AK6 pågång?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AK6 pågång?

Inlägg av Bjernevik » 11 maj 2019, 20:48

2Sharp skrev:
6 maj 2019, 22:33
Man vill bl.a undvika att hamna i efterhand om det blir ett ”tekniksprång”, ex: hylslöst vilket USA lägger stor kraft på i [LSAT] NGSW-AR och NGSW-R (Next Gen. Squad Weapon - Automatic Rifle samt Rifle) därav vänta några år innan bred anskaffning.
En detalj, men ändå. Det är inte hylslös ammunition man prövar utan "Cased Telescopic" vilken har en plasthylsa där kulan är helt innesluten. Hylslös var med i början men försvann tidigt till förmån för plasthylsan.

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: AK6 pågång?

Inlägg av 2Sharp » 12 maj 2019, 20:36

Bjernevik skrev:
11 maj 2019, 20:48
2Sharp skrev:
6 maj 2019, 22:33
Man vill bl.a undvika att hamna i efterhand om det blir ett ”tekniksprång”, ex: hylslöst vilket USA lägger stor kraft på i [LSAT] NGSW-AR och NGSW-R (Next Gen. Squad Weapon - Automatic Rifle samt Rifle) därav vänta några år innan bred anskaffning.
En detalj, men ändå. Det är inte hylslös ammunition man prövar utan "Cased Telescopic" vilken har en plasthylsa där kulan är helt innesluten. Hylslös var med i början men försvann tidigt till förmån för plasthylsan.
Tack, slarvigt av mig! :)

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: AK6 pågång?

Inlägg av KoteGaeshi » 6 juni 2019, 01:08

HK 416/417 är redan inköpt och finns i teorin i "öppna Försvarsmakten" då det inte är hemligt att den är inköpt, det utbildas på den och så vidare. Även MP7 är inköpt som så kallat PDW.

Personligen skulle jag gärna se att 416/417 blir Ak6 och att man ser över möjligheten att beväpna viss personal med automatkarbin och viss personal med kpist. Som det är nu har till exempel många i Hemvärnet pistol som enda beväpning, pga skrotningen av kpist m/45, vilket är skrattretande dåligt. Det hade varit bättre att köpa in en modern, kort kpist än att förvänta sig att kunna snabbutbilda (för det är vad det är fråga om) vårdpersonal, ordonnanser och annat så de blir kompetenta brukare av pistol 88.

Ak4-systemet har för övrigt längre beräknad livslängd än Ak5.

Som parentes - om du tycker att Ak4 har för elak rekyl - då har du en dålig skjutställning ;)
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: AK6 pågång?

Inlägg av Hans » 6 juni 2019, 01:34

Tack KoteGaeshi,

Har du mer om HK 416/7 och MP7 i Sverige?

Ak 4, en baggis - jag var hyfsad t.o.m på att meja för ett drygt kvartssekel sedan.

MVH

Hans

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: AK6 pågång?

Inlägg av KoteGaeshi » 6 juni 2019, 01:57

Hans skrev:
6 juni 2019, 01:34
Tack KoteGaeshi,

Har du mer om HK 416/7 och MP7 i Sverige?


Det finns en hel del MÖP-bloggar om det, och manualerna är publicerade.

Frågan huruvida HK 416/417, G36 eller något annat blir Ak6 är intressant den med. Man får ändå ge försvaret att Ak4 var ett riktigt lyckat köp på sin tid, samma med ksp 58, pistol 88 och Ak5 egentligen, så man får väl hoppas att Ak6 blir ett lika genomtänkt köp.

Nya automatkarbiner och kpistar är väl primärt inköpta för specialförband och liknande men det vore trevligt med en lösning likt Norges där MP7 ju kommit ut på bredd.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: AK6 pågång?

Inlägg av Hans » 6 juni 2019, 03:00

KoteGaeshi skrev:
6 juni 2019, 01:57
Man får ändå ge försvaret att Ak4 var ett riktigt lyckat köp på sin tid, samma med ksp 58, pistol 88 och Ak5 egentligen, så man får väl hoppas att Ak6 blir ett lika genomtänkt köp.
Ämnet meriterar en egen tråd.

Jag gillar G3 skarpt, men jag har inte skjutit alltför många skott med FAL eller M14. Men jag tror inte att FAL hade varit en katastrof då för Sverige - den vart bevisligen såld mycket.

FN MAG, instämmer helt även om mina erfarenheter personligen av andra kulsprutor är ytterst begränsad.

Glock, det är bara att titta på hur många de sålt så har man svaret (jag köpte min 1986, det har jag säkert sagt många gånger).

FNC, gillar, men inte lika övertygad om förträffligheten - vad gör den så bra?

