Krångelryssland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av liljen » 2 juni 2019, 21:10

En anledning till att svenska UD avråder ifrån att resa till Krim är rimligen att om man gör det genom att resa inrikes i Ryssland kan få stora problem att komma in i Ukraina på samma pass, eftersom man personligen då indirekt erkänt Rysslands överhöghet över Krim.
Man kan resa in i Krim från Ukraina, men är nog ganska bökigt och nog främst journalister som gör det:
https://mip.gov.ua/en/content/vizd-na-t ... istiv.html

Dock, så är det ju inte säkert att ukrainska myndigheter kan se att man utöver till exempel Moskva varit på Krim under sin Rysslandsresa, men är lämpligen inget man heller bör upplysa om i Ukraina om man åker dit efter en sådan resa.

Jag tror att man generellt ska vara lite försiktig på Krim och inte skylta vitt och brett med att man är utlänning och ställa för mycket frågor. Då får man säkert en trevlig resa, annars kanske den numera överdimensionerade ryska säkerhetsapparaten på halvön börjar hålla koll på en.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Krångelryssland

Inlägg av Donkeyman » 3 juni 2019, 13:32

Nu har det sig så att Donkeyman reste "world wide" i sitt jobb redan för 30-40 år sedan. Och då stämplade de flesta länder passen. Därmed fick man stora problem i många relationer. Till exempel kunde man inte ha Sydafrikanska stämplar om man skulle in i något annat Afrikankt land. Man kunde inte ha Arabiska stämplar om man skulle in i Israel - eller "vice versa". Man kunde inte ha Cubanska stämplar om man ville in i USA. Och så vidare.

Men Svenska staten hade en pragmatisk lösning på detta - den som hade behov av att fara runt i hela världen som till exempel journalister och vissa andra. Till exempel rederifolk som Donkeyman - kunde förses med två pass. Så att man samlade de "olämpliga" stämplarna i ett pass och så använde man det "rena" passet i alla andra länder.

Förmodligen finns samma system än i dag. Men många av de här "pestsmittade" platserna stämplar inte längre. Till exempel Cuba. Du kan åka in och ut utan att få ett "pestsmittat" pass som hindrar inresa i USA. Och eftersom Krim "de facto" är en del av Ryssland i dag så finns det inte något som säger att du har varit på Krim bara för att du har Ryska stämplar i passet. Möjligen kan det tänkas att in- och utresa över Simferopol kan vara avslöjande men det går ju bra att komma över Novorussisk och Kertsjbron i stället. Om man nu vill undvika bevis i passet.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Krångelryssland

Inlägg av erep » 3 juni 2019, 17:30

Varför skulle man vilja begå ett ukrainskt brott genom att ta sig in via Ryssland till en del av Ukraina som är ockuperat av Ryssland?

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Borussia » 3 juni 2019, 18:23

Var i Ukraina för några veckor sedan och hade då ett ryskt visum i passet, inget som de ägnade någon större uppmärksamhet åt än mindre ställde några frågor om vart i Ryssland jag varit eller tänkas resa. Fick min stämpel som brukligt i Ukraina på sista sidan i passet och ett have a nice day så var det klart.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krångelryssland

Inlägg av Hans » 3 juni 2019, 18:33

Lite OT men apropå fel stämplar i passet. 2008 skulle jag åka till USA under jul och nyår. På hösten när jag skulle kolla upp passet insåg jag att jag skulle nog väcka viss uppmärksamhet:
Iran
Libanon
Egypten
Marocko
Serbien
o.s.v.
Nu gick passet sönder och då de hade haft problem med kvalitén så fick jag ett nytt utan kostnad. Så jag åkte med ett pass utan stämplar. Fortfarande krångligt då med Homeland men häromåret var de riktigt smidiga.

MVH

Hans

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av liljen » 3 juni 2019, 20:47

erep skrev:
3 juni 2019, 17:30
Varför skulle man vilja begå ett ukrainskt brott genom att ta sig in via Ryssland till en del av Ukraina som är ockuperat av Ryssland?
Om man reser in till Krim från fastlandsryssland så reser man enligt Ukrainas sätt att se på det de jure ett lagbrott eftersom man då reser in i Ukraina utan att passera en ukrainsk gränspostering. Man befinner sig med andra ord olagligt i Ukraina. I alla fall i teorin.
Om man vill göra så här, tja upp till var och en.


