläder och utrustning genom hela resan, och de är ensamma hela tiden, så det känns inte som att de tagit sig till typ Rumänien för att sen ansluta sig till Polska armén som stred i Frankrike.

Som det uppfattas som tittare har de alltså förflyttat sig till fots, ensamma, från Danzig via östra Polen till norra Frankrike på ca nio månader. De har under den tiden uppenbarligen lyckats skaffa föda/vatten och undvika att bli tillfångatagna/dödade (förrän i slutet när de nått västfronten). Det sägs inte rakt ut vilken väg de tagit men har de inte tagit sig till neutral mark återstår raka vägen genom Nazityskland, inklusive minst en frontlinje och flera större vattendrag. Det kanske är möjligt men det måste vara en chans på... miljarden?

Finns det nån rimlig förklaring?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av sonderling » 6 januari 2020, 08:28

Ja där sjönk förtroendet för serien igen, jag trodde inte mina ögon när de dyker upp på västfronten!
Fast innan dess han jag reta mig på att det var fel årstid för invasionen av Frankrike.

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av Amund » 6 januari 2020, 09:03

adlercreutz skrev:
6 januari 2020, 00:51
-Grzegorz dyker sen upp i evakueringen vid Dunkirk. Maj/juni 1940.

De har samma kläder och utrustning genom hela resan, och de är ensamma hela tiden, så det känns inte som att de tagit sig till typ Rumänien för att sen ansluta sig till Polska armén som stred i Frankrike.

Som det uppfattas som tittare har de alltså förflyttat sig till fots, ensamma, från Danzig via östra Polen till norra Frankrike på ca nio månader. De har under den tiden uppenbarligen lyckats skaffa föda/vatten och undvika att bli tillfångatagna/dödade (förrän i slutet när de nått västfronten). Det sägs inte rakt ut vilken väg de tagit men har de inte tagit sig till neutral mark återstår raka vägen genom Nazityskland, inklusive minst en frontlinje och flera större vattendrag. Det kanske är möjligt men det måste vara en chans på... miljarden?

Finns det nån rimlig förklaring?
sonderling skrev:
6 januari 2020, 08:28
jag trodde inte mina ögon när de dyker upp på västfronten!
Jag har inte sett serien, men flyktvägen via Rumänien var väl använd av polska soldater. Här finns en uppgift om att 120.000 man klarade sig den vägen till västmakterna.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av adlercreutz » 6 januari 2020, 10:22

Det hade som sagt varit en möjlighet, men då borde det förklarats dramaturgiskt.

-de borde inte vara fortsatt ensamma, utan del av ett polskt militärt förband. Kanske hade de inte ens hamnat i samma pluton/kompani men det hade nog varit tråkigt för storyn om det blev så.
-de borde fått nya uniformer/utrustning, nån liten förändring åtminstone.
-de borde ha ombeväpnats. Nu bär de fortsatt runt på en revolver och en stulen Kar 98. Tror inte det varit möjligt att smuggla detta in i Rumänien och vidare hela vägen till Frankrike.
-någon kort scen som förklarar det hela och kanske visar resan Rumänien -> Frankrike borde ha funnits med.

Det hade blivit bra, då hade man fått Grzegorz till Dunkirk på ett hyfsat trovärdigt sätt. Polska soldater blev ju evakuerade också. Serien ger nu istället intryck av att de antingen vandrat genom halva det krigshärjade Europa, alternativt att västfronten låg i Polen :?

Jag väljer nog att bortse från detta och sätta in min egen version i minnet istället så kan man fortsätta se serien som annars är välgjord.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av sonderling » 6 januari 2020, 10:28

Ja för de kan omöjligt tagit snabbaste vägen. Återigen så målar man slarvigt och med breda pensel drag i den här historien. Och kan man inget om VK2 borde visa scener te sig obegripliga.

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av mrsund » 9 januari 2020, 14:23

Ja, detta är en av nackdelarna med att vara MÖP, det är svårt att se såna här saker med distans och behandla dem som en vanlig såpa.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av Markus Holst » 9 januari 2020, 15:50

mrsund skrev:
9 januari 2020, 14:23
Ja, detta är en av nackdelarna med att vara MÖP, det är svårt att se såna här saker med distans och behandla dem som en vanlig såpa.
Jag har samma "bekymmer" varje gång det är en häst med å TV.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av sonderling » 10 januari 2020, 07:09

Markus Holst skrev:
9 januari 2020, 15:50
mrsund skrev:
9 januari 2020, 14:23
Ja, detta är en av nackdelarna med att vara MÖP, det är svårt att se såna här saker med distans och behandla dem som en vanlig såpa.
Jag har samma "bekymmer" varje gång det är en häst med å TV.
Som min Pappa då som växte upp på en farm i USA och alltid blir så irriterad på western-filmer där de alltid rider i full galopp vart de än ska. :)

Sonderling

Skriv svar