Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Det är internationalen!
-
- Saknad medlem †
Javisst koroshiya !
Upp trälar uti alla stater - som går med bojorna uppå….
Komponerades 1888 av
https://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_De_Geyter
- den franska texten fanns redan - och översatt till otaliga språk vann Internationalen världsrykte……
https://www.youtube.com/watch?v=FlCimph7WDE
Som infödd i ''Det Röda Luleå'' lärde jag mig beundra sången & musiken - men ALDRIG kommunisterna och sossarna som sjöng den !
En 1:a Majdag jag minns - hade sossanas Majtåg bokat Luleås enda blåsorkester, kallad Luleå Sug-och-Blås.
Kommunisterna - med eget Majtåg var för sent ute men - ''tog Fan i famnen'' och marscherade bakom…..Frälsningsarméns Orkester
Din fråga!
Varjag
-
- Stödjande medlem 2021
Tack, det tog sin tid att komma på det. Först funderade jag över "God save the King" och sedan över "Vårt Land".varjag skrev: ↑18 sep 2019 02:36...
Som infödd i ''Det Röda Luleå'' lärde jag mig beundra sången & musiken - men ALDRIG kommunisterna och sossarna som sjöng den !
En 1:a Majdag jag minns - hade sossanas Majtåg bokat Luleås enda blåsorkester, kallad Luleå Sug-och-Blås.
Kommunisterna - med eget Majtåg var för sent ute men - ''tog Fan i famnen'' och marscherade bakom…..Frälsningsarméns Orkester
Din fråga!
Varjag
Röd musik är aldrig fel, får man bara lite innanför västen går det bra att sjunga med i många av deras sånger
Nästa fråga handlar om en ung kvinna vars giftermål gav anledning till skapandet av en tradition som finns än idag. Långt över 10 000 personer arbetar med denna tradition med allt från att plocka skräp till att rädda livet på folk. Vilken tradition är det?
Här är fröken själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
En tysk politiker roade sig med att byta namn på denna tradition, till "Großdeutsches ...".
-
- Stödjande medlem 2021
Traditionen är idag minst sagt populär och förekommer i runt 20 olika länder.
-
- Medlem
Großdeutsches Volksfest? Som Oktoberfest?
-
- Stödjande medlem 2021
Visst är det oktoberfesten. Om jag förstod rätt bytte de namn på festen 1938 i glädje över att Sudetenland och Österrike hade blivit en del av Tyskland.
Den första oktoberfesten firades 1810 då Therese von Sachsen-Hildburghausen och den blivande Ludvig I av Bayern gifte sig. Och tänk, än idag firar man detta genom att konsumera öl och kyckling. Det måste ha varit ett alldeles särskilt par
Din fråga, Lejonmod.
-
- Medlem
Oktoberfesten började som en offentlig hästkapplöpning. Det var 1880 som stadens myndigheter tillät ölutskänkning i anslutning till festen. Inom några få år hade uppresandet av tillfälliga ölhallar blivit en av festens största attraktioner.
-
- Medlem
Vilket djur gjorde Generalfältmarskalk Blücher gravid, enligt honom själv?
-
- C Skalman
-
- Medlem
-
- C Skalman
Blücher är som kavalleri-general känd i nördiga ryttarkretsar, kanske främst för sin bedrift att komma fram till Waterloo i tid med en stridbar armé, efter att bara två dagar tidigare blivit besegrad av Napoleon vid Ligny, 3 mil bort.
Ny fråga kommer
Ny fråga kommer
-
- C Skalman
Nu frågar jag efter en titel som fanns i Sverige mellan 1772 och 1860, och som gav bäraren samma rang och värdighet som riksråden.
-
- C Skalman
Diskussionen om Blücher och elefanten fick en egen tråd: mcp.php?action=split&f=31&i=main&mode=t ... 05&t=12138
-
- C Skalman
De som bar titeln tilltalades Herr+efternamn.Markus Holst skrev: ↑20 sep 2019 07:54Nu frågar jag efter en titel som fanns i Sverige mellan 1772 och 1860, och som gav bäraren samma rang och värdighet som riksråden.