Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 23 april 2019, 09:55

Så försöker vi blåsa liv i den här tråden.

Två bilder jag knipsat under den senaste tiden...
IMG_2825.jpg
IMG_2884.jpg

Tavlan hänger på ett museum i orten som illustreras på bilden, och skulpturen står utanför ett museum i staden där konstnären föddes.

I vilka städer befinner vi oss?

Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av currahee » 23 april 2019, 10:10

På tavlan med bron skulle det kunna tyska nazist flaggor i mängd. Kan en av städerna vara Linz? Staden där Hitler tänkte bygga sitt konstmuseum.

gissar / currahee

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 23 april 2019, 10:53

"This is a trick question" 8-)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 23 april 2019, 12:27

currahee skrev:
23 april 2019, 10:10
På tavlan med bron skulle det kunna tyska nazist flaggor i mängd. Kan en av städerna vara Linz? Staden där Hitler tänkte bygga sitt konstmuseum.

gissar / currahee
Naziflaggor i mängd - riktigt iakttaget, men staden är inte Linz. Vi befinner oss vid en sjö.
Femtiotrean skrev:
23 april 2019, 10:53
"This is a trick question" 8-)
No tricks!

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 23 april 2019, 13:01

På det sättet att om jad hade inte känst igen skulpturen eller konstnären, så skulle jag ha antagit att det är två städer i samma land. Det måste medges att du inte ens antydde att det finns en förbindelse mellan de två städer men...

PS Även om det faktiskt *finns* en förbindelse :roll:

PPS Jag har ingen bra eller ens medelmåttig fråga och jag tycker att andra skall också få njuta av och försöka hitta svaret till din fråga!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 23 april 2019, 13:51

Femtiotrean antyder det - det finns en förbindelse mellan de två städerna (som inte ligger i samma land), inte direkt en historisk, nej, mer en våt...!

Ytterligare två tips:

1. Staden med naziflaggorna försökte svensken förgäves en gång i tiden att inta.

2. Skulptören, vars födelsestad vi söker, blev berömd efter det att en av hans figurer spelade huvudrollen i en välbekant film.

Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av currahee » 23 april 2019, 14:13

1. Är det Karlsbron i Prag, men det är ju inte Donau som går igen den staden. Sverige tog väl halva staden en gång i tiden…?

2. Filmen borde vara ”Metropolis” från 1927, tyckte jag kände igen figuren. Kan det vara Fritz Lang öddelsestad Wien som efterlyses.

Den våta kopplingen kan vara floden Donau och då är nr 1 inte Prag.

gissar currahee vidare… :?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 23 april 2019, 14:35

Dina gissningar är definitivt inte oävna, men tyvärr inte de rätta. En flod förbinder städerna, riktigt, men inte Donau...nej, den andra STORA europeiska floden.

1. Som sagt, svenskarna försökte ta staden men lyckades aldrig.

2. Filmen är av nyare datum.

Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av currahee » 23 april 2019, 14:56

1. På 1600-talet stred Sverige på ställen i Tyskland. Det finns ett antal städer att gissa på


2. Filmen skulle kunna vara ”Species” från 1995, finns även några uppföljare.
Enligt Wikipedia var det en kostnät från Schweiz H. R. Giger som var ansvarig för figuren. Född i Chur, Graubünden.

Då är floden Rhen.

Närmar jag mig rätt svar?
Kul fråga. :thumbsup:

/ currahee

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 23 april 2019, 15:34

currahee skrev:
23 april 2019, 14:56
1. På 1600-talet stred Sverige på ställen i Tyskland. Det finns ett antal städer att gissa på


2. Filmen skulle kunna vara ”Species” från 1995, finns även några uppföljare.
Enligt Wikipedia var det en kostnät från Schweiz H. R. Giger som var ansvarig för figuren. Född i Chur, Graubünden.

Då är floden Rhen.

Närmar jag mig rätt svar?
Kul fråga. :thumbsup:

/ currahee
Du närmar dig svaret med stormsteg :thumbsup: ! Tvåan är mycket riktigt H.R.Giger, vars genombrott(sic) kom med ALIEN 1979...
alien-film.jpg

...och fotot är taget utanför konstmuseet i hans födelsestad Chur i Schweiz. BTW, om man är i Chur, tar man gärna en drink där - i Gigers Alien koncipierade bar!

Ettan är mycket riktigt i Tyskland, och naturligtvis en stad som ligger vid Rhein. Men vilken stad? Förutom att hakkorsflaggorna har försvunnit så ser den ännu
ut som målningen från trettiotalet.

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 23 april 2019, 17:31

Bild


Skupturen var alltså "Weiblicher Torso" (2009) av H.R. Giger och den står i Graubundens huvudstad Chur. Museet heter Bündner Kunstmuseum.

Målningen är från år 1938, föreställer den festliga invigningen av Rhenbron i Konstanz och finns i Städtische Wessenberg-Galerie Konstanz . Bron heter numera Alte Rheinbrucke. Konstnären heter Werner Rohland."Werner Rohland? Sicherlich eine Fußnote der Kunstgeschicht"; han var inte bejublad eller känd då och är nästan bortglömd nu. Nästan hela hans produktion från tiden före kriget gick förlorad i Dresden.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 24 april 2019, 09:15

Ett utförligt svar på den första frågan skänkte oss femtiotrean. Konstanz, staden vid Bodensjön och Rhein, var det vi såg på bilden. En s.k. nazimålning, som bara tillfälligt fick hänga i Wessenberg-galleriet - i Tyskland undviks som vi vet så mycket som möjligt att hänga upp minnesbilder från den tiden :roll: ...

Hur var det nu med svensken? En intressant historia, här kort beskriven. September 1633, Gustav Horn ämnade inta strategiskt viktiga Konstanz. Från den tyska sidan var den väl skyddad, alltså tog den svenske generalen en omväg - genom Stein am Rhein in på neutral schweizisk mark! Till Kreuzlingen som är Konstanz omedelbara grannstad, rymde ut ortens kloster, satte upp kanoner och började bombardera den tyska staden. En månad gick, Konstanz försvarade sig tappert, schweizarna - efter den första förskräckelsen - samlade ihop sina styrkor, kejsarens styrkor kom närmare söderifrån. Det blev dags att retirera, vilket Horn också gjorde, samma väg tillbaka.

Som sagt, en intressant historia, med många aspekter och sidohistorier, för många inte helt välkänd.

Currahee eller femtiotrean tar över.

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 24 april 2019, 23:04

OK, jag nappar! Jag klarar nog ännu en quiztråd som har mottagits med måttligt intresse, jag har ju en vana att ställa frågor som passar bra i just sådana trådar.

Jag uppskattar Hans konstintesse och att han besöker museer och utställningar under sina resor i Schweitz och andra länder. Film måste man se på bio och om man bara sett målningar och andra konstverk som bilder i konstböcker har man inte verkligen sett dem oavsett hur många timmar man har stirrat.

Vi som älskar eller är högintresserade i konst måste också tacka passionerade konstsamlare som låmar ut sina skatter för att visas på utställningar, donerar dem till museer eller t.o.m. grundar egna museer. Under påskhelgen åkte jag cykel - det gör jag jämt men det fanns tid och värdet var perfekt för lite längre turer - och jag gjorde en paus vid ett museum som inte var öppet den dagen. Men man kunde ta en bild av sin kära cykel och en skulptur:
huvudet.jpeg
Museet finns alltså varken i Schweitz eller på andra sidan floden i Tyskland utan i Finland. Konstsamlaren var en framgångsrik "Geschäftsman" som också gillade sina cigarer:
samlaren.jpeg
Huvudet?
Konstnären?
Museet?
Samlaren?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 25 april 2019, 09:52

Är det Jean Sibelius som tittar ner på cykeln...?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 25 april 2019, 11:52

Det är mycket riktigt hans bakhuvud. Blicken är däremot riktad en aning högre upp. Han kanske noterar att antalet spegelbilder är lika med antalet symfonier och tycker det är egentligen kuriöst och sehr amusänt på sitt lilla vis - men sen minns han sin åttonde...

Skriv svar