Jag vistas mycket både i Ukraina och Ryssland pga mitt jobb och normalt sett är det inte något som väcker uppmärksamhet. Nu är det ju dock så att jag har två pass precis som Donkeyman beskriver, så i Ryssland ser de inte att jag vistas väldigt mycket i Ukraina. Det har dock inte alltid varit så och då fick jag ganska mycket frågor vid gränskontrollen på Moskvas flygplats. En gränskontrolltjej fick nåt slags chock när hon bläddrade i mitt pass och insåg att jag nyss varit en hel månad i sträck i Ukraina och det blev ett fasligt knappande på datorn om den mystiske svensken som påstod att han varit där i jobbet och har många vänner där.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Borussia » 22 juni 2019, 17:33

Krångelryssland? Nja, inte alltid. Reste till Volgograd häromveckan med Aeroflot och var det problem nånstans så var det på Arlanda. Tidigare när jag flugit till Ryssland så har det varit från Terminal 5 med gott om incheckningsdiskar och ett flyt man som resenär uppskattar. Men den här gången avgick det ifrån terminal 2 med endast 4 st. incheckningsdiskar varav två var för de lite fattigare resenärerna som jag och min vän tillhörde. Vi var där i god tid men lik förbaskat tog det en timme att checka in och ytterligare en halvtimme i säkerhetskontrollen där man prångt skulle ha alla vätskor i en platspåse väl synligt. Detta kan nog vara den mest godtyckliga "regel" som finns och sker mer slumpmässigt än regelbundet. Idioti om ni frågar mig. Nåja, väl på planet så blev det försenat en halvtimme och med tanke på att vi hade 1.45 tills nästa plan avgick så kröp stressen på. Kan tyckas gott om tid men med passkontroller, incheckningar, säkerhetskontroller, och transporter mellan terminaler på Moskvas flygplats (Sheremetyevo) så behövs varje minut. Det hörde också till saken att vi satt allra längst bak och med utgång längst fram så kändes det som att allt hängde på det berömda håret.

När vi landade hade vi ca 1.10 på oss, först tog det en kvart att ta sig av det där förbannade planet, men sedan, när man kanske tror att krångelryssland ska ställa till det rann det på bra. Passkontrollen gick på två minuter, att jag hade ukrainska stämplar sket dom gött i. När vi kom fram till incheckningsdisken för inrikes var det ingen kö och värdinnan (eller vad det nu heter) visade förståelse när vi berättade att vi kom med ett försenat plan från Arlanda. Hon tryckte på några knappar stämde av med någon kollega och uppgraderade oss till Business Class. Detta för att vi skulle kunna gå före i kön vid nästa säkerhetskontroll. Har man flyt med hissar och monorail tar det ca 10 minuter att ta sig från terminal D till terminal B och det hade vi. Orosmoment fanns givetvis när vi närmade oss säkerhetskontrollen, men icke, kön för Business Class var tom på folk så det vara bara att traska på. Inte heller något j***a krångel med vätskor som man måste ta fram och visa. Gaten låg givetvis längst bort i avgångshallen men vi hann fram i tid bara för att upptäcka att planet var försenat en halvtimme. Kan nog vara den mest härliga försening jag upplevt, förvisso hade vi hunnit, men ändå.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Krångelryssland

Inlägg av erep » 4 oktober 2019, 15:35

En finsk journalist provade på det nya elektroniska visumet till Ryssland, som numera förutom fjärran östern och Kaliningrad finns för St. Petersburg och Leningrad oblast.

Prova med översättare
https://yle.fi/uutiset/3-10998843

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Krångelryssland

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 15 oktober 2019, 10:00

Borussia skrev:
28 maj 2019, 15:48
Frågade mitt försäkringsbolag (Folksam) om min resklar försäkring omfattar även Krimhalvön och fick till svar att den gäller över hela världen i 45 dagar, alltså gäller den även Krim.

Ser också att ryssarna är i färd med att bygga och fin fyrfilig motorväg mellan Kertj och Sevastopol varav den sista biten mellan Simferopol och Sevastopol blir färdig 2020.

Verkar heller inte vara några problem med att ta bilen över Kertjbron i båda riktningar, och varför skulle det vara det?

Även lite sugen på Novorossiysk på ryska fastlandet och ha det som utgångspunkt för vidare resa till Krim.

Det där med en förlängd semester låter inget vidare men känns ändå långsökt.
Om tid finnes (och du åker på sommaren) så skulle jag rekommendera att fortsätta ner till Sochi.
Jag var där under fotbolls-VM och gillade det skarpt. Kändes som franska/italienska rivieran (liknande geografi med höga berg som möter havet). Klimatet var liknande och mentaliteten hos människorna; avslappnade livsnjutare.
Helt klart ett ställe jag vill besöka igen.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Krångelryssland

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 15 oktober 2019, 10:08

liljen skrev:
2 juni 2019, 21:10
En anledning till att svenska UD avråder ifrån att resa till Krim är rimligen att om man gör det genom att resa inrikes i Ryssland kan få stora problem att komma in i Ukraina på samma pass, eftersom man personligen då indirekt erkänt Rysslands överhöghet över Krim.
Man kan resa in i Krim från Ukraina, men är nog ganska bökigt och nog främst journalister som gör det:
https://mip.gov.ua/en/content/vizd-na-t ... istiv.html
Undrar hur länge den där sidan kommer finnas kvar. Kommer de anse Krim "temporarily occupied" även om 20-30 år? :)
Dock, så är det ju inte säkert att ukrainska myndigheter kan se att man utöver till exempel Moskva varit på Krim under sin Rysslandsresa, men är lämpligen inget man heller bör upplysa om i Ukraina om man åker dit efter en sådan resa.

Jag tror att man generellt ska vara lite försiktig på Krim och inte skylta vitt och brett med att man är utlänning och ställa för mycket frågor. Då får man säkert en trevlig resa, annars kanske den numera överdimensionerade ryska säkerhetsapparaten på halvön börjar hålla koll på en.
Om man som svensk flyger till Krim så gör man det rimligen via Moskva. Då torde stämpeln hamna där?
Simferopol har bara inrikesflyg dessutom.
erep skrev:
3 juni 2019, 17:30
Varför skulle man vilja begå ett ukrainskt brott genom att ta sig in via Ryssland till en del av Ukraina som är ockuperat av Ryssland?
För att man vill se Krim och det är de facto en del av Ryssland oavsett vad man kan tänkas tycka om det?

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Borussia » 15 oktober 2019, 15:03

Gen. Jack Ripper skrev:
15 oktober 2019, 10:00
Om tid finnes (och du åker på sommaren) så skulle jag rekommendera att fortsätta ner till Sochi.
Jag var där under fotbolls-VM och gillade det skarpt.
Då kanske vi sprang på varandra :-). Var själv där under VM och mådde gött.
Är helt klart inne på en tur till Krim och Novorossiysk sommaren 2020. Flyg till Simferopol via Moskva och hyra bil för att ta mig runt.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Krångelryssland

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 16 oktober 2019, 00:38

Borussia skrev:
15 oktober 2019, 15:03
Gen. Jack Ripper skrev:
15 oktober 2019, 10:00
Om tid finnes (och du åker på sommaren) så skulle jag rekommendera att fortsätta ner till Sochi.
Jag var där under fotbolls-VM och gillade det skarpt.
Då kanske vi sprang på varandra :-). Var själv där under VM och mådde gött.
Är helt klart inne på en tur till Krim och Novorossiysk sommaren 2020. Flyg till Simferopol via Moskva och hyra bil för att ta mig runt.
Ah sedär! Ja men så har du ju sett det. Hoppas Krim och Novorossiysk blir bra!

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Borussia » 19 oktober 2019, 08:19

Tidigare i tråden diskuterades GPS nätet i Ryssland. Min Garmin har full täckning på Krim så där blir det inga problem för mig att resa runt med bilen, men så fort jag kommer över Kertjbron till det ryska fastlandet så försvinner möjligheten att navigera. Jag vet att det går att ladda ner (Glonass) kartor i min mobil (iPhone 7 plus) men hur vet jag att de kommer att fungera? Funkar de offline eller behöver jag vara online? Sett när jag rest i Ryssland att chaufförerna använder telefonen som GPS och alltid tänkt att en sån vill jag ha. Jag vet att det finns massor av info på nätet om detta, massor av appar, men min osäkerhet/okunskap gör att jag skulle behöva lite personlig vägledning.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av liljen » 20 oktober 2019, 21:52

Gen. Jack Ripper skrev:
15 oktober 2019, 10:08
Kommer de anse Krim "temporarily occupied" även om 20-30 år? :)
Tja, det verkade vara ungefär så som som grekcyprioterna såg på den norra delen av Cypern när jag var på Cypern i somras och har gjort så sen 1974, så låter ju inte helt otroligt att man i Kiev skulle se på liknande vis på Krim ett bra tag till. Vanliga ukrainare är dock ganska pragmatiska när det gäller synen på Krim. De brukar acceptera realiteter som att majoriteten på Krim 2014 var rysk och ville bli en del av Ryssland även om formerna för det inte var speciellt korrekta.
Gen. Jack Ripper skrev:
15 oktober 2019, 10:08
Om man som svensk flyger till Krim så gör man det rimligen via Moskva. Då torde stämpeln hamna där?
Simferopol har bara inrikesflyg dessutom.
Javisst. Se till att flyga ut också bara. Att ta bussen in i Ukraina från Krim för att sen ta sig till exempel Odessa eller Gammalsvenskby är inget att rekommendera.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Krångelryssland

Inlägg av Sarvi » 20 oktober 2019, 22:11

De baltiska staterna ansågs ju av flera väststater som olagligt ockuperade av Sovjetunionen under hela efterkrigstiden, så nog kan UD anse detsamma om Krim ett par år till? Det skulle också förvåna mig om Sveriges regering frångår EUs position i frågan. Att man sedan de facto får hantera de praktiska spörsmålen mer pragmatiskt (jmf Cypern) är en annan sak.

Skriv svar