Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 21 december 2019, 12:16
Stefan Lundgren skrev: ↑21 december 2019, 08:23
Vi håller oss i vapenhistorien, vilken välkänd engelsk ligaklubb från bildades av arbetare på en vapenfabrik i Woolwich i London???
Stefan
Eftersom Woolwich var en - arsenal......Arsenal?
Varjag
-
Sarvi
- Medlem
- Inlägg: 5932
- Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
- Ort: Sverige
Inlägg
av Sarvi » 21 december 2019, 14:46
Arsenal verkar högst sannolikt, så jag frågar vidare.
Den här gubben patenterade och tjänade bra med pengar på ett system som gav en praktisk och flexibel lösning vissa transporttekniska problem. Systemet blev känt under hans namn och var i ganska allmänt bruk fram till VK2, för att sedan ersättas av andra lösningar. Vem är gubben och vilket system hittade han på?
-
Bilagor
-
- B19E99DA-04BE-4312-A84D-1762DC476BAD.jpeg (16.7 KiB) Visad 813 gånger
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13612
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
-
Kontakt:
Inlägg
av Markus Holst » 21 december 2019, 14:59
Rörpost?
-
Sarvi
- Medlem
- Inlägg: 5932
- Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
- Ort: Sverige
Inlägg
av Sarvi » 21 december 2019, 16:01
Nej, lite tyngre än så! Vår gubbe är fransman, kan det vara en ledtråd?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
-
Kontakt:
Inlägg
av Stefan Lundgren » 21 december 2019, 17:47
Passar på att skriva att frågan är rätt besvarad.
-
Sarvi
- Medlem
- Inlägg: 5932
- Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
- Ort: Sverige
Inlägg
av Sarvi » 22 december 2019, 18:57
Hans system var en del av Frankrikes utställning på en av världsutställningarna i slutet av 1800-talet...
-
Sarvi
- Medlem
- Inlägg: 5932
- Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
- Ort: Sverige
Inlägg
av Sarvi » 25 december 2019, 14:47
Närmare bestämt den utställning där en viss monsieur Eifel också hade ett rejält schabrak utställt. Vår mans system var dock av mer temporärt slag, vilket också var en av poängerna med det.
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13612
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
-
Kontakt:
Inlägg
av Markus Holst » 25 december 2019, 15:50
Kan det vara saker som alla pojkar lekt med, fast i större storlek:
Paul Decauvilles tillfälliga smalspåriga järnväg på Marsfältet
Alltså monter- och flyttbara räls-sektioner för tillfälliga järnvägar. Idén påminner inte så lite om de Märklin-banor vi alla lekt med som barn, fast utan ström i mitten och med 2 fots spårvidd.
-
Sarvi
- Medlem
- Inlägg: 5932
- Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
- Ort: Sverige
Inlägg
av Sarvi » 25 december 2019, 18:21
Javisst! Paul Decauvilles 600-mm smalspåriga järnväg i sektioner blev mycket populärt på industribanor som i minor, stenbrott, torvtäkter då det var snabbt byggbart och gick lätt att flytta runt allteftersom verksamheten förändrades. Samma egenskaper gjorde systemet till allmänt förekommande hos de allierade på västfronten under första världskriget för att föra fram ammunition och förnödenheter från de normalspåriga avlastningsstationerna till artilleriställningar och trängen närmare fronten. De förbättrade vägarna och bilarna under mellankrigstiden gjorde att systemet tappade mark men fortfarande på 50-talet var det vanligt inom industrin. I Sverige finns det några bevarade sträckor som t.ex. vid Ryttarens torvströfabrik utanför Kättilstorp.
Markus skenar vidare!
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13612
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
-
Kontakt:
Inlägg
av Markus Holst » 25 december 2019, 18:44
Det byggdes en mellan Lessebo och Kosta glasbruk, men där beslöt man tidigt att bygga den permanent med "riktiga" syllar.
Glasburken på sydsvenska höglandet var måna om att få järnväg och byggde den ofta för egna pengar. 30 hästkärror med varor fyllde två av dåtidens små godsfinkor så järnvägstransport var viktigt.
Ett annat av de större glasburken byggde en egen en mil lång järnväg till en sjö, varifrån varorna gick med ångbåt till en smalspårig järnväg för att någon mil längre bort lastas om igen till offentlig järnväg på sin färd ut i världen.
Man räknade emellertid fel. Den egna järnvägen var för klen för det lok man på något sätt fått sig levererat till glasbruket så järnvägen fick drivas med - oxar.
Järnvägen blev inte långvarig men lever kvar som vandringsled. Var är vi?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
-
Kontakt:
Inlägg
av Stefan Lundgren » 26 december 2019, 03:04
Boda glasbruk???
Stefan
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13612
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
-
Kontakt:
Inlägg
av Markus Holst » 26 december 2019, 09:47
Nej, inte Boda. Vi är absolut kvar på sydsvenska höglandet men utanför Småland, vid ett av få glasbruk som överlevde glasbruksdöden för tiotalet år sedan.
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13612
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
-
Kontakt:
Inlägg
av Markus Holst » 27 december 2019, 10:35
Oxabanans norra ände var vid en kaj i sjön Åsunden
-
Stighult
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
- Ort: Ute i skogen
Inlägg
av Stighult » 30 december 2019, 20:32
-
Senast redigerad av 2
Stighult, redigerad totalt 30 gång.
-
Stighult
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
- Ort: Ute i skogen
Inlägg
av Stighult » 30 december 2019, 20:33
Markus Holst skrev: ↑27 december 2019, 10:35
Oxabanans norra ände var vid en kaj i sjön Åsunden
Limmared hade väl glasbruk?