Begreppet fältjägare

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Begreppet fältjägare

Inlägg av Forskaren » 13 juli 2019, 19:27

Jag tittade nu på kvällen i en ordbok. Ordet fältjägare kommer tydligen ursprungligen från att man i vissa lättare och rörligare förband använde jägare och "skogsfolk" som var vana vid att röra sig ute i skogen. Började användas i Tyskland under 1600- talet och i Sverige under 1700 - talet. Ett fältjägarförband var således ett lätt infanteriförband som använde "civila jägare i fält". Sedan har väl namnet helt enkelt följt med som en tradition. Eftersom jag hade en kurskamrat som var vid I 5, kommer jag ihåg att bataljonerna hette fältjägarbataljon och kompanierna hette lätt skyttekompani.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Begreppet fältjägare

Inlägg av Lasse O » 13 juli 2019, 20:52

Lustigt nog kallas militärpolisen i Bundeswehr också för fältjägare (Feldjäger). Den ordinarie polisen i Tyskland sade nämligen nej till att BW skulle få använda begreppet "Militärpolizei".
Fast Feldjäger borde ha en viss historisk belastning sedan Wehrmachts tid.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Begreppet fältjägare

Inlägg av Amund » 14 juli 2019, 09:02

Forskaren skrev:
13 juli 2019, 19:27
Jag tittade nu på kvällen i en ordbok. Ordet fältjägare kommer tydligen ursprungligen från att man i vissa lättare och rörligare förband använde jägare och "skogsfolk" som var vana vid att röra sig ute i skogen. Började användas i Tyskland under 1600- talet och i Sverige under 1700 - talet.
Den betydelsen har jag också hittat. Som jag uppfattat saken så har jägarna sedan fått viktiga uppgifter under de större fältslagens tid; nämligen att mer fristående och utspridda störa fiendens linje som prickskyttar när det egna infanteriet anfaller i kolonn och då är ytterst sårbara innan de når fram.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolonn_(milit%C3%A4r)

Tror att fransmännen kallade sina för Tirailleurer (tiraljörer) eller Chasseurs (jägare), preussarna jaegers. Anfall i kolonn som är en (sårbar under framryckning) kraftsamling ska inte ha använts mer efter Napoleonkrigen.

Exempel ur länken nedan:
* Franska tiraljörer smögo sig ikring i skog och mark emellan de svenska vedetterna för att ned skjuta Officerare.

* Skilnaden mellan den enkom utbildade tiraljören och linieinfanteristen har hittills hufvudsakligen framgått ur den förres färdighet i långskjutning.

* en lättbeväpnad tiraljör, som skärmytslade i bataljens utkanter

http://www.saob.se/artikel/?unik=T_1499-0128.AOgi

Min tanke var då att prefixet 'Fält' kanske avser förtydliga jägarens mer fasta roll att strida i 'spridd ordning' under fältslag? Fast jag är absolut ingen expert och kan ha missuppfattat något. :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Begreppet fältjägare

Inlägg av Lasse O » 14 juli 2019, 14:39

Amund skrev:
14 juli 2019, 09:02
Min tanke var då att prefixet 'Fält' kanske avser förtydliga jägarens mer fasta roll att strida i 'spridd ordning' under fältslag? Fast jag är absolut ingen expert och kan ha missuppfattat något. :)
Jag är heller ingen expert men kanske begreppet fält härstammar från tyskan och helt enkelt betyda krig? Det finns ju fältmarskalkar, fältväblar, fältherrar, fältkanoner o s v och för mig har dessa begrepp en påtaglig tysk brytning.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Begreppet fältjägare

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2019, 14:55

Fält betyder fält = öppen yta på tyska också, men eftersom det främst är sådana man krigar på har fält- blivit ett prefix för militär på krigsfot. Så det stämmer nog att prefixet fält- används för att markera att det handlar om militära jägare och inte civila dito. Om bruket av ordet på det sätt är importerat från tyska eller inte kan ju diskuteras länge.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Begreppet fältjägare

Inlägg av Hans » 14 juli 2019, 15:30

Är inte Wiki ganska bra här?

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4ltj%C3%A4gare

För mig är det bara underbeväpnade infanterister (mindre indirekt eld) - säkert något försvarsbeslut bakom med en minskning av budgeten. Under 1900-talet.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Begreppet fältjägare

Inlägg av Amund » 14 juli 2019, 17:06

Mycket intressant :)

Ja enligt de gamla böckerna så verkar ' fält ' röra sig om de delar av krigsmakten som Inte är stationära utan avsedda för rörliga operationer, ej alltså befästningspersonal, lokalförsvars, depåförband och liknande.
Lasse Odrup skrev:
14 juli 2019, 14:39
kanske begreppet fält härstammar från tyskan och helt enkelt betyda krig? Det finns ju fältmarskalkar, fältväblar, fältherrar, fältkanoner
Du glömde de viktiga fältbordellerna, som antyder en rörlig icke stationär lösning. :D

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Begreppet fältjägare

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2019, 18:04

Amund skrev:
14 juli 2019, 17:06
Ja enligt de gamla böckerna så verkar ' fält ' röra sig om de delar av krigsmakten som Inte är stationära utan avsedda för rörliga operationer, ej alltså befästningspersonal, lokalförsvars, depåförband och liknande.
Varpå jag direkt försökte föreställa mig en stationär jägare :D

Din förklaring är mycket rimlig.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Begreppet fältjägare

Inlägg av Amund » 17 juli 2019, 17:08

Lasse Odrup skrev:
14 juli 2019, 14:39
Det finns ju fältmarskalkar, fältväblar, fältherrar, fältkanoner o s v
Amund skrev:
14 juli 2019, 09:02
prefixet 'Fält' kanske avser förtydliga jägarens mer fasta roll att strida i 'spridd ordning' under fältslag?

Läser om Schweizergardet i Vatikanstaten att de har en Fältväbel 8O Med min logik så lär det dröja innan han får alltför betungande arbetsuppgifter eftersom den Vatikanska armén aldrig lär dra ut i fält. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schweizergardet

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Begreppet fältjägare

Inlägg av Forskaren » 18 juli 2019, 16:16

Amund skrev:
14 juli 2019, 09:02

Läser om Schweizergardet i Vatikanstaten att de har en Fältväbel 8O Med min logik så lär det dröja innan han får alltför betungande arbetsuppgifter eftersom den Vatikanska armén aldrig lär dra ut i fält. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schweizergardet
Såvida man inte ser Vatikanstaten och S:t Peters - platsen som deras fält!!! :D

Skriv svar