Skall vi jämföra vapen måste vi tidsbestämma när vi gör det. 1960, 1990 eller 2019. Vapnen är i princip de samma om vi bortser från jänkarnas fixering på kalibrar. Det som skiljer en bössa från 1960 jämfört med en ny är framförallt det man sätter på den.

Eller?

MVH

Hans

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: AK6 pågång?

Inlägg av KoteGaeshi » 7 juni 2019, 16:54

Hans skrev:
6 juni 2019, 03:00
Eller?

Jodå, jag håller med, och har väl egentligen inget bra att komma med vad gäller FNC. Och visst hade det kunnat bli FAL utan större bekymmer, den har ju bevisat sitt värde på många håll även den.

Kanske att påkarna blir lättare eller mer driftsäkra - en AR15 som blev M16A1 var väl inte på långa vägar lika driftsäker som en som man skeppar ut idag.

Grejen med HK 416/7 kanske är att det är ett i grunden modulärt system, det är liksom samma vapen oaktat det är 7,62 eller 5,56.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AK6 pågång?

Inlägg av Bjernevik » 8 juni 2019, 09:56

KoteGaeshi skrev:
7 juni 2019, 16:54
Grejen med HK 416/7 kanske är att det är ett i grunden modulärt system, det är liksom samma vapen oaktat det är 7,62 eller 5,56.
Vissa detaljer kan vara gemensamma, men de stora (och dyra) delarna är kaliberspecifika.
Att det handhavandemässigt finns likheter vilket kan göra utbildningen enklare är sant, men detsamma kan sägas om alla 5,56-/7,62-vapen som är baserade på AR15, det är inte unikt för 416/417. T ex så har Sig Sauer sin MCX i både 5,56 och 7,62, de har dessutom MPX i 9x19 med likadant handhavande...

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: AK6 pågång?

Inlägg av 2Sharp » 15 juni 2019, 20:10

Hade 416/417 varit infört idag hade det varit en bra lösning. Men om det väljs i år så är det realistiskt att det är infört ~ 2022/2023. Det känns inte lika lockande... 416/417 vinner hästlängder i ergonomi över Ak4/Ak5, men är för sin vapenmodell tunga och dyra. Ett nedköp är en budgetvariant som Franska 416F...

Det går utmärkt att skjuta Ak4 bra, men kräver mer/dyrare träningstid jämfört 5.56. Hantering vad avser magasin/manöverhandtag är en ergonomisk katastrof :) Med Spuhr kolven på Ak4C/D blir det bättre, mycket bättre, men inte bra.

Jag hoppas att det viktigaste med ”Ak6” blir skjutbarhet och låg vikt, inga udda kolvvinklar, säkringar som är svåra att nå etc. Låg vikt pga att det är standard med rödpunkt/lazers and stuff :)

416/417 är lika i konstruktionen men som noterats är delarna helt olika, vad avser pipa/låda, underbeslag och slutstycke. Fördelen är likheten i hantering, 417 tycker jag är lite av ett bojsänke med världens största 7.62 magasin 😮

MPX är fantastiskt trevlig, tom mer lättskjuten än Mp5. Men kanske lite oprövad? Ingen kommer övertyga mig om Mp7s förträfflighet i PDW rollen, den brister i terminalballistik för mig... men för goda skyttar är det fantastiskt trevligt om än lite omständligt att få ut axelstöd och främre grepp på. Att pistola den är riktigt kass förutom på riktigt korta avstånd.

Lagade och åt pizza samt jagade ungarna när jag skrev svaret så det blev lite svamligt...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: AK6 pågång?

Inlägg av Hans » 15 juni 2019, 22:19

Tack för info.

417 magasin, jag får mest airsoft i trålen, kan du vidareutveckla?

MPX kontra MP5 - förklara mer varför? Med Ak4 i ryggen så gillade jag skarpt MP5 (och G33).

Bild
https://spuhrwebshop.com/en/upgrades/g3/r-410.html

Kände inte till Håkan Spuhr.

MVH

Hans

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: AK6 pågång?

Inlägg av 2Sharp » 15 juni 2019, 22:38

417’s magasin är enormt stora, även för att vara 7.62 magasin. Det är som att hantera skolådor...

MPX har mycket bättre ergonomi för säkring/manöverhandtag, magasinsspärr och har sistaskottsspärr. Dessutom reglat system med pistong, innebär att den går mycket mjukare. Det går enklare och snabbare att skjuta väl. Då är ju ändå en Mp5 lättskjuten. Men det är uppenbart ett modernare tänk kring hantering, samtliga reglage är dessutom dubbelsidiga.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AK6 pågång?

Inlägg av Bjernevik » 16 juni 2019, 19:39

2Sharp skrev:
15 juni 2019, 20:10
MPX är fantastiskt trevlig, tom mer lättskjuten än Mp5. Men kanske lite oprövad?
SigSauer är lite av en underdog när det gäller leveranser till försvarsmakter, de verkar mest nischa in sig mot polissektorn. Men frågan är hur de står sig kostnadsmässigt gentemot H&K?

MCX/MPX som ny ehv-familj till FM kanske inte är helt otänkbart. Frågan är väl hur vapen som verkar vara framtagna för polis/specialförband funkar i "big army"? Risken är väl att trattbassarna försöker byta byta pipa på egen hand... ;-)

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: AK6 pågång?

Inlägg av KoteGaeshi » 17 juni 2019, 13:48

Jag har skjutit mer än de flesta (kanske inte här på forumet men de flesta i dagens hemvärn) med Ak4B och kan säga efter bara ett par magasin med Ak4C att den nya kolven är en game changer. Det är enormt mycket snabbare att komma till en riktigt bra anläggning och rekylkontrollen är miltals bättre. Håkan Spuhr är ingen dununge när det kommer till att bygga och modifiera skjutvapen, och det märks.

Med det sagt är den nya kolven ingen ersättning för det klassiska övning-övning-övning.

Det Ak4 verkligen skulle behöva i kontexten "det nya [dynamiska] skyttet" är möjligheten att dumpa magasinet med ett knapptryck med avtryckarfingret, likt Ak5 och de flesta karbiner nyare än 50-talet. Visst går det, men man får ha jävulskt långt pekfinger. Att magasinet inte är så lätt att få i är heller ingen bra selling point för Ak4.

Om jag skulle våga mig på en någorlunda kvalificerad killgissning beror större delen av eldavbrotten med Ak4 på att skytten inte lyckats slå fram manöverhandtaget vid laddning, något som kan vara svårt för korta personer, särskilt liggande med utrustning på och vid skitig mekanism. Den driftsäkerheten bör man också kolla på, eller också vara jävulskt noga med att drilla in beteendet att kolla att mekanismen slagits fram, tillsammans med att aldrig skjuta "torrt". Och givetvis att slänga den förb*nnade hylsfångaren så långt man orkar så fort man får ut vapnet ur kassunen.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: AK6 pågång?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 juni 2019, 09:23

KoteGaeshi skrev:
17 juni 2019, 13:48
Jag har skjutit mer än de flesta (kanske inte här på forumet men de flesta i dagens hemvärn) med Ak4B och kan säga efter bara ett par magasin med Ak4C att den nya kolven är en game changer. Det är enormt mycket snabbare att komma till en riktigt bra anläggning och rekylkontrollen är miltals bättre.
Tyvärr så har jag gått ur Hemvärnet, huvudsakligen pga. tidsbristskäl, då jag har så mycket annat i mitt liv som tar tid, men precis som du skriver så är rekylkontrollen lite så där med den gamla stela kolven ifrån 1950-talet. Även om det finns / fanns en kortare kolv för de lite mer kortväxta, så var man bunden till en viss skjutställning och var tvungen att anpassa sig därefter, vilket i mitt fall innebar att jag håll vänster hand så långt fram som det bara gick på vapnet. Den tekniken gav i alla fall mig riktigt bra rekylkontroll och en ganska bra träffbild.

AK4 har jag av en major nere i Karlskrona för övrigt hört ska bli utgångspunkten för ett nytt skarpskyttevapen åt utlandsstyrkorna, då det fortfarande är ett mycket bra vapen och ännu har en bra slagkraft. Det ska bli spännande att höra mer om det vapnet om ett par års tid.

HGS

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: AK6 pågång?

Inlägg av 2Sharp » 18 juni 2019, 10:33

Kan bara instämma ang. kolven, jag har skjutit ~ 3500 med kolven i C/D konfig, samt något 1000 med tidigare versioner av kolven. Riktigt, riktigt bra, tillräckligt bra för att jag överväger att söka på en MKE/G3 och köpa till Spuhrgrejorna.

Givetvis är mer övning helt rätt!

Några av de detaljerna du nämner är precis det jag menar med ergonomi och skjutbarhet, men måste kampa lite mer med vapnet och öva mera för att bli riktigt bra på sitt vapen. Det sänker prestationen på G3 rejält.

Dels är fel tillvägagångsdätt vid laddning ett problem, men även igensatta avlastningsspår i patronläget och utslitna utdragare och utdragarfjädrar.
Många delar som ligger i tillbehörsetuiet är redan bytta för att de har varit dåliga... dessa borde kunna bytas enkelt vid GT eller vapeninventering.
Många har inte förstått vad avlastningsspåren fyller för funktion, eller att de ens finns, och hur viktigt det är att de är rena.

Ang. hylsfångaren, följ SäkR:
1E081137-CE9A-45C6-AC5C-9B50C99C8F45.jpeg

Skriv